Video žurnalistika

Týden 6

Téma:

Jazyk reportáže: v televizi jako mluvená řeč; divák se k ničemu nemůže vrátit; nepředvádět svou slovní zásobu a dlouhá souvětí; dikce; jazyk webu a sociálních sítí


Specifika

Dikce

Musíte mluvit nadšeně, zaujatě. Nesmí být poznat, že v tom plavete nebo že vás to nudí. Naopak nesmíte znít ani tak, že jste tak nadšení, že se rozpadnete na tisíc malých kousíčků.

Pauzy a akcenty

Nemůžete celý text číst od začátku do konce prakticky bez nadechnutí. Když něco v textu má větší význam než to ostatní - jméno, klíčové slovo, číslo - udělejte pauzičku a dejte na to důraz. Ovšem s citem! Pauzy samy o sobě dodávají důraz a nechají to, co zaznělo, zapadnout divákům do mysli. Nemá taky smysl dávat důrazy na každé druhé slovo.

V češtině je důraz na předložce.

Věty

Lepší je víc krátkých vět než míň dlouhých souvětí.

Věta končí tečkou. Otazník ale neznamená, že jdeme vždy hlasem nahoru.

Vaše věty musí něco zmanenat. Neopakujte vyprázdněné formulky tiskových mluvčí a PR textů.

Přívlastky

Pozor na ně. Velice často nesou hodnocení, a to nesmíte ve zpravodajství vynášet. Přívlastky říkají divákům, co mají při pohledu na něco cítit, co si mají myslet, jak situaci definovat. Sem spadá třeba i "obří loď" nebo "nevídaná podívaná". Každý přívlastek promyslete, jestli ho potřebujete používat.

Immitation game

Je dobré vybrat si někoho, koho chcete napodobovat, aspoň do začátku. A pak si do jeho/jejího projevu přidávat vlastní prvky, vytvořit si vlastní styl.

Výraz

I když nejde vidět, jak se tváříte, je to slyšet. Je slyšet úsměv, blbá nálada, vztek, únava...

Přítomné časy

V novinách se používají pro větší dynamiku, napětí a spád děje. Jenže v audiovizuálních médiích k tomuto účelu máme obraz. Používat přítomný čas "lidé zvoní klíči" u obrázků opatřených lištou "17. 11. 1989" vypadá hloupě.

To neznamená, že to někteří editoři nevyžadují.

Události 10. 10. 2021 Role prezidenta v povolebních jednáních, od 5:37

Mluvená řeč

V televizi k lidem mluvíte, takže  nim mluvte. I když něco čtete (živý telefonát s předem připravenými odpověďmi), musí to znít, jako byste to nečetli. Svým respondentům zakažte číst odpovědi, i ty přes telefon, Skype apod.

Události 18. 7. 2021, Testování ve firmách, začíná na 30:44 - příklad toho, jak nepřirozeně to vypadá, když někdo své odpovědi čte

Máte jenom jednu šanci zaujmout diváka. Když ji promarníte, divák odejde, přepne, víckrát si vás nepustí. Proto musíte psát tak, jak mluvíte. Někteří možná mluvíte v dlouhých komplikovaných souvětích. Ale většina nás používá Jednoduché a jednoznačné věty. Žádné "již" nebo "také", ale "už" a "taky". Hovorová čeština - minerálka, náklaďák. Odborné termíny, jistě, když to jinak nejde, ale hned vysvětlené. Věty postavené tak, aby od začátku bylo jasné, o čem mluvíte. Nejdřív řeknete "co" a až potom "proč", protože naopak lidi nebudou vědět, o čem mluvíte, když vysvětlujete, proč to tak je.

Na druhou stranu nesmíte propadat hovorové panice a mluvit takříkajíc jako kanál.Tto tak leda v nějakých youtubových a podobných pořadech s velmi specifickým publikem. Pokud děláte v nějakém seriózním médiu, pořád používáte spisovný jazyk, bez expresivního zabarvení, mluvíte korektně a myslíte na to, že (jak si přečtete třeba v Kodexu České televize) tím, jak mluvíte, možná trochu formujete to, jak budou mluvit vaši diváci.

A proto musíte mluvit správně. Gramaticky i fakticky. Musíte slova používat v jejich správných významech.

Moderátoři a moderátorky si vedou různé seznamy nešvarů, co jim lidi napsali do studií. Vyzkoušejte si je: