Příprava člověka, vědy a společnosti na rok 2060: základy gerontologické gramotnosti

Vstupní informace (sylabus a harmonogram)

Vše, co se týká člověka a/nebo společnosti je nebo bude ovlivněno stárnutím jako procesem biologické a demografické změny. Kurz sleduje dva základní cíle: Prvním je podpora studujících jako budoucích profesionálů v různých oborech, jejichž pracovní, příp. vědecká činnost je informována výzvami a příležitostmi dlouhověkosti. Druhým, aplikovaným cílem, je podpora zdravotně-sociální gerontologické gramotnosti, tedy podpora studujících v jejich vlastní přípravě na celoživotní proces stárnutí. Program přednášek vychází z interdisciplinárního pojetí sociální gerontologie, a zaměřuje se na vztah mezi stárnoucím jedincem a společností. Sleduje biologické, demografické, ekonomické, politické, sociologické, psychologické, etické, právní, environmentální a (mnohé) další aspekty tohoto vztahu.

Kurz poskytuje interdisciplinární podporu učení, zahrnuje jeho interaktivní formy, a je ukončen je krátkou písemnou reflexí a kolokviem.

Reflexe zpracovává pohled vybrané disciplíny na některou z výzev či příležitostí stárnutí. Preferovány budou vlastní vědecké disciplíny či životní kontexty studujících. Písemná reflexe může mít variabilní formu (esej, stať, fejeton, myšlenková mapa s podklady, komplexní vizualizace s podklady (kresba) a další kreativní formy ) ve volném rozsahu (doporučení je cca 2 normostrany = 2x1800 znaků vč. mezer). Termín odevzdání: 8.5. do 9h do IS.

Konzultace: vyučují je možné kdykoliv kontaktovat emailem nebo osobně v kanceláři 3.62 (Joštova 10, Kat. sociologie, 3.patro vlevo). K dispozici je také Facebook skupina: https://www.facebook.com/groups/starnuti

Anotace předmětu

1)   Úvod do tématu aneb stárnu, stárneš, stárneme...

2)  „Na to ste moc mladej“, aneb když je věk základem diskriminace  

3)   Věkové hledisko v metodologii vědy (manistreaming; intersekcionalita, efekt věku/kohorty/periody (ACP analýzy))

4)  Co je stáří pro sociologa aneb sociální role (ve) stáří

5)  Stárnutí těla aneb kolik cukru, tuku a slunce je moc?

6)   Na 10 minut seniorem/seniorkou (gerontooblek)

7)   Patří chov slepic do aktivního stárnutí, aneb kde je nejlepší zestárnout?

8)   Základy péče aneb co člověk může, když už nemůže (informace, nároky, práva)

9)   „Dědečku fuj, na holčičky se nesahá“ aneb veřejná reprezentace stárnutí, mediální zobrazování seniorů a kulturní gerontologie

10)  Je stárnutí ekologické? Aneb jak stárnout udržitelně 

11)  Modely stárnutí aneb jak se na něj připravit finančně, vztahově a prostorově

12)  A co když nezestárneme vůbec? O antiageingu, dlouhověkosti a technologiích

13)  Reflexe závěrečných výstupů

 Předpokládaný časový rozvrh (update 19.2.):

  CORE063  
15.2. Úvod LV/ MPK
22.2. Věková diskriminace  Vidovićová
1.3. Věkové hledisko v metodologii vědy (age mainstreaming)
Vidovićová
8.3. Role ve stáří, třetí věk, aktivní stárnutí Petrová Kafková
15.3. Stárnutí těla Matějovská
22.3. Gerontooblek Matějovská
29.3. Petrová Kafková
5.4. Základy péče Petrová Kafková
12.4. Veřejné reprezentace stárnutí Vidovićová
19.4. Ekologické stárnutí Vidovićová
26.4. Důchody Robert Jahoda
3.5. Antiageing Vidovićová
10.5. Reflexe závěrečných výstupů LV/ MPK