Teorie programu: záměr Jan Činčera, Masarykova univerzita Brno, Fakulta sociálních studií, Katedra environmentálních studií Záměr Cíle Cíle vyjadřují základní záměr programu. Teorie programu vyjadřuje vztahy mezi cíli a aktivitami programu. Atraktivita Jizerky Vztah k místu Význam Jizerky Návštěvy Jizerky Procházky po Zemi Interpretativní výlety Motivační aktivity Školní projekt C:\Users\User\Documents\Projekty\jizerky\Koreny\3. setk+ín+ş s m+şstn+şm podiv+şnem.JPG C:\Users\User\Documents\Projekty\jizerky\Koreny\4. p+şse+ł jara.JPG Zaoblený obdélníkový popisek: Cíl je změna. Smysl programu Cíl je změna. Smysl programu Strážci Země (10-12 let, 2,5 dne + úkol) C:\Users\User\Pictures\Earthkeepers 16.5.-18.5\Earthkeepers 16.5.-18.5 015.JPG 4 pojmové aktivity C:\Users\User\Pictures\Earthkeepers 16.5.-18.5\Earthkeepers 16.5.-18.5 246.JPG Aktivity na vnímání přírody Rituály a motivační aktivity C:\Users\User\Documents\Google\Projekty\7horky\fotky102012\galerie-4819.jpg Samostatné úkoly Hlubší porozumění ekologickým principům Posílení vztahu k přírodě Zaujetí Odhodlanost k jednání Šetrnější chování doma a ve škole Foto: JČ, Veronika Beňková http://www.mckeever.org/new-wordpress/wp-content/uploads/2011/09/earthkeepers-logo.png Zaoblený obdélníkový popisek: Cíle programů mohou tvořit hierarchické vztahy. Cíle programů mohou tvořit hierarchické vztahy. Dlouhodobé cíle: Zmírnění problému. Krátkodobé cíle: postoj a povědomí o problému Střednědobé cíle: Změna spotřebitelského chování Aktivity: Promítání série filmů + navazující diskuse, projekt Cíle mají různou váhu. Některé jsou spíš důvodem, jiné prostředkem, jiné hlavním záměrem programu. Upravený logický model programu „Jeden svět na školách“ pro SŠ (Člověk v tísni) Jednoduché chování doma Propojení s přírodou, environmentální postoje Toky energie, koloběh látek, adaptace, provázanost C:\Users\User\Pictures\Earthkeepers 16.5.-18.5\Earthkeepers 16.5.-18.5 015.JPG C:\Users\User\Documents\Google\Projekty\7horky\fotky102012\galerie-4819.jpg C:\Users\User\Pictures\Earthkeepers 16.5.-18.5\Earthkeepers 16.5.-18.5 246.JPG Cíle EV programu mají odpovídat cílům EV. Evaluace podporuje změny v programu, nebo odůvodňuje jeho podporu. C:\Users\User\Pictures\Earthkeepers 16.5.-18.5\Earthkeepers 16.5.-18.5 015.JPG 4 pojmové aktivity C:\Users\User\Pictures\Earthkeepers 16.5.-18.5\Earthkeepers 16.5.-18.5 246.JPG Aktivity na vnímání přírody Hlubší porozumění ekologickým principům Posílení vztahu k přírodě Foto: JČ, Veronika Beňková Toky energie Záměr Cíle Cíle programu jde jednoduše hodnotit… Záměr Výstupy Výstupy upřesňují, co se díky programu účastník naučí. Záměr Výstupy Po ukončení programu žáci uvedou nejméně tři příklady, jak lidé svým chováním ovlivňují změny klimatu. Časově určení Ověřitelné Z pohledu cílové skupiny Konkrétní Relevantní Dosažitelné Záměr Výstupy > > > > V průběhu programu děti vlastními slovy reflektují svůj prožitek přírody. Na konci besedy účastníci v anketě uvedou důvody pro řešení změn klimatu. Po programu žáci uvedou alespoň jednu příčinu chudoby afrických zemí. Absolventi kurzu si začnou častěji půjčovat knihy o ŽP v knihovně organizace. Záměr > > Výstupy Týden po programu žáci uvedou alespoň jednu příčinu chudoby afrických zemí. V testu týden po programu nejméně 50% žáků uvede správně nejméně 1 příčinu chudoby afrických zemí. Co? Kolik? Indikátory specifikují výstupy a udávají požadovanou míru určitého jevu. Indikátory umožňují jednoduchý monitoring programu. Záměr Téma Sdělení Sdělení je myšlenka. Co chce program říct? Téma je ohnisko. O čem je ten program? Catal Höyük byl městem, kde lidé žili v rovnováze s přírodou a v sociální i genderové harmonii. Catal Höyük Krátké programy: 1 téma, 1 sdělení Sdělení „Doplň prosím následující větu. V programu jsme se dozvěděli, že …“ „Napiš prosím pár slovy, o čem byl program, kterého jste se účastnili. Program byl o …“ Catal Höyük Komunikační účinnost programu můžeme ověřit v posttestu. Téma To hlavní … •Každý program má určitý záměr – chce něco změnit. •Záměr je možné vyjádřit pomocí cílů, výstupů, tématu a sdělení. •Cíle jsou základní vyjádření žádoucí změny. Cíle vyjadřují smysl programu. Jsou ověřitelné evaluačními metodami. •Cíle vytvářejí hierarchie. Některé vyjadřují hlavní záměr programu. Jiné jsou spíše důvodem pro jeho realizaci, nebo jsou spíše prostředkem. •Výstupy vyjadřují, co se v programu žáci naučí. Jsou jednoduše ověřitelné pomocí indikátorů úspěšnosti. •Téma vyjadřuje ohnisko programu. Samo o sobě nevyjadřuje záměr programu. •Sdělení vyjadřuje hlavní myšlenku programu. Pomáhá účastníkům pochopit smysl programu. •Krátké programy by měly mít jedno téma a jedno hlavní sdělení. •Jak vyjádřit záměr Vašeho programu?