Ideje a rozum v mezinárodní politice: teorie, filosofie, metodologie

Křesťanský univerzalismus a osvícenství 7. 3. 2023

Věda bude představena v jejím podřízeném vztahu vůči náboženství, neaspirující na získání universálního a nenapadnutelného poznání. Věda jako praktické doplnění universální podstaty teologie. Teze Božího míru jako teologické vyrovnání se s problematikou války. Jak se středověká politická, morální filosofie promítla do postupné stavby evropského mezistátně-politického řádu? 

Úspěch přírodní vědy určit „nezpochybnitelné“ zákony ovládající přírodu. Rozum člověka jako nástroj k zpochybnění teologických doktrín, rozum člověka jako nástroj k určení pravdy. Reformulace ideálu vědy – věda, spasitelka lidstva. Teze Věčného míru jako racionalistické vyrovnání se s problematikou války (Immanuel Kant, J. Benthem). Neúspěch racionalismu nabídnout živoucí alternativu teologického universalismu, vysvětlení empiricismu. Rozum a objektivní vědění jako záruka pokroku a řádu společnosti (T. Hume). Věda jako záruka řešení válečných sporů a mezinárodní spolupráce. 

Literatura:


Le GoffJacques (2004): From Heaven to EarthThe Shift in Values between the 12th and 13th Century in the Christian West. Přednáška proslovená u příležitosti převzetí ceny Dr. A Heinekena, 28. září 2004 v Amsterdamu (pouze přednáška, nikoli doprovodné texty)
Roy Porter (2001), The Goal: Science of Man, in The Enlighment, 11 – 37, Palgrave Macmillan: London