Grafiky, animace, rekonstrukce
Mapy, grafy, citáty, animace nehod, bitev, telefonáty, tabulky, znázornění těžce představitelných údajů.
Kdy je používáte? Když nejsou obrázky. Když potřebujete něco ze slov zdůraznit - čísla, srovnání. Když chcete být názornější.
Vyrábí
je grafici. Na běžné zpravodajské grafiky existují šablony (předepsaný
ident, korporátní vzhled - každá stanice má svoje barvy, svůj font,
svoje šablony - jednotný snadno rozeznatelný vzhled), ale jakákoli
složitější animace zabere delší dobu.
V publicistice bývají grafiky unikátní - nezapadají do šablon. Na jejich přípravu je víc času, můžou být zajímavější.
Publicistika používá i rekonstrukce událostí, kdy něco pro lepší
názornost sehrávají herci. Ve zpravodajství se nepoužívají (nesmí
používat), ale v publicistice můžou pomoct.
Divák musí vědět, že se nedívá na skutečné záběry. Bývají proto třeba barevně odlišené a vždy opatřené lištou "ilustrační záběry" apod.