Týden 9 - Biodiverzita
Handout
Úplně základní věci, které je potřeba znát k otázce biodiverzity naleznete v handoutu. Přednáška prof. Storcha z hodiny je však k tomu zásadním doplňkem, neboť některé věci problematizuje, nebo rozvíji.
1. část: přednáška a diskuse (90 min)
prof. David Storch: Žijeme v době šestého masového vymírání? Antropocén, krize biodiverzity a budoucnost přírody
Prezentace z hodiny zde (pokud jste ale nebyly*i, určitě si sežeňte poznámky od kolegyň/kolegů, protože toho povídal daleko víc, než se dá vyčíst ze slidů):
2. část: Studentská prezentace a diskuse (30 min)
Téma: Mezinárodní politiky ochrany biodiverzity
Zadání:
V prosinci 2022 byl na konferenci COP15 v Montrealu přijat tzv. Post-2020 Global Biodiversity Framework, který by měl určit globální cíle ochrany biodiverzity do roku 2030. Evropská unie má zas od června 2021 svoji Strategii v oblasti biologické rozmanitosti do roku 2030. V prezentaci přestavte a následně porovnejte a kriticky zhodnoťte tyto dvě strategie. Kromě samotných dokumentů pracujte, zejména v kritické části, také s reakcemi ze strany odbornic*ků, nevládních organizací, případně seriózních medii, které se těmito tématy systematicky zabývají (třeba The Guardian, The Ecologist).
Prezentující:
Dorota Krčková
Lucie Němcová
Jan Przywara
Klára Škaloudová
Po prezentaci budeme diskutovat téma společně s naším hostem.
Prezentace z hodiny:
3. část: Společná aktivita na semináři: debata (80 min)
Téma: Vysazování stromů v Africe
Vysazování
stromů se v posledním desetiletí stále víc prosazuje jako jedna z
nejlepších tzv. negative emissions technologies (NETs), tedy jako
nástroj jak vychytávat z atmosféry oxid uhličitý, zřejmě i pro svoji
relativní jednoduchost a "přirozenost". Rozběhly se velké projekty
"reforestace" po celém světě, a zejména v Africe. I když původní plány
narazili na mnohá úskalí, existují příklady míst, kde se tyto iniciativy
daří realizovat celkem úspěšně, s ohledem na místní obyvatelstvo i
místní ekosystémy. Objevilo se ale i mnoho kritiky těchto snah, na
obecné i konkrétní rovině. Významná část této kritiky se týká právě biodiverzity a stavu ekosystémů, které jsou zalesňovány, nebo které tímto zalesněním vzniknou.
Pro diskusi na hodině si přečtěte následující články (je jich hodně, ale mnoho z nich je velmi krátkých) a hledejte v nich příklady dobré i zlé praxe a argumenty pro i proti masivnímu zalesňování v oblasti Sahelu a to vzhledem k lokálnímu kontextu daných opatření.
Po přečtení zaujměte jeden z následujících rámcových postojů
a připravte si na hodinu každý/á sám/a za sebe seznam těch argumentů a
příkladů, které vám přijdou nejzásadnější, a protiargumentů proti
opačnému postoji. V případě potřeby si dohledejte i další zdroje.
- Souhlasím se snahami masově vysazovat v Africe velké množství stromů. Když se vhodně realizuje, přináší víc benefitů, než ztrát či problémů.
- Nesouhlasím se snahami masově vysazovat v Africe velké množství stromů. Nepřinese to kýžený efekt, nebo to přinese hodně dalších problémů a ztrát.
Podle postojů se, prosím, do 10.4. do 12:00 přihlaste k jednomu ze dvou příslušných "témat" v rozpisu témat pro tento seminář - jsou nastaveny tak, aby se do každé skupiny mohla přihlásit maximálně polovina studujících (přihlašování se netýká prezentujících).
Nejste přihlášen na žádné téma.
Prezentující prosíme, aby se dohodly*i mezi sebou a
rozdělili*y se na dvojice moderátor + rozhodčí (viz níže) a toto
rozdělení sdělili předem e-mailem na lubos.slovak@mail.muni.cz.
Na semináři budete vést moderovanou debatu, ve které je formálním cílem přeargumentovat protistranu.
Průběh debaty
- Na začátku budete rozděleni*y do 4 týmů po cca 5 lidech tak, aby vznikly stejně velké dvojice týmů. V jednotlivých týmech budete mít 15 minut na přípravu
společné argumentace a postupu v následující debatě - můžete si
domluvit třeba pořadí argumentů pro váš postoj, kdo přednese který
argument, jaké protiargumenty použijete proti argumentům protistrany,
apod.
- Následně vytvoříme 2 dvojice skupin, které budou tvořeny stejným počtem lidí z obou protistran a vždy dvěma z prezentujících.
- Jedna z dvojice prezentujících ve vaší skupině bude debatu moderovat podle daných pravidel, druhý bude hrát "rozhodčího",
který bude posuzovat kvalitu a přesvědčivost argumentace stran podle
rámcových pravidel rozhodování. Moderátor/ka na začátku debatující
seznámí s pravidly debaty (které si sama stanoví - viz níže) a jasně
vyhlásí start debaty.
- Ve skupinách budete moderovaně debatovat - tj. budete se snažit přeargumentovat protistranu. Debata bude trvat 16 minut. Čas bude sledovat moderátor/ka.
- Na základě svých připravených argumentů i zkušenosti z debaty si pak každý tým připraví ucelenou 2-minutovou závěrečnou řeč, ve které představí svou vyargumentovanou pozici. Na toto budete mít cca 10 minut.
- V mezičase rozhodčí (případně v diskusi s moderující*m) vyhodnotí jednotlivé debaty, resp. týmy, zejména z hlediska jejich přesvědčivosti.
- Pak se spojíme dohromady, jednotlivé týmy podají krátkou ucelenou prezentaci své pozice (2 min na každý tým) a rozhodčí vyhlásí pro každou dvojici týmů hodnocení a odůvodní ho. Následně budeme téma diskutovat i společně s našim hostem.
Pravidla debaty (přečtěte si je všichni, prosím)
Moderování
- Každá strana musí dostat v úhrnu stejný časový prostor - je ale na moderátorce*ovi, jak toho docílí.
- Může třeba zvolit pevné časové intervaly pro každou řečnici/řečníka, kteří se budou střídat;
- nebo může na způsob šachové partie počítat souhrnný čas pro každý tým, střídat kdo dostává slovo a když první tým svůj časový limit vyčerpá, nechat prostor už jen druhému týmu;
- nebo si může najít svůj vlastní způsob moderace.
- Řečníce*i
si nesmí skákat do řeči a mluvit přes sebe - vždy musí mluvit jen jedna
osoba a ta může být zastavena jedině moderátorem*kou. Slovo buď uděluje
moderátor*ka přímo, nebo se debatující hlásí, přičemž moderátor*ka
eviduje pořadí.
- Způsob moderace / postup v střídání či počítání času si moderátor*ka vymyslí předem a před začátkem počítání času s ním seznámí debatující ve své skupině.
Kritéria pro hodnocení týmů
- Hodnotit se bude věcnost a logická konzistence argumentů. (Podporuje argument postoj či oponuje tomu, co bylo řečeno, nebo zamlžuje či nedává smysl? Nejedná se o argument kruhem, nebo jiný argumentační faul ? - ty si nastudujte předem doma)
- Každý
argument by měl být podepřen odkazem na literaturu (jeden z nabízených článků, nebo jiný spolehlivý zdroj), nebo přinejmenším
na nějaký konkrétní reálný příklad. (Nestaví argument jen na domněnce,
či dokonce dezinformaci?)
- Porušení debatní etiky (neskončení projevu po přerušení moderátorkou, nebo skákání do řeči) snižuje hodnocení daného týmu.
Tipy pro přípravu na debatu (doma i v týmu na hodině):
- Napište si poznámky ke svým argumentům.
- Když mluví někdo, na koho chcete reagovat, pište si poznámky v průběhu jeho*její řeči a o ty se pak opírejte v reakci.
- Nesnažte se říct za každou cenu co nejvíc, raději si řeč promyslete - je lepší jeden trefný protiargument, než množství pokusů, které protistrana jednoduše vyvrátí či přeargumentuje.
- Nejde o to vyhrát, ale zkusit si dobře formulovat argumentaci pod časovým tlakem. ;-)