Audiovizuální žurnalistika
Představení sítí
zdroje:
https://www.mediaguru.cz/clanky/2022/02/lidi-na-sitich-v-cesku-pribylo-vedou-youtube-a-facebook/
https://www.go4insight.com/post/ko%C4%BEko-slov%C3%A1kov-je-na-soci%C3%A1lnych-sie%C5%A5ach
- dlouhodobě nejrozšířenější sociální síť v ČR, cca 4,9 milionu uživatelů (SR 76 % obyvatel starších15 let)
- síť pro emoce a vztahy
- největší dosah
- obsahy bez omezení – texty, obrázky a fotky, videa, live
- nejširší možnost interakce s publikem, okamžitý feedback
- možné využití k rešerším a hledání témat
- druhá nejrozšířenější sociální síť v ČR, 3,6 milionu uživatelů (SR 45 % obyvatel starších 15 let)
- jen obraz a video
- doporučování, budování závisti... ale taky budování důvěry
- doprovodné texty krátké – nejde je hned vidět, na delší texty potřeba nalákat první větou
- přes 785 000 uživatelů v ČR (17 % obyvatel starších 15 let na Slovensku)
- omezený počet znaků u zprávy – dřív 140, teď 280
- texty, obrázky a fotky, videa, live
- okamžité informování – prohlášení a oznámení, ale taky real time reporting
- retweet – k šíření informace pomáhají ostatní uživatelé
- rychlý feed – některé informace je lepší zopakovat
- zprávy mají obličej – nevydává je médium, ale jednotliví redaktoři/redaktorky
- vyhledávání pomocí hashtagů
- jiné publikum než FB a IG - odbornější
Youtube
- využívá přes 8 milionů lidí v ČR (80 % obyvatel SR starších 15 let) – ale... jde to i bez přihlášení, takže číslo nebude přesné
- videa, live
- pro média složitější využití kvůli copyrightu
- ale – největší možnost vytvořit něco virálního, co se dá sdílet na ostatních sítích
Společné znaky
"Autoři zpráv navíc bývají ke svému potenciálnímu publiku relativně skeptičtí. Už sociolog David Altheide, který zkoumal produkci televizních zpráv, poukázal na to, že jednou z hlavních perspektiv pohledu redaktorů na publikum je, že je "vesměs hloupé" (1976)."
Trampota, T. (2006). Zpravodajství. Praha: Portál. s. 127
- na sociálních sítích své publikum znáte dobře
- interaktivita – okamžitá zpětná vazba od publika
- kontakt publika s tvůrci je přímý
- hned poznáte sílu tématu
- hned zjistíte, když se dopustíte chyby
- důraz na obraz – ideálně pohyblivý
- obsah okamžitě zveřejněný, nečekáte na vysílání