MINISTERSTVO OBRANY ČR Průzkum trhu a předběžné tržní konzultace v MO ČR přednáška pro MUNI Oddělení průmyslových analýz Sekce průmyslové spolupráce MO Mgr. Ondřej Herudek 25. 4. 2023 MINISTERSTVO OBRANY ČR ODDĚLENÍ PRŮMYSLOVÝCH ANALÝZ § Do r. 2022 Oddělení průzkumu trhu a analýz •Mediálně často mylně „marketingové analýzy“ § Průzkum trhu a předběžné tržní konzultace pro strategické a zvlášť významné projekty •Určeny Směrnicí ministra obrany •cca 30 projektů, některé zahájeny již před existencí oddělení •Např. BVP, SHORAD, vrtulníky, tanky… § Zpracování analýz trhu, studií proveditelnosti § Technologické novinky, účast na veletrzích 2 MARKETING NEEXISTUJE!!!!!!!!!!!!!!! MINISTERSTVO OBRANY ČR 3 MINISTERSTVO OBRANY ČR AKVIZIČNÍ PROCES A ŽIVOTNÍ CYKLUS 4 PŘEDKONCEPCE KONCEPCE VÝVOJ PRODUKCE VYUŽÍVÁNÍ ZABEZPEČENÍ VYŘAZENÍ CONCEPT ASSESSMENT/ANALYSIS DEMONSTRATION MANUFACTURE IN-SERVICE DISPOSAL AAP-20, STANAG 4728, ČOS 051662 Britský cyklus CADMID MO ČR/AČR KONCEPČNÍ ANALYTICKÁ AKVIZIČNÍ UŽÍVÁNÍ VYŘAZENÍ RMO 55/2017 MINISTERSTVO OBRANY ČR PT VS. PTK § Průzkum trhu = otevřené zdroje informací § Předběžné tržní konzultace (§33 ZZVZ) = oslovení firem § §„Zákon nereguluje formu průzkumu trhu. Může se jednat o informace uvedené na internetu či v jiných veřejných zdrojích. Pokud se však dodavatelé do průzkumu trhu aktivně zapojí, jedná se o předběžné tržní konzultace, které mohou mít vliv na informace uváděné v zadávací dokumentaci.“ §(HERMAN, P., FIDLER, V. a kol.: Komentář k zákonu o zadávání veřejných zakázek, 2. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk, 2016, 639s. ISBN 978-80-7380-660-6.) 5 MINISTERSTVO OBRANY ČR PROČ? 1)Ověření realizovatelnosti 2)Stanovení předpokládané hodnoty veřejné zakázky (jeden ze způsobů dle §16 ZZVZ) 3)3E a řídící kontrola 4)Plánování 5)Jedna ze vstupních informací pro odhad nákladů životního cyklu 6 MINISTERSTVO OBRANY ČR REALIZOVATELNOST §Ověření realizovatelnosti akvizice a)DOSTUPNOST – jestli požadovaný produkt existuje a je na trhu vůbec dostupný, b)CENA – orientační pořizovací, + případně související výdaje c)POČET – jestli lze produkt v požadovaném množství získat, příp. výrobní kapacity výrobce d)ČAS/TERMÍN – jestli výrobce/dodavatel může produkt dodat v požadovaném termínu • § 7 Ověřuje se při: Tvorbě střednědobého plánu (čl. 13 odst. 2 RMO č. 66/2012) - manažer cíle Přípravné fázi projektu (čl. 7 odst. 3 NVMO č. 44/2014) a tvorbě zadávací listiny projektu (čl. 4 RMO č.103/2013) – vlastník projektu/ vedoucí org. celku Schválení specifikace a položek akvizičního plánu (NVMO č. 60/2017) - zadávající Přípravě k registraci akce (čl. 14 písm. a), b), d) RMO č. 55/2017) - zadávající MINISTERSTVO OBRANY ČR PROCES PRŮZKUMU TRHU/PTK ZJEDNODUŠENĚ 8 MINISTERSTVO OBRANY ČR NÁSTROJE •Bilaterální jednání s výrobci a dodavateli. •Žádost o informace (Request for Information, RFI); •Žádost o cenu a dostupnost (Request for Price and Availability); •Průmyslový den; •Předvedení produktu; • 9 MINISTERSTVO OBRANY ČR 10 Průmyslový den k projektu Automobil osobní terénní, 2017 MINISTERSTVO OBRANY ČR NA CO SE JEŠTĚ PTÁME? § Odhad nákladů živ. cyklu § Oblasti integrovaného log. zabezpečení (ILS) •Náhradní díly, údržba a opravy, výcvik, školení, dokumentace, skladování, infrastruktura… § Předpokládaný nárůst cen v % § Možnosti kontraktu •Business-to-Government •Government-to-Government § Typické platební podmínky, měna $ € £ § 11 MINISTERSTVO OBRANY ČR VÝSTUPY PT A PTK § Záznam o průzkumu trhu § Analýza trhu § Studie proveditelnosti 12 ZPT Analýza trhu Studie proveditelnosti Množství informací Čas N-2 N-4 N-5 N-3 Časové zařazení je orientační, řídí se vždy rozhodnutím manažera projektu! MINISTERSTVO OBRANY ČR A CO DÁL? 13 Analýza trhu Specifikace majetku Zadávací podmínky Smlouva Čas MINISTERSTVO OBRANY ČR VÝZVY A TŘECÍ PLOCHY § Pravidlo č. 2 – „vždycky to tak bylo“ •Neochota hledat jiné řešení § Nereálné požadavky •„Lehké víceúčelové auto - 35 tun a musí to plavat“ § Neověření realizovatelnosti •„Zjistil(a) jsem jenom cenu…na internetu…“ § Subjektivní hodnocení •„Je to nejlepší zbraňový systém na světě.“ § 14 § 248 TrZ - porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže § 256 TrZ – sjednání výhody při zadání veřejné zakázky, při veřejné soutěži a veřejné dražbě § 257 TrZ – pletichy při zadání veřejné zakázky a při veřejné soutěži MINISTERSTVO OBRANY ČR KONTAKTY A PŘÍLEŽITOSTI § @PruzkumTweetuje § e-mail: herudeko@army.cz § 15 §www.statnisluzba.army.cz §https://portal.isoss.cz § MINISTERSTVO OBRANY ČR H:\Složka ppt9_final\jpg\Bez názvu-15.jpg DĚKUJI ZA POZORNOST otaznik-01.png DOTAZY