Seminář Reportáž Investigativní reportáž Co je to investigativní reportáž? •Nepříliš častá, jde spíš o hybrid, častěji jde o publicistiku s reportážními prvky. •Reportážní postupy mají pomoci čtenáři popsat závažná a společensky důležitá zjištění, díky emocím si fakta lépe zapamatuje. •Prostředí může být jakékoliv, nejčastěji ale politika, byznys, bezpečnost či závažné společenské jevy. •Při práci s emocemi či lehkým perem ale může lehce dojít ke zkreslení fakt, která autor prezentuje. • • Kde najdeme investigativní reportáže? •Web Investigace.cz a Pavla Holcová •Aktuálně.cz a HN, více autorů, např. Lukáš Valášek, Martin Biben •Seznam Zprávy, např. Janek Kroupa •Web Voxpot a více autorů, např. Klára Votavová, Vojtěch Boháč. •Pozor, ne vše, co se tváří jako investigativní reportáž, zároveň jí je. Důležité jsou motivy autorů a jejich zacházení s žurnalistickou etikou, např. série Žlutý baron nebo otrava Bečvy v Deníku Referendum. •Dobrou investigativu ale může předvést i bulvár, dlouhodobě špička je v tom Blesk (večírek s Prymulou v restauraci na Vyšehradě, večírek fotbalistů apod.) • • Co je to investigace? •Dva typy investigativní novinářské práce: z veřejných zdrojů vs. anonymní zdroje, resp. policejní spisy. •Fakta získaná z veřejných zdrojů jsou pro čtenáře důvěryhodnější, může si je sám ověřit a autor nemá tolik prostoru pro vlastní interpretaci či manipulaci. •Anonymní zdroje, policejní spisy apod. můžou být problematické, protože čtenáři nezbývá než věřit autorovi. Sám autor ale nemá záruku, že jeho zdroje jím nemanipulují. •Autoři: Janek Kroupa, Sabina Slonková, Jaroslav Kmenta. •Kombinace obou postupů: např. Jiří Štický a kauza jízdenky pražského dopravního podniku •https://www.reportermagazin.cz/a/ieukr/kauza-hologram-miliony-a-tajna-tovarna-na-fakulte Diskuze •Na rozdíl od čisté reportáže může být v té investigativní problém osoba autora. U běžné reportáže nevadí ich-forma, u investigativní může rušit. •U investigativy jde především o fakta, osoba autora pokud se v textu objevuje, měla by být důvěryhodná. •Diskuze – byly pro vás dvě reportáže, které jste měli přečíst, srozumitelné? Byly tam nějaké rušivé momenty?