Video žurnalistika

Live

Živý vstup

  • adrenalin, pokazit se může cokoliv
  • možnost zprostředkovat událost přímo z místa dění a právě v okamžiku vysílání
  • absolutní autenticita, autor je na místě a je součástí děje

  • vás nemine v žádné redakci
  • ČT Brno - dnes kvůli koronaviru 2 stálé vstupovací štáby s batohem

Živý vstup je ideální...

  • když se něco děje a vyvíjí
  • když vystihne atmosféru lépe než reportáž
  • když není čas na repky
  • když oživí vysílání

Struktura

  • studio + otázka(y)
  • odpověď(i) z místa

Akce...

Možnosti vstupování

  • telefonát
  • SNG = Satellite News Gathering
  • batoh
  • aplikace

Telefonát

  • jste na místě dění, ale nedorazila přenosová technika nebo už potřebujete vstoupit, ale na místo teprve jedete
  • ideálně z místa dění (ruchy)
  • divák slyší hlas redaktora/redaktorky, ale vidí ilustrační, dříve natočené nebo archivní záběry
    výhody:
  • není vás vidět, odpovědi můžete sepsat a přečíst – ovšem jako byste mluvili z hlavy
  • nezáleží, kde jste a jak vypadáte
  • potřebujete jen akusticky dobrý prostor
    nevýhody:
  • není vidět, o čem mluvíte, ilustrační obrázky jsou často úplně mimo
  • technické problémy – signál, baterka
  • hlasu v telefonu je rozumět hůř než normálně mluvícímu člověku
  • ozvěna sebe sama v telefonu
  • chybí bezprostřednost

Živě s obrazem - obecně

  • redaktor/redaktorka chystá studio i otázky
  • vybrat dobré místo pro vstup a namyslet si odpovědi
  • nemůžeme je číst, nesmíme si je memorovat
  • ideální jsou odrážky (jména, čísla, citace)
  • zase platí: mluvíme tak, jak se mluví
  • je potřeba se dobře domluvit na podkresových záběrech, obzvlášť když ají být ilustrační nebo archivní, stane se, že režie občas trochu poplete obrázky (Luboš Dostál mluví o odvozu munice z Vrbětic do obce Květná na Pardubicku, režie pouští záběry z Květné zahrady v Kroměříži)

Živě přes SNG

  • nejkvalitnější, nejnáročnější na přípravu
  • zázemí přenosového vozu, včetně techniků
  • zodpovědnosti rozděleny mezi více lidí

Živě přes batoh

  • technické zajištění je jen na kameramanovi
  • ale - možný pohyb, otáčení, dostupnost – stačí jen LTE

Tohle je vstup z Baťova mrakodrapu ve Zlíně. Pro SNG by to znamenalo vytáhnout kabel mnoho pater po schodech, parkovat na chodníku před vchodem a kdovíco ještě. S batohem - bez kabelu, bez problému. Navíc díky batohu mohli vstupovat do Prahy, za 10 minut posílat živě tiskovku a pak za dalších 10 minut vstupovat přes brněnskou režii.

Živě přes aplikace

  • kvalitativně nesrovnatelně horší
  • televize neustále zkouší nové a nové
  • dobré na rychlý vstup z aktuálky, jinak ne
  • osvědčily se pro vstupy hostů kvůli koronaviru
  • používají se na sociálních sítích

Jak na hezký live?

  • od aktuálního k obecnému, background na konec
  • nádech události (i když se tam nic neděje)
  • vysvětlete, co se kolem vás děje – hlavně když není vidět zdroje hluku, který jde slyšet
  • uveďte diváka na místo (proč jste zrovna tam?)
  • domluva s režií ohledně podkresů a synchronů
  • domluva s kameramanem, co budete dělat

Jak se chovat při živáku?

  • zachovat klid
  • mít všechny informace, říkat jen to, co víme
  • názornost, vysvětlení
  • nemá smysl vykládat hodně údajů, například čísel, například... (Z12, 7. 5. 2021, od 3:32)

  • mluvit srozumitelně a jasně, vyzařovat nadšení
  • být připravení dříve, než jsme v boďáku
  • odpovídat na otázky
  • natrénovat začátek první odpovědi, ale víc ne!
  • namyslet si silný závěr

Když máte zapnutý mikrofon v ruce, dávejte pozor na jazyk. Malá chyba režie a váš zvuk teče třeba do vysílání s obrazem nicnetušící redaktorky, která zve diváky na zajímavou podívanou... Začátek na 8:39.

Jindy vás zase zradí okolí... Některé vlivy ale prostě neodfiltrujete... Od 45:38:

A proč nemáte živáky trénovat dopředu? A ještě hůř, proč nemáte trénovat otázky a odpovědi s hostem, kterého máte zpovídat? Protože pak to může dopadnout takto (hostka měla pocit, že pořád ještě trénují...). Začíná na 1:49:51.

Někdy je živák v pohodě, připravený i provedený hezky, jen se spiknou okolnosti - třeba vám do záběru vjede šalina s obří reklamou. Taky máte neodbytnou chuť koupit si Volvo? Na 37:54.

Když se čerti žení... Zasněžená redaktorka, host i kamera. Od 21:37.

Někdy to prostě nedokážete říct. A víte, že ticho je průšvih, ale prostě ty myšlenky nedokážete formulovat:

Vyčerpání. Po celodenním vstupování v míň než ideálním počasí jste zkrátka vyčerpaní.

Taky po celodenním vstupování, navíc na mrazu. Některá slova můžou vypadnout. Od 7:41:

Fanoušci, obzvláště pod různými vlivy... Začátek na 21:10:

Ještě jedni fanoušci, ti známější...

Pamětní deska pro Hrabala a k tomu happening nahoře bez. Vstup začíná na 1:03:10, nečekaný obrat nastane na 1:09:55.