Televizní zpravodajství (dílna)

Formáty v TV zpravodajství. Od informace k příběhu 21. 2. 2022

FORMÁTY V TV ZPRAVODAJSTVÍ

Představení základních formátů objevujících se v televizní relaci: čtená, čtená se synchronem, host ve studiu, živý vstup, zpráva, reportáž, standupová reportáž, rozepsaný CRT, bez komentáře. Téma si vyžádá svůj formát, nikoli obráceně. Formát nesmí zastínit téma. Zpravodajský slovníček - synchron, asynchron, komentář, stand – up, ruchy, podkresy, OI, oriony, grafika, studio, zpětná, SNG, UVR …


OD INFORMACE K PŘÍBĚHU

Jak se z informace stane zpravodajský příspěvek. Práce editora zpravodajství, vzájemná spolupráce s redaktory a dalšími částmi redakce (Události, ČT24). Jak najít zaměření reportáže. Jaké typy událostí zpravodajství zpracovává: aktuálky, soudy, politika, sousedské spory, servisní zprávy… V čem se liší jejich natáčení.

Nad čím musí redaktor přemýšlet, než vyjede točit: náhled na téma jako příběh, kolik je zainteresovaných stran, na koho/co se zaměřit, kdo je „hrdinou příběhu“, jak to celé spojit, příklady struktury reportáže (hodiny, ovál, stromeček), proč se v TV moc neuplatňuje obrácená pyramida?


Co si přečíst

Všechny knihy jsou naskenované v  sekci Literatura v Učebních materiálech. V závorce je označení odpovídajících stránek v naskenovaném v pdf souboru

 A3 898 TATANO Broadcast Journalism Streetsmarts

TATANO, Randy. Broadcast journalism street smarts :the 2013 survival guide for today's television newsroom. [s.l.]: Accio Books, 2013. 258 s. ISBN 9781481800174.

20 – 42 (2-13)             Television News Basics

76 – 89 (22- 28)          The Lazy Package

 

A3 886  WENGER Advancing the Story

WENGER, Debora Halpern a Deborah POTTER. Advancing the story: broadcast journalism in a multimedia world. 2nd ed. Washington: CQ Press, 2012. xxxi, 380. ISBN 9781608717149.

23 – 29 (11 -14)         Finding the Story

123 - 151 (44 – 58)    Writing the Story

 

A3 883 SHOOK_Television Field Production

SHOOK, Fred, John LARSON a John DETARSIO. Television field production and reporting: a guide to visual storytelling. 6th ed. Boston: Pearson, 2013. xv, 351. ISBN 9780205111589.

162 – 180 (13-21)       Write Like a Storyteller