Financování důchodového systému Robert Jahoda Trocha teorie členění nexistuje celá řada členění, např.: ¡osobní rozsah (všichni, výdělečně činní, trvalý pobyt, určité skupiny) ¡účast osob (dobrovolná, povinná) ¡rozsah státní garance ¡podoba a rozsah solidarity (příjmová – intragenerační a mezi(inter)generační) ¡daňové zvýhodnění (je/není, zvýhodnění příspěvků nebo dávek – jedná se o odložený příjem) ¡správa (státní, veřejná, soukromá) 26.4.2023 Trocha teorie členění (2) ndůležitými aspekty pro členění jsou: ¡vztah mezi příspěvkem a dávkou ¡způsob financování nrozdíl - důchodové zabezpečení X pojištění nrozdíl – fondové X kapitálové financování 26.4.2023 nmatice: ¡vztah mezi příspěvkem a dávkou ¡způsob financování ¡ vztah mezi příspěvkem a dávkou DB DC způsob financování průběžné fondové 26.4.2023 nVÝHODY npříjmová solidarita nrizika nese stát nnízké administrativní náklady (marketing) nindexace automatická (= odolný vůči inflaci) nNEVÝHODY ncitlivost na demografické změny nnáchylnost k politickým zásahům nnízká motivace (slabá vazba příspěvek dávka) nobtížnost změny zralého systému nnegativní dopad krize důchody + administrativa = počet EA * průměrný vyměřovací základ * příspěvková sazba 26.4.2023 nVÝHODY nvyšší zásluhovost npreference jednotlivců nprůhlednost, transparentnost nkonkurence = vyšší kvalita služeb nvyšší odolnost (?) vůči demografickým rizikům nNEVÝHODY nrizika nesou účastníci nobtížná předvídatelnost dávek nsolidarita je potlačena nvyšší náklady na administrativu nfinančně náročný přechod nrizika inflace nrizika politických turbulencí nvliv ekonomických poklesů (příspěvky + zhodnocení)/naděje na dožití = důchod + administrativa 26.4.2023 NDC nVÝHODY nvazba příspěvek dávka nvhodný v případě málo rozvinutého kapitálového trhu nsnadný přechod oběma směry ntrh práce nNEVÝHODY nnení to příliš složité pro občana? n(odtržení příjmové a výdajové strany - absorpce demografických změn) nnáročné na vstupní data a fungování IS nvměšování politiky (“příspěvky + zhodnocení“)/naděje na dožití = důchod + administrativa 26.4.2023 DB fondový •vyskytuje se zřídka (historie) •zaměstnanecké penzijní plány 26.4.2023 A realita? nModelové systémy se nevyskytují, vždy jde o kombinaci více modelů nDokonce i jednotlivé modely mohou být ovlivněny principy, které jim jsou jinak cizí nDoporučení Světové banky – třípilířový model ¡0. pilíř – rodina a známí ¡1a + 1b pilíř – rovná dávka (nebo forma SA) + PAYG DB nebo NDC ¡2a + 2b pilíř – povinné spoření (provázané nebo neprovázané se zaměstnavatelem) ¡3. pilíř – dobrovolné spoření (pojištění) s podporou státu (a více méně s garancí) ¡4. pilíř – dobrovolné spoření (pojištění) bez podpory státu (a bez garance) 26.4.2023 Český důchodový systém charakteristika (do 2012 + od 2016) n n n n n n n 1 26.4.2023 (Doplňkové penzijní spoření) První pilíř Výdaje na důchodový systém 11 Proč v lednu 2023 rostou meziročně výdaje o 20.4 %? První pilíř většinou bývá financován metodou průběžného financování. Financování je založeno na solidaritě mezi generacemi, kdy dnes vyplácené penze jsou hrazeny z příspěvků dnešních aktivních (výdělečně činných) občanů. Jejích nárok na penzi by měl být na oplátku po uplynutí příslušné doby financován z příspěvků pozdějších generací, a tak v zásadě nezávisí na objemu příspěvků, které jednotlivec během svého produktivního věku skutečně odvedl. Osoba doborovolně účastna= osoba vedena v evidenci úřadu práce jako uchazeče o zaměstnání nad rámec rozsahu této doby započítávané ze zákona; osoba soustavně připravující se na budoucí povolání studiem na SS, VOŠ nebo VŠ v ČR nad rámec prvních 6 let tohoto studia po dosažení věku 18 let; osoba vykonávající dlouhodobou dobrovolnickou službu na základě smlouvy, osoba která pracuje v ČR ve prospěch zahraničního zaměstnavatele (od 1.1.2009), osoba výdělečně činná v cizině (osoba má pracovní poměr, je členem družstva anebo je osoba samostatně výdělečně činná) 26.4.2023 nČeho si na animaci všímat: ¡Demografických vln a čím jsou podmíněné ¡Změn demografického chování ¡Vývoj podílu skupiny 65+ n1950à1970à1989à2022à2032à2042à2052à2059 n nJaký je dopad demografie na důchodový účet? ¡Podíl 65+ versus demografická závislost systému [USEMAP] Vývoj (demografické) míry závislosti (65+/20-64) (data 2005, 2009 nová proj.) > 26.4.2023 CS:DB PAYG – finance v pozadí 26.4.2023 důchody + administrativa = počet EA * průměrný vyměřovací základ * příspěvková sazba CS:DB PAYG – finance v pozadí 26.4.2023 důchody + administrativa = počet EA * průměrný vyměřovací základ * příspěvková sazba nS1: abstrahujme od admin; předpokládejme stejnou demografii: (D1 = D0 a A1 = A0) n D0 x ØB0 = A0 x ØZ0 x r0 nD0 x ØB0 x (1+i1) = A0 x ØZ0 x (1+w1) x r0 n nS2: uvolněme předpoklad demografie: n n(D0 - ZD1) x ØB0 x (1+i1) + ND1 x ØB1 = [(A0 - ND1) x ØZ0 x (1+w1) + NA1 x ØZ1 ] x r0 n CO SE STANE, KDYŽ (7 případů) … 1.„nastoupí“ demografická vlna / přijde COVID 2.„nastoupí“ migrační vlna 3.roste ekonomika à roste reálná mzda 4.ekonomika jde do recese (+ zpoždění indikátorů) 5.inflace výrazně vyšší než růst mezd 6.provedou se reformy (SRA, Z (OSVČ), B, r) 7.ohlásí se reformy (SRA, Z (OSVČ), B, r) KDE: 1.D0 je počet důchodců 2.ØB0 je průměrný důchod 3.A0 je počet ekonomicky aktivních 4.ØZ0 je průměrný vyměřovací základ 5.i1 a w1 je růst důchodu/mzdy 6.r0 je příspěvková sazba 7.ZD1 je počet zemřelých 8.ND1 je počet nových důchodců 9.NA1 je počet nových ekonomicky aktivních 10. 10. 10. 16 26.4.2023 https://www.mfcr.cz/cs/verejny-sektor/statni-rozpocet/hospodareni-systemu-duchodoveho-pojisten 2.11.2004 17 Saldo důchodového účtu v % HDP (rok 2012) (MPSV, 2012, str. 83) 26.4.2023 26.4.2023 Národní rozpočtová rada (2018) 26.4.2023 26.4.2023 nzákladní výměra – 3900 Kč (10 % AW) nprocentní výměra, odvozená z dosahovaných výdělků a délky doby pojištění: ¡Do 1. RH (17 121 Kč – 44 % AW) se počítá plně částka OVZ, nad 1. RH do 2. RH (155 644 Kč – 400 % AW) se OVZ počítá pouze z 26 %, nad 2. RH se nepřihlíží ¡Rozhodnutí Ústavního soudu (16.4.2010) à „malá důchodová reforma“ z 2011 26.4.2023 Reakce na Ústavní soud (2011) 26.4.2023 26.4.2023 24 Druhý pilíř nDůchodové spoření (institut dědění), dobrovolná volba n3 % vyvázaná sazba + 2 % navýšení nsnížení akruálního faktoru u prvního pilíře z 1,5 % na 1,2 % nzaveden 2013, funkční do konce 2015, 2016 zrušen (Důchodová komise) nVzhledem k nastavení reformy à malý zájem (2 % pojištěnců) a malý („negativní“) dopad do VEFI n 26.4.2023 25 Třetí pilíř n npenzijní připojištění à doplňkové penzijní spoření (transformační a účastnické fondy à oddělení majetku účastníků) nvelká podpora státu ¡přímá podpora ¡daňové úlevy přispěvateli, zaměstnanci a zaměstnavateli ¡bez podpory zanedbatelné zhodnocení nvýběrová fáze ¡převládá jednorázový výběr, odstupné, termínový výběr a doživotní anuita ¡možnost čerpat předdůchod (forma termínového výběru) s jinými výhodami ncca 2/3 cílové populace (věková podmíněnost); jen ¼ zaměstnavatelů notevřené otázky (špatné otázky à špatné odpovědi): ¡transformace do zaměstnaneckých schémat? ¡jak posílit anuitní výběr? ¡jak posílit výnosnost (podporu)? n CS: DB PAYG x FDC v ČR nk 31.12.2022 funguje systém DPS v reformované podobě 10 let ¡Průměrná inflace – 3.5 % p.a. ¡Průměrný růst mezd – 5.0 % p.a. ¡Průměrné zhodnocení nejlepšího fondu DPS – 5.2 % p.a. ¡Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (USD) Accumulating ¡Průměrné zhodnocení indexu S&P 500 – 12.4 % p.a. (14.7 %) n nsrovnání FDC a PAYG - viz tzv. Aaron-Samuelsonovo pravidlo (Samuelson, 1958, Aaron, 1966) : „Ve stavu dlouhodobé rovnováhy je pojistné placené penzijnímu fondu nižší (stejné-vyšší) než pojistné odváděné do průběžného systému, je-li úroková sazba vyšší (stejná-nižší) než součet populačního a mzdového růstu“ 26.4.2023 Český důchodový systém historie (1) nvíce MPSV.CZ à Důchodové pojištění à Hlavní změny v důchodovém pojištění nzákon č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení nzákon č. 42/1994 Sb., o penzijním připojištění se státním příspěvkem nzákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění (nabytí účinnosti 1. ledna 1996) nzákon č. 426/2011 Sb., o důchodovém spoření nzákon č. 427/2011 Sb., o doplňkovém penzijním spoření 26.4.2023 Český důchodový systém historie (2) nprodlužování věku odchodu do důchodu (2/4) – několikrát novelizováno; poslední úprava 2017 nminimální doba pojištění pro nárok z 25 let na 35 let nrozhodného období pro výpočet důchodu: 10 let à 30 let à celoživotní nomezení trvalých vdovských důchodů, revize invalidních důchodů nomezení, či zrušení náhradních dob pojištění núpravy předčasných a odložených odchodů nmožnost souběhu důchodu a EA n n 26.4.2023 Český důchodový systém historie (3) n(2011) revize a zafixování základní výměry důchodu (9 % AW) a redukčních hranic (2015: 44 % AW a 400 % AW) núpravy systému valorizace ¡100% inflace + 1/3 růstu reálné mzdy ¡2013-14 snížená valorizace na 1/3 inflace + 1/3 růst reálné mzdy ¡dopad krize vede „k chybným očekáváním“ stran valorizace ¡(2016-17): (1) 100% + 50 %, (2) min. valorizace 2,7 %, (3) inflace dle CPI důchodců n(2017) úprava zvyšování důchodového věku: ¡stop stav na prodlužování: 65 let (2030 – 2037) ¡revize v pětiletém cyklu navázána na demografické zprávy à ¼ v důchodu ¡chybí automatický mechanismus v revizi 26.4.2023 Český důchodový systém historie (4) n(2018+) úpravy ¡úpravy systému valorizace (100% inflace + 1/2 růstu reálné mzdy) ¡valorizace vyšší, než dává zákon ¡jednorázové zvyšování důchodů pro 85+ ¡jednorázový (13.) důchod ¡2023: příspěvek 500 Kč za dítě 26.4.2023 CS: simulace důchodu pro OSVČ kulatý stůl v rámci Národního konventu ke stárnutí populace 12.4.2017 Robert Jahoda 2023 https://read.oecd-ilibrary.org/social-issues-migration-health/oecd-reviews-of-pension-systems-czech -republic_e6387738-en http://duchodovakomise.cz/wp-content/uploads/2020/11/OECD-Penzijní-přehled-ČR.pdf nPARAMETRICKÁ nzvýšit příjmy (sazba pojistného, odchod do důchodu, nezaměstnanost, pracující důchodci, ženy s dětmi) nsnížit výdaje (snížení důchodů, odchod do důchodu, „polštář“ pozůstalostních důchodů) n nsystém konverguje k rovnému důchodu n nSYSTÉMOVÁ nzměna systému ¡příklon k FDC à drahé ¡přechod na NDC à naivní n n nmigrační politika? npropopulační politika? nindividuální zabezpečení jako komplement k DB PAYG (2015+) 26.4.2023 DĚKUJI ZA POZORNOST n 26.4.2023 Další zdroje dat nČSSZ (2020), Statistická ročenka z oblasti důchodového pojištění 2019, ČSSZ, online nOECD (2011), Pensions at a Glance 2011: Retirement-income Systems in OECD and G20 Countries, OECD Publishing. [online/dostupné z ESF] nMPSV (2012) Pojistně matematická zpráva o důchodovém pojištění 2012. [online] nMPSV (2011) Analýza českého důchodového systému. [online] nZákony (a důvodové zprávy z Poslanecké sněmovny Parlamentu) [online] ¡důchodové spoření (426/2011 Sb.) ¡doplňkové penzijní spoření (427/2011 Sb.) ¡důchodové pojištění I (220/2011 Sb.) ¡důchodové pojištění I (314/2012 Sb.) 26.4.2023