Pracovní list na seminář I – pozorování BSSn4405 Koncepce a metody výzkumu BSS Doporučená literatura: Spradley, J. P. (1980). Participant Observation. New York: Holt, Rinehart and Winston, s. 38-172. Obecné zadání: na základě zúčastněného pozorování sociální situace s bezpečnostní tematikou odehrávající se v centru Brna přijďte s pracovní verzí teorie kategorizující zdejší lidi do skupin podle toho, jak moc se věnují svému okolí s ohledem na svou bezpečnost (kapsářství, osobní bezpečnost, teroristickou hrozbu vozidlem apod.). Případně jiný ekvivalent dle vašeho výzkumného zaměření. Postup je v tomto listu z důvodu nedostatku času velmi okleštěný. Cílem je si zúčastněné pozorování pouze vyzkoušet. Pokud budete v budoucnu tuto metodu používat, je nutné si ji blíže nastudovat a držet se obecně přijímaného postupu. A priori příprava: projděte si zběžně druhou část knihy Spradley (1980) – viz studijní materiály v ISu a podívejte se na prezentaci o kvalitativních metodách sběru dat (zejména pozorování a Zakotvenou teorii). Dle výzkumného účelu (explorace, deskripce, explanace) a na základě různých přístupů k provádění pozorování lze začínat bez jakékoliv teorie (v reálu toto ale musí být opodstatněné a i tak je nutné pak popsat dosavadní výzkumný kontext – žádný výzkum neexistuje ve vakuu), nebo s již předem připraveným rámcem např. z předchozích podobných výzkumů (deduktivní prvek). Pro jednoduchost doporučuji první možnost (jedná se o nácvik), ale pokud se rozhodnete prohloubit si znalostní výtěžek ze semináře volbou druhé možnosti, podívejte se na nějaké vlivné teorie k vašemu zaměření. Časový plán: · středa 3.5.2023 14:00 sraz v učebně U33 k úvodnímu briefingu · 14:10 – 15:00 provedení nácviku pozorování v centru Brna · 15:20 nejpozději zpět na učebně U33 · do 15:40 diskuse nad výsledky pozorování První praktické kroky dle Spradleyho (1980): 1. Lokalizace sociální situace – definovaná primárně na základě místa, aktérů a aktivit (inspirace viz Spradley (1980, obr. 7–9). 2. Plánování provádění zúčastněného pozorování – vše je vedeno výzkumnou otázkou a příp. „okolní“ teorií. a. Jaká je moje role (student, kolemjdoucí, výzkumník). b. Jaký je stupeň mého zapojení do sociální situace (str. 58): c. Fokus – na co se soustředit, co naopak vynechat – pomáhá zde právě určit „okolní“ teorie. d. Volba způsobu detailního zapisování – jak „objektivní“ pozorování, tak i subjektivní pocity (introspekce apod.). K tomuto si přečtěte sekci Record Keeping na str. 58. e. Průzkumný výlet do terénu – ten v nácviku spojíme i s tvorbou pracovní verze teorie (pozor – zde přeskakujeme z časové tísně důležité kroky, v reálu je třeba se jich držet a věnovat celému procesu dostatek času). Detailně si zapisujte pozorování a strategií Zakotvené teorie vytvořte postupně pracovní verzi teorie (segmenty textu (fieldnotes) charakterizujeme kódy; vytváříme z nich kategorie (zde např. opatrní lidé všímající si svého okolí, neopatrní, něco mezi), definujeme jejich vlastnosti a spojujeme se navzájem do propletence vzájemných vztahů, a nakonec kolem centrální kategorie vystavíme pracovní verzi teorie). Fieldnotes: