Video žurnalistika
Představení sociálních sítí
- dlouhodobě nejrozšířenější sociální síť v ČR, cca 4,9 milionu uživatelů (SR 76 % obyvatel starších15 let)
- síť pro emoce a vztahy
- největší dosah
- obsahy bez omezení – texty, obrázky a fotky, videa, live
- nejširší možnost interakce s publikem, okamžitý feedback
- možné využití k rešerším a hledání témat
- druhá nejrozšířenější sociální síť v ČR, 3,6 milionu uživatelů (SR 45 % obyvatel starších 15 let)
- jen obraz a video
- doporučování, budování závisti... ale taky budování důvěry
- doprovodné texty krátké – nejde je hned vidět, na delší texty potřeba nalákat první větou
- přes 785 000 uživatelů v ČR (17 % obyvatel starších 15 let na Slovensku)
- omezený počet znaků u zprávy – dřív 140, teď 280
- texty, obrázky a fotky, videa
- okamžité informování – prohlášení a oznámení, ale taky real time reporting
- retweet – k šíření informace pomáhají ostatní uživatelé
- rychlý feed – některé informace je lepší zopakovat
- zprávy mají obličej – nevydává je médium, ale jednotliví redaktoři/redaktorky
- vyhledávání pomocí hashtagů
- jiné publikum než FB a IG - odbornější
Youtube
- využívá přes 8 milionů lidí v ČR (80 % obyvatel SR starších 15 let) – ale... jde to i bez přihlášení, takže číslo nebude přesné
- videa, live
- pro média složitější využití kvůli copyrightu
- ale – největší možnost vytvořit něco virálního, co se dá sdílet na ostatních sítích
Společné znaky
- interaktivita – okamžitá zpětná vazba od publika
- kontakt publika s tvůrci je přímý
- hned poznáte sílu tématu
- hned zjistíte, když se dopustíte chyby
- důraz na obraz – ideálně pohyblivý
- obsah okamžitě zveřejněný, nečekáte na vysílání
- na webu a na sociálních sítích uplatníte, co se nevejde do vysílání
- přemýšlejte o žánrech – video má smysl, jen když jsou dobré obrázky, když je dobrý jen zvuk, volte podcast
- překlopit příspěvek z televize celý na socky nemá smysl, socky mají jinou logiku, jiné publikum
- i když... někdy překvapí (jako tento dost úspěšný příspěvek)