Základy kvalitativní analýzy dat Jan Kleiner 22. 3. 2023 BSSn4405 Masarykova univerzita mění logo. Dodá ho Studio Najbrt | Události | em.muni .cz Ještě než začneme Literatura k přednášce •Berg, Bruce Lawrence. 2001. „An Introduction to Content Analysis“. In: Qualitative research methods for the social sciences. Boston, MA: Allyn and Bacon, s. 238-250. •Hájek, Martin. 2014. Čtenář a stroj: vybrané metody sociálněvědní analýzy textů. Praha: Sociologické nakladatelství SLON, s. 57-111. •Zakotvená teorie (GT) + obsahová analýza. •Doporučená literatura •Alasuutari, Pertti; Bickman, Leonard a Brannen, Julia. 2008. The SAGE Handbook of Social Research Methods. London: SAGE Publications, kap. 25 a 27. •Diskurzivní analýza a GT. Obsah přednášky •Krátký úvod. •Vybrané metody kvalitativní analýzy dat. •Obsahová analýza. •Diskurzivní analýza. •Framework analysis. •Analytická indukce. •Zakotvená teorie (Grounded Theory) a její verze. •Další zajímavé metody. Složité matematické vzorce na černé tabuli Kde teď jsme? You Are Here Icon Images – Browse 1,512 Stock Photos, Vectors, and Video | Adobe Stock Kde teď jsme? Úvod •Všechny kvalitativní metody využívají prvky interpretace, popisu a analýzy. •Metod je hodně a jejich výběr je v jistém ohledu těžší jak u kvantitativní analýzy. •All is data (Fujii, 2018; Glaser, 1978). • Zdroj: Coursera, University of Amsterdam, Qualitative Research Methods Úvod II Vybrané přístupy •Code and retrieve – (kvantitativní) obsahová analýza. •Diskurzivní analýza. •Framework analysis. •Analytická indukce. •Zakotvená teorie (Grounded Theory). Vzorek pipetovaný do Petriho misky What are the different types of focus groups? Focus groups a jejich analýza (Silverman, 2015) •Nepoužívají se většinou jako samostatná metoda •Upřesňují nebo rozšiřují poznatky získané z jiných metod. •Respondent validation – feed back respondentům. •Identifikace fenoménů, výzkumné oblasti nebo otázek. •Obsahová analýza, konstruktivistické metody (diskurzivní a konverzační analýza), konverzační analýza. Zdroj: IntoTheMind Obsahová analýza •Pro mnohé synonymum kvalitativní analýzy. •Obecně kódujeme text do témat. •Dokumenty, socmedia příspěvky, filmy, fotky apod. •3 přístupy k OA (Hsieh a Shannon, 2005): •Konveční – začínáme bez teoretického ukotvení rovnou kódovat (indukce). •Cílená – kódovací schéma nebo systém převzaty z teorie à prvky dedukce. •Sumativní – začíná zkoumáním frekvencí, kookurencí apod. ( např. online nástroj Voyant Tools) – po sem čistě kvantitativní OA. •Můžeme pokračovat ve hledání významu latentní OA – proces interpretace. •Závisí na kredibilitě – dobrá by byla např. validace experty. • • Zdroj: Hsieh a Shannon, 2005: 1286 Obsahová analýza jako proces (Hájek, 2014) •Na začátku musím přemýšlet o svých textech. •Jsou témata manifestovaná (explicitní), nebo latentní? •Můžu je číst přímo, nebo musím číst mezi řádky, nebo to zkombinovat? •Můžu použít přímé kódy (in vivo), nebo musím použít více abstraktní? •V pozdější fázi je to více top-down proces s deduktivními prvky: •Musím vytvořit nebo převzít coding scheme (frame). •Musím definovat kódy, aby byly texty kódovány standardizovaně. •Musím vytvořit interpretační pravidla pro kódy (z definic). •V případě více kodérů – striktní pravidla (intercoder reliability) – můžeme i změřit pomocí Cronbachovo alfa. Diskurzivní analýza (Luo, 2020) •Zjišťujeme, jak se konstruuje význam v různých sociálních situacích. •Díváme se na větší části jazyka – celé texty, konverzace, projevy apod. •A to na různých úrovních (viz následující slide). •Důrazně interpretativní metoda. •Knihy, (soc)média, weby, rozhovory, konverzace, dokumenty atd. • Úroveň komunikace Co analyzujeme? Slova Slova a fráze skrze asociace, metafory, eufemismy apod. Gramatika Způsob konstrukce vět (např. časování slov, aktivní/pasivní konstrukce) pro odhalení zamýšleného smyslu. Struktura Struktura textu pro kladení důrazu nebo třeba konstrukce narativu. Žánr Politické projevy, socmedia diskuse, články v médiích apod. Nonverbální komunikace Projevy těla, hlasový neverbální projev (hmmm) apod. Konverzační kódy Interakce mezi osobami v konverzaci (přerušování, střídání se v hovoru apod.) – může odhalit kulturní aspekty nebo sociální role. Zdroj: Luo, 2020; upraveno autorem Diskurzivní analýza (Silverman, 2014) > Talking To A Therapist Is The First Step To Recovery Stock Photo - Download Image Now - iStock •Je značně heterogenní a těžko se tedy jasně definuje. •Unifikační předpoklady všech přístupů k DA: •Antirealismus – diskurz je produkován uvnitř jednotlivce = neexistuje pravdivá/lživá verze reality – záleží pouze na vnímání daného jedince. •Konstruktivismus – DA se zabývá konstrukcemi jednotlivců a jak je konstruují. •Kritická diskurzivní analýza – ideologické efekty textů a fenomény jako moc, gender, rasa, třída apod. Zdroj: iStock Framework analysis (Ritchie a Spencer, 1994) •Varianta OA za použití matice. •Metoda/technika/set technik? •Přístup zaměřený na případy a témata (hierarchie témat a subtémat) – stejně jako každá OA. •Redukuje data sumarizací (nepoužívám kódy, ale summaries) – i tak ale zachovávám linku s původními daty. • • Framework analysis - proces (Ritchie a Spencer, 1994) 1.Familiarizace – pročítání dokumentů, přepisů apod. 2.Identifikace tematického rámce – identifikace klíčových témat, konceptů a problematik na jejichž základě mohou být data zkoumána. •Induktivně ale i deduktivně z teorie. • 3.Indexování (kódování) – výběr zajímavých fragmentů dle témat, ze kterých vystupují subtémata, která kóduji. 4.Mapování a sumarizace – skrze matici – rozhovory (případy) X témata se summaries. • 5.Mapování a interpretace – popis, typologie (case based), kategorie (theme based) à linkování případů, typologií a kategorií do „mapy“ à na jejím základě interpretace. • Zdroj: Coursera, University of Amsterdam, Qualitative Research Methods Analytická indukce (Znaniecki, 1934) Zakotvená teorie • Glaser a Strauss (1967) •Obrovsky populární – vlivné klíčové koncepty; detailní metodologie; ideální pro computer-assisted analýzy. •Tehdy revoluční – spojuje analýzu dat a teorii (indukce); analýza dat během sběru dat •Šla proti hypoteticko-deduktivnímu přístupu à • „tito vědci netestují své hypotézy, ale ve skutečnosti je jen kontrolují = nefalsifikují, ale verifikují. Následně pak upraví hypotézy, které jsou malého dosahu a daleko od skutečného světa = méně relevantní“. à proto potřebujeme kvalitativní analýzu určenou k tvorbě teorií. Zakotvená teorie •Zásadní vlastností je konstantní komparace. •Nejdříve mezi daty a daty (rozhovor 1 a 2) à vzniknou koncepty a porovnáváme data a koncepty (a naopak) à a nakonec i koncepty a koncepty. •à iterativní proces(vzpomeňme řetězení u exploratorního výzkumu)! •Sensitising concepts (další slide). •Testování a hledání deviantních případů. •Psaní poznámek k tvorbě teorie, transparentnost a reflexe. •Teoretické vzorkování dokud nedosáhnu teoretické saturace (viz přednáška na kvalitativní sběr dat). •Hlavním cílem je tvorba teorie. •Strategie? Metoda? Technika? > 10 Simple Rules for Better Docking | Boating Safety Zakotvená teorie •Sensitising concepts jakožto nástroj pro interpretaci a počáteční bod kvalitativní studie . •Prozatímní vodící koncepty a kategorie z teorie nebo dat. •Mohou být testované, zlepšované a revidované, ale v GT spíše jako základ pro analýzu dat. •Howard Becker – pátrání po významu slova crock (cca hypochondr) u studentů medicíny à odhalení širších aspektů studia, nedostatek času na pacienta a problémy s léčením. •Termín desk science zase odhalil, jak rybáři vnímají mořské biology. • > 7 things you'll find in a hypochondriac's Google history - OK! Magazine •Proces: sběr dat à vznikají koncepty à tvorba kategorií konceptů à vlastnosti konceptů à vztahy mezi koncepty a kategoriemi à tvorba centrální kategorie à máme teorii. • Zdroj: Coursera, University of Amsterdam, Qualitative Research Methods GT není jenom jedna •Jsou 3 podstatné verze (původně Glaser a Strauss v r. 1967): 1.Glaserova „klasická“ (1978). 2.Straussova a Corbinové (1990). 3.Charmazové (2004). 4. •Proto je nutné specifikovat, kterou verzi používám. Strauss a Corbinová (1990) •Největší škola GT tradice. •3 kroky kódování (dobře popsané v Hájek, 2014): •Otevřené: •in vivo/abstraktnější. •Snažíme se vytvořit koncepty na základě (1) pokládání specifických otázek na data; (2) precizního kódování; (3) naší reflexe, poznámek; (4) minimalizace předpokladů (co nejvíce open-minded). •Axiální: •Propojujeme koncepty nebo kategorie s daty a dalšími koncepty a kategoriemi za účelem poznání: (1) za jakých podmínek se jev vyskytuje; (2) jeho kontextu a (3) důsledků; (4) akcí a interakcí. •Hledáme vzorce, pravidelnosti, vztahy à vytváříme další kategorie/revidujeme à propojujeme kategorie •Selektivní: •Integrace všech (co nejvíce) kategorií do teorie postavené kolem centrální kategorie – kolem ní tvoříme „příběh“ postavený na datech. • • • Glaser (1978) Charmazová (2006) •Konstruktivistická verze. •Výzkumník spolukonstruuje význam (skrze interakce, interpretaci apod.) à ten tedy není objektivně „vytažen“ z výpovědi respondentů. •Procedurálně kombinuje jak Glasera, tak Strausse. •Více se zaměřuje na kontext, komplexitu a popis. •Možnost více významů à více teorií z různých úhlů pohledu. Kódování prakticky Čtenář a stroj - Martin Hájek | Databáze knih Další zajímavé metody •Analýza sentimentu. •Framing analysis. •Causal process tracing. •Meta analýzy. •Story telling apod. •QCA – qualitative comparative analysis. •CKA – comparative keyword analysis (Silverman, 2015). •Etnometodologie (Silverman, 2015). • Reference •Charmaz, Kathy. (2006). Constructing Grounded Theory: A Practical Guide Through Qualitative Analysis. •Fujii, L. A. (2018). Interviewing in social science research: a relational approach. New York: Routledge. •Glaser, B. (1978) Theoretical sensitivity: Advances in the methodology of grounded theory. Sociology Press, Mill Valley •Glaser, B. G. a Strauss, A. L. (1967). The Discovery of Grounded Theory. Strategies for Qualitative Research. Chicago: Aldine. •Hájek, M. (2014). Čtenář a stroj. Praha: SLON. •Hsieh, H.-F., a Shannon, S. E. (2005). Three Approaches to Qualitative Content Analysis. Qualitative Health Research, 15(9), 1277–1288. doi:10.1177/1049732305276687. •Luo, A. (2020). Discourse Analysis: A Step-by-Step Guide with Examples. Scribbr. Dostupné z: https://www.scribbr.com/methodology/discourse-analysis/. •Ritchie, J. a Spencer, L. (1994) Qualitative Data Analysis for Applied Policy Research. In: Bryman, A. and Burgess, R., Eds., Analysing Qualitative Data, Routledge, London, 173-194. https://doi.org/10.4324/9780203413081_chapter_9 •Silverman, D. (2015): Interpreting qualitative data. Sage. •Strauss, A., a Corbin, J. M. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. Sage Publications, Inc. •Znaniecki, F. (1934). The method of sociology. New York: Farrar & Rinehart. Fancy a reading tip? •Qualitative inquiry https://journals.sagepub.com/home/qix •Qualitative Research https://journals.sagepub.com/home/qrj Děkuji za pozornost! jkleiner@mail.muni.cz Masarykova univerzita mění logo. Dodá ho Studio Najbrt | Události | em.muni .cz