Interaktivní osnova
Vstupní informace (sylabus a harmonogram)
Vše, co se týká člověka a/nebo společnosti je nebo bude ovlivněno
stárnutím jako procesem biologické a demografické změny. Kurz sleduje dva základní cíle: Prvním je podpora
studujících jako budoucích profesionálů v různých oborech, jejichž
pracovní, příp. vědecká činnost je informována výzvami a příležitostmi
dlouhověkosti. Druhým, aplikovaným cílem, je podpora zdravotně-sociální gerontologické
gramotnosti, tedy podpora studujících v jejich vlastní přípravě na celoživotní
proces stárnutí. Program přednášek vychází
z interdisciplinárního pojetí sociální gerontologie, a zaměřuje se na
vztah mezi stárnoucím jedincem a společností. Sleduje biologické, demografické,
ekonomické, politické, sociologické, psychologické, etické, právní,
environmentální a (mnohé) další aspekty tohoto vztahu.
Kurz poskytuje
interdisciplinární podporu učení, zahrnuje jeho interaktivní formy, a je
ukončen je krátkou písemnou reflexí a kolokviem.
Reflexe zpracovává pohled vybrané disciplíny na některou z výzev či příležitostí stárnutí. Preferovány budou vlastní vědecké disciplíny či životní kontexty studujících. Písemná reflexe může mít variabilní formu (esej, stať, fejeton, myšlenková mapa s podklady, komplexní vizualizace s podklady (kresba) a další kreativní formy ) ve volném rozsahu (doporučení je cca 2 normostrany = 2x1800 znaků vč. mezer). Termín odevzdání: 8.5. do 9h do IS.
Konzultace: vyučují je možné kdykoliv kontaktovat emailem nebo osobně v kanceláři 3.62 (Joštova 10, Kat. sociologie, 3.patro vlevo). K dispozici je také Facebook skupina: https://www.facebook.com/groups/starnuti
Anotace předmětu
1) Úvod do tématu aneb stárnu, stárneš, stárneme...
2) „Na to ste moc mladej“, aneb když je věk základem diskriminace
3) Věkové hledisko v metodologii vědy (manistreaming;
intersekcionalita, efekt věku/kohorty/periody (ACP analýzy))
4) Co je stáří pro sociologa aneb sociální role (ve) stáří
5) Stárnutí těla aneb kolik cukru, tuku a slunce je moc?
6) Na 10 minut seniorem/seniorkou (gerontooblek)
7) Patří chov slepic do aktivního stárnutí, aneb kde je nejlepší zestárnout?
8) Základy péče aneb co člověk může, když už nemůže (informace,
nároky, práva)
9) „Dědečku fuj, na holčičky se nesahá“ aneb veřejná reprezentace stárnutí, mediální zobrazování seniorů a kulturní gerontologie
10) Je stárnutí ekologické? Aneb jak stárnout udržitelně
11) Modely stárnutí aneb jak se na něj připravit finančně, vztahově a prostorově
12) A
co když nezestárneme vůbec? O antiageingu, dlouhověkosti a technologiích
13) Reflexe
závěrečných výstupů
Předpokládaný časový rozvrh (update 19.2.):
CORE063 | |||
15.2. | Úvod | LV/ MPK | |
22.2. | Věková diskriminace | Vidovićová | |
1.3. | Věkové hledisko v metodologii vědy (age mainstreaming) |
Vidovićová | |
8.3. | Role ve stáří, třetí věk, aktivní stárnutí | Petrová Kafková | |
15.3. | Stárnutí těla | Matějovská | |
22.3. | Gerontooblek | Matějovská | |
29.3. | Město/venkov | Petrová Kafková | |
5.4. | Základy péče | Petrová Kafková | |
12.4. | Veřejné reprezentace stárnutí | Vidovićová | |
19.4. | Ekologické stárnutí | Vidovićová | |
26.4. | Důchody | Robert Jahoda | |
3.5. | Antiageing | Vidovićová | |
10.5. | Reflexe závěrečných výstupů | LV/ MPK | |