Metodika přípravy programů environmentální výchovy: distribuce moci Jan Činčera, Katedra environmentálních studií, Masarykova univerzita 2023 Cíle lekce •Po ukončení lekce studenti: •diskutují výhody a nevýhody jednotlivých modelů distribuce moci na programech EV •u konkrétního programu vyhodnotí použitý model distribuce moci mezi jednotlivé aktéry a navrhnou případnou změnu Vstupní otázky •Jaké jsou vlastnosti dobrého programu EV? •Podle některých autorů by programy EV měly být především dobře připravené experty na vzdělávání, aby dosáhly svých cílů. Podle jiných by měly umožnit co největší prostor pro spolurozhodování žáků, aby se naučili posilovat svoje kompetence. Co si myslíte vy? •TIP: Podívejte se na prezentaci „Analýza teorie programu a hodnocení kvality programu“. Jaká doporučení pro přípravu programů z ní vyplývají? EMANCIPATIVNÍ / PARTICIPATIVNÍ O cílech a obsahu programu rozhodují žáci, studenti, učitelé programu INSTRUMENTÁLNÍ O cílech a obsahu programu rozhodují dospělí: učitelé, lektoři, experti ŽÁCI A UČITELÉ: DVA PÓLY KONTINUA SMÍŠENÝ MODEL Wals et al., 2008 Žebřík participace . Hart (1992) Manipulativní: dospělí rozhodují, děti plní úkoly Dekorativní: dospělí rozhodují, děti se účastní Formální: děti se účastní, ale nemají reálný vliv Informované zapojení: dospělí rozhodují, děti zapojené a informované o důvodech Konzultační: dospělí iniciují a rozhodují, konzultují s dětmi Sdílené rozhodování: dospělí iniciují, děti spolurozhodují v určených oblastech Iniciovaná a řízená dětmi: dospělí pomáhají Iniciovaná a sdílená: iniciovaná dětmi, rozhodování sdíleno s dospělými Je to nesmysl. Nefunguje to a nikdo to nedělá. Je to důležité. Funguje to, když se to dělá dobře. Je emancipativní / participativní přístup realistický? Neumím si představit, že by program spoluvytvářely děti…Obvykle nechtějí dělat nic, jenom si hrát s míčem a jsou spokojené. Nemyslím si, že by si samy o sobě vybraly věci, které jim chceme ukázat. (Lektor z ekocentra C) Kdyby se žáci měli rozhodovat sami za sebe, vedlo by to ke spoustě konfliktů. (Učitel, 5 let praxe) Program je silný v tom, kolik autonomie žákům dává. To je tím, co jim pomáhá rozvíjet pocit, že něco dokážou…Nemají pocit, že to někdo připravil pro ně, ale že co zažívají, je výsledek jejich práce… (Lektor z ekocentra D) •Zapojení do Ekotýmu/eko-klubu •Vliv výukové strategie na školách 2019/20, 8. roč., N=21518 ENVIRONMENTÁLNÍ NADĚJE PARTICIPACE …V KONKRÉTNÍCH, AKČNĚ ORIENTOVANÝCH PROJEKTECH MOTIVACE, PŘESVĚDČENÍ „MÁ TO SMYSL“ EMPOWERMENT PŘESVĚDČENÍ O VLASTNÍ SCHOPNOSTI MĚNIT VĚCI KOLEM SEBE, POMÁHAT ŽP CHOVÁNÍ INDIVIDUÁLNÍ I KOLEKTIVNÍ Funguje to … Z evaluace programu Strážci Země, USA. N=461 (Johnson & Manoli, 2008) Instrumentální programy ale fungují taky… Činčera & Kroufek, 2021 Participativní přístup na českých školách – 2. stupeň ZŠ Participace žáků na pobytových programech: obvyklé modely . Odpovědnost za jednoduché úkoly. Odpovědnost za komplexní úkoly. Odpovědnost za navazující úkoly. Foto: D. Kavan, V. Beňková, Aleš Kočí PROGRAMY: KDO JE U KORMIDLA Žáci Učitelé Lektoři v ekocentru Autoři programu Rodiče Komunita Místo Vedení školy Žáci Učitelé Lektoři v ekocentru Autoři programu Rodiče Komunita Místo Vedení školy Program by měl být flexibilní… Učitelé by raději neměli zasahovat… HRA O TRŮNY Chtěli bychom více volného času, zábavné hry a podíl na rozhodování… Lektoři by program neměli nijak měnit, už je přece dokonalý… Projekty by měly být v souladu s plány města a nekontroverzní… Nemělo by to zabrat moc času, máme nabité kurikulum… Mělo by to být krátké a levné… Měl by to být hlavně zážitek a aby se poznala skupina… Nic neříká, ale ovlivňuje program Školy a ekocentra: tři modely Partnerský model Školy a ekocentra spolupracují na vytváření programů Expertně-poradenský model Školy hledají inspiraci a učí se od center realizovat vlastní programy Destinační model Centra jsou poskytovateli programů pro školy Ballantyne & Packer, 2006 Učitelé by neměli rušit program … neměli by být ani úplně aktivními, ale ani zcela pasivními účastníky. Neměli by přerušovat lektory, měli by to nechat na nich, ale … měli by být k dispozici. (Lektor z ekocentra A) Učitelé by měli být na stejné úrovni jako lektoři. Měli by vést aktivity, motivovat děti. (Lektor z ekocentra B) > KONFLIKTNÍ KONSENSUÁLNÍ ŠKOLA A KOMUNITA: CHARAKTER PROJEKTU Zdroj: krkonossky.denik.cz Foto: D. Kavan Jací hráči se objevili v programu, ze kterého jste četli úryvek z ohniskové skupiny? Jak mezi nimi probíhala distribuce moci a s jakými důsledky? Otázky k zamyšlení •Jací aktéři by měli být zahrnuti do diskuse o programech EV a jak by mezi nimi měla být nejlépe distribuována moc tyto programy ovlivňovat? •Jaká jsou rizika participativních přístupů? Doporučená literatura • • •Ballantyne, R., & Packer, J. (2006). Promoting Learning for Sustainability: Principals’ Perceptions of the Role of Outdoor and Environmental Education Centres. Australian Journal of Environmental Education, 22, 1-15. •Činčera, J., Johnson, B., Kroufek, R., Kolenatý, M., Šimonová, P. & Zálešák, J. (2021). Real World Learning in Outdoor Environmental Education Programs. The Practice from the Perspective of Educational Research. Brno: Masarykova univerzita. •Činčera, J. & Kroufek, R. (2021). Metodika hodnocení environmentální gramotnosti žáků. https://www.mzp.cz/cz/environmentalni_vzdelavani_poradenstvi?fbclid=IwAR1mJq0lAuthN2PIfbpYwBqgSUqBe I8RzwYlGeOitMYeV1H_gbUpeQd7uNo [Certifikováno MŽP]. •Hart, R. (1992) Children’s Participation: From Tokenism to Citizenship. UNICEF Innocenti Essays, No. 4, Florence, Italy: International Child Development Centre of UNICEF. •Menzies, L.; Bowen-Viner, K. & Shaw, B. (2017). Learning Away: The state of school residentials in England 2017. LKM. http://www.learningaway.co.uk. Accessed 01 June 2020. •Wals, A., F. Geerling-Eijff, F. Hubeek, S. van der Kroon and J. Vader. (2008). All Mixed Up? Instrumental and Emancipatory Learning Toward a More Sustainable World: Considerations for EE Policymakers. Applied Environmental Education and Communication, 7, 55-65. doi:10.1080/15330150802473027.