Video žurnalistika

Představení sociálních sítí

Facebook

  • dlouhodobě nejrozšířenější sociální síť v ČR, cca 4,9 milionu uživatelů (SR 76 % obyvatel starších15 let)
  • síť pro emoce a vztahy
  • největší dosah
  • obsahy bez omezení – texty, obrázky a fotky, videa, live
  • nejširší možnost interakce s publikem, okamžitý feedback
  • možné využití k rešerším a hledání témat

Instagram

  • druhá nejrozšířenější sociální síť v ČR, 3,6 milionu uživatelů (SR 45 % obyvatel starších 15 let)
  • jen obraz a video
  • doporučování, budování závisti... ale taky budování důvěry
  • doprovodné texty krátké – nejde je hned vidět, na delší texty potřeba nalákat první větou

Twitter

  • přes 785 000 uživatelů v ČR (17 % obyvatel starších 15 let na Slovensku)
  • omezený počet znaků u zprávy – dřív 140, teď 280
  • texty, obrázky a fotky, videa
  • okamžité informování – prohlášení a oznámení, ale taky real time reporting
  • retweet – k šíření informace pomáhají ostatní uživatelé
  • rychlý feed – některé informace je lepší zopakovat
  • zprávy mají obličej – nevydává je médium, ale jednotliví redaktoři/redaktorky
  • vyhledávání pomocí hashtagů
  • jiné publikum než FB a IG - odbornější

Youtube

  • využívá přes 8 milionů lidí v ČR (80 % obyvatel SR starších 15 let) – ale... jde to i bez přihlášení, takže číslo nebude přesné
  • videa, live
  • pro média složitější využití kvůli copyrightu
  • ale – největší možnost vytvořit něco virálního, co se dá sdílet na ostatních sítích

Společné znaky

  • interaktivita – okamžitá zpětná vazba od publika
  • kontakt publika s tvůrci je přímý
  • hned poznáte sílu tématu
  • hned zjistíte, když se dopustíte chyby
  • důraz na obraz – ideálně pohyblivý
  • obsah okamžitě zveřejněný, nečekáte na vysílání
  • na webu a na sociálních sítích uplatníte, co se nevejde do vysílání
  • přemýšlejte o žánrech – video má smysl, jen když jsou dobré obrázky, když je dobrý jen zvuk, volte podcast
  • překlopit příspěvek z televize celý na socky nemá smysl, socky mají jinou logiku, jiné publikum
  • i když... někdy překvapí (jako tento dost úspěšný příspěvek)