PŘÍSTUPY K VYZBROJOVÁNÍ OZBROJENÝCH SIL Doc. Ing. Josef Procházka, Ph.D. Volitelná poznámka uživatele titul, jméno,příjmení, funkce CÍLE ÚVOD Jaká jsou východiska pro vyzbrojování OS? Co si představujeme pod pojmem zbrojní politika? Jakou má vazbu vyzbrojování na připravenost OS? Proč ostatní země V4 postupují ve výběru dodavatelů efektivněji? Předsedkyně výboru pro obranu PS, Jana Černochová (ODS) •Strategické zakázky: politické rozhodnutí, politická odpovědnost a nedá se ji vyhnout. •Nákup strategických vojenských systémů není pouze věcí vojenského uživatele: definuje své potřeby. •Promítá se do zahraničně-politické oblasti. Vytváří závislost na desítky let dopředu, podporujete vztahy s jinými zeměmi. •Prolíná do vnitřní politiky: financování, politik čelí úvahám typu – proč kupovat bojová vozidla pěchoty, když potřebujeme vakcíny, nebo zvýšit důchody, … •Zavděčit se nikdy nedá všem. Málokdo v době hojnosti věří, že investice do obrany jsou neméně důležité, něž ostatní. ØPřímé vojenské ohrožení státu málo pravděpodobné; ØNelze vyloučit vojenské ohrožení území členských států NATO a EU s dopady pro ČR; ØNestabilita a provázanost jevů v bezpečnostním prostředí vyvolávají zvýšenou poptávku po připravených, rychle dostupných a plně využitelných schopnostech OS. ØMateriální podmínky pro obranu státu je potřebné připravit již před vznikem konfliktu (zásoby, materiální podmínky pro válečné rozvinutí), ØObrana - národní odpovědnost (čl.3 WT), rozhodnutí o vojenských schopnostech činí členské státy. ØNDPP – definuje požadavky na kolektivní obranu ØFinancování: min 2% HDP, 20% modernizace, 5% VaV ØBezpečnost dodávek, zajištění životního cyklu Ø STRATEGICKÁ VÝCHODISKA > > > > > > STRATEGICKÉ ŘÍZENÍ OBRANY Obranná politika Řízení materiálních zdrojů Řízení finančních zdrojů Řízení lidských zdrojů Výstavba, příprava a použití ozbrojených sil > > Výzkum, vývoj a inovace Interní a externí audit Doc. Ing. Josef Procházka, Ph.D. POLITICKÝ POTENCIÁL VOJENSKÝ POTENCIÁL EKONOMICKÝ POTENCIÁL Fyzická dimenze Koncepční dimenze Morální dimenze ZBROJNÍ POLITIKA SYSTÉMOVÉ A PROCESNÍ VYMEZENÍ VYZBROJOVÁNÍ Co si představujeme pod pojmem vyzbrojování a akvizice? VYZBROJOVÁNÍ, POŘIZOVÁNÍ A SPRÁVA MAJETKU •Koncepční řízení vyzbrojování •Akviziční plánování a programové financování •Projektové řízení •Pořizování majetku a služeb - akvizice •Řízení mezinárodní vyzbrojovací spolupráce •Řízení organizací zřizovaných MO •Řízení výzkumu, vývoje a inovací •Řízení průmyslové spolupráce •Správa majetku •Logistická podpora • V Y Z B R O J O V Á N Í Efektivní, hospodárné a účelné vyzbrojování ozbrojených sil C1 - bezpečnostní prostředí C4 - hospodářský vývoj C2 - vojenství C5 - vědecké poznání C3 - technologie OBRANNÉ PLÁNOVÁNÍ LOGISTICKÁ PODPORA SPOLUPRÁCE S PRŮMYSLEM C1 C2 C3 C4 C5 ŽIVOTNÍ CYKLUS Vymezení životního cyklu dle ČOS 051655 VYZBROJOVÁNÍ = LOGISTICKA • Volitelná poznámka uživatele titul, jméno,příjmení, funkce •Pořizování majetku a služeb s požadovanými parametry (technické aspekty) • •Pořizování majetku a služeb v požadovaném čase • •Pořizování majetku a služeb v rámci alokovaných finančních prostředků (rozpočet) • •Maticová organizační struktura (projektové týmy). 1. VYZBROJOVÁNÍ = PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ VYZBROJOVÁNÍ = PROCES ŘÍZENÍ RIZIK RIZIKO = vznik nežádoucích následků na lidský život, zdraví, majetek, prostředí, … JAKÝ JE NÁŠ POSTOJ K RIZIKU? ØOdmítáme riziko? ØAkceptujeme rozumnou míru rizika? ØVyhledáváme riziko? Náklady, čas, parametry SNIŽOVÁNÍ RIZIK Obleč se pro případ nehody, ne pro vlastní jízdu! STRATEGIE: •Více dodavatelů •G2G •COTS •…. • ZÁSADY VYZBROJOVÁNÍ •Schopnost: soubor funkčních oblastí DOTMLPFI •Životní cyklu: řízení životního cyklu a LCC •Vztah nákladů životního cyklu a spolehlivosti •Transparentní, spravedlivá a otevřená soutěž •Technologická inovace, rychlost •Unifikace výzbroje a interoperabilita DOTMLPFI Schopnosti ozbrojených sil vyjadřují jejich kvalitu i použitelnost. Mají umožnit efektivně eliminovat bezpečnostní hrozby a rizika v budoucích krizových situacích a válečných konfliktech při kolektivní i individuální obraně. Schopnosti ozbrojených sil ČR jsou reálně tvořeny především připravenými osobami, dále odpovídající organizační strukturou, v neposlední řadě kvalitou výzbroje a úrovní všestranného zabezpečení. Obrázek ukazuje, že schopnost vychází z celkové koncepce použití sil (může to být třeba i Vojenská strategie státu), z konkrétních doktrín a stojí zejména na třech pilířích: lidských zdrojích, jejich vybavení a výzbroji a na organizaci. Viditelnost přímých pořizovacích nákladů, nikoli nákladů celého životního cyklu. NÁKLADOVÝ LEDOVEC ZBRAŇOVÝ SYSTÉM NÁKLADY ŽIVOTNÍHO CYKLU EFEKTIVNOST VÝKONOVÉ PARAMETRY POHOTOVOST SPOLEHLIVOST OPRAVITELNOST KOMPLEXNÍ PODPORA VELENÍ A ŘÍZENÍ OCHRANA MOBILITA ÚČINNÁ PALBA INTEROPERABILITA POŘIZOVACÍ NÁKLADY VÝZKUM A VÝVOJ PROVOZ A ÚDRŽBA NÁKLADY NA LIKVIDACI •Technologie zásadní význam pro výstavbu OS •Dynamika technologického vývoje (biotechnologie, robotika, informační technologie, nanotechnologie a materiály, energetické zdroje (BRINE). •Technologická převaha NATO eroduje: •Přenos know-how a inovace; •mezinárodní spolupráce; •ochrana duševního vlastnictví. •Předstih komerčního VaV vedoucího k rozvoji výroby a použití aplikací dvojího užití. •Ceny nejvyspělejších technologií rostou. •Jen nejbohatší země udrží celé spektrum schopností na vysoké technologické úrovni. • 1. TECHNOLOGIE AKVIZICE •Akvizice je proces získávání či nabytí nějakého aktiva (předmětu, věci, osoby, služby) •Akviziční proces: •zadávací dokumentace, •vyhlášení výběrového řízení, •výběr dodavatele, •vyjednání podmínek a uzavření smluvního vztahu. •Smluvní vztah lze uzavřít ve všech fázích procesu vyzbrojování (výzkum a vývoj, pořízení majetku a služby, servisní služby na podporu systému, vyřazení majetku) ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK 24 • 25 Procházka J. ORGANIZAČNÍ RÁMEC VYZBROJOVÁNÍ ORGANIZAČNÍ USPOŘÁDÁNÍ •Funkcionalitu vyzbrojování zahrnuje více organizačních celků Re MO – organizační výzva •Sekce vyzbrojování a akvizic MO •Sekce průmyslové spolupráce MO •Sekce logistiky MO •Sekce majetková •Organizační uspořádání se velmi často mění (rozhodují zájmy a priority vedení ReMO) •Několikastupňový rozhodovací proces, odtržení odpovědnosti a pravomocí •Nestabilita organizačního uspořádání snižuje efektivnost procesu vyzbrojování. KONCEPČNÍ NASTAVENÍ VYZBROJOVÁNÍ STRATEGIE VYZBROJOVÁNÍ A PODPORY ROZVOJE OBRANNÉHO PRŮMYSLU (SVaPROP) 2021 Reakce na: •rychlou změnu bezpečnostního prostředí •nutnost modernizace ozbrojených sil (TĚŽŠÍ SÍLY), •potřebu optimalizovat proces vyzbrojování zohledňující průběh životního cyklu a účinnější využití potenciálu průmyslu, •přijetí nových evropských směrnic pro zadávání veřejných zakázek a strategický kompas EU, •aktuální vývoj utváření evropského trhu s obranným a bezpečnostním materiálem, •nezbytnost zajištění bezpečnosti dodávek a zájmů státu, •nové přístupy k dvoustranné a mnohonárodní spolupráci ve vyzbrojování. Procházka J. KONTEXT SVaPROP 2021 •Vytvoření podmínek pro transparentní a efektivní zajištění ozbrojených sil moderním, účinným a interoperabilním vojenským materiálem a službami. • •Přispění OP ČR k zajištění požadovaných vojenských schopností v celém spektru současných a budoucích operací. • •Zajištění bezpečnosti dodávek. • •Prosazení bezpečnostních zájmů státu. • • CÍLE STRATEGIE OPATŘENÍ STRATEGIE •Zlepšení plánování (dlouhodobého); •Včasná příprava a realizace programů a projektů (marketing, proveditelnost, G2G, …); •Rozvoj personálu (projektové řízení); •Efektivní a transparentní akviziční proces; •Účinná spolupráce s průmyslem (čl. 346 LS) a jeho podpora; •Cílená podpora vědy, výzkumu a inovací; •Vhodné využívání dvoustranné a mnohonárodní spolupráce ve vyzbrojování. • ZÁVĚR •Politika vyzbrojování (zbrojní politika) je odrazem obranné, zahraniční a hospodářské politiky státu. •Je realizována v konkrétním kontextu vývoje strategického prostředí. •Při rozhodování o modernizačních programech nejsou sledovány výhradně pouze zájmy armády (politické, ekonomické, sociální). •Vyzbrojování má vazbu na plánování, financování a logistickou podporu. •Klíčové změny: bezpečnostní prostředí, technologický rozvoj a inovace •Změny v přístupech k vyzbrojování – účelnost, hospodárnost, efektivnost a transparentnost • LITERATURA •Strategie vyzbrojování a podpory rozvoje obranného průmyslu České republiky do roku 2030, MO, Praha 2021. Dostupné z: iii--strategie_fin-_002_.pdf (army.cz) •Strategie vyzbrojování a podpory rozvoje OP ČR do roku 2025, MO, Praha Dostupné z: http://www.mocr.army.cz/images/id_40001_50000/46088/strategie-vyzbrojovani-do-2025.pdf •Národní strategie vyzbrojování, 2004. Dostupné z: http://www.mocr.army.cz/images/Bilakniha/CSD/006.pdf •Zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek; •Marcel C. Smit. A North Atlantic Treaty Organisation framework for life cycle costing. International Journal of Computer Integrated Manufacturing, Vol. 25, Nos. 4–5, April–May 2012, 444–456. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/toc/tcim20/current •AAP-48, Ed. B, version 1, NATO System Life Cycle Processes; •