Radikálně pravicový radikalismus v Izraeli Marek Čejka Židé v diaspoře: častý objekt politického násilí a antisemitismu REVIZIONISTICKÝ SIONISMUS ◼ Žádal „revizi“ sionismu prosazovaného Ben Gurionem a Weizmannem. ◼ Hlavní představitel Vladimír Žabotinský (1880-1940) ◼ 1925 vzniká v Palestině hnutí Cohar (Svaz revizionistických sionistů), mládežnické hnutí Bejtar (1923, Riga) a milice Irgun (1931, Palestina) ◼ Co nejrychlejší vznik židovského státu, nejlépe za pomoci Velké Británie, případně i bez ní. ◼ Důraz na národ, sílu, soudržnost, odpor k levicovým doktrínám, avšak zároveň sekularismus ◼ Na levicové sionisty a jejich strany a odbory pohlížel jako na „rakovinu na těle sionismu“ ◼ Koncepce „železné zdi“ vůči Arabům Radikalismus revizionistického sionismu Britské represe v Palestině. Politický radikalismus a judaismus a jeho souvislosti s obdobím po r. 1948 a 1967 ◼ V počátečních fázích Izraele jsou náboženští sionisté většinou umírnění ◼ Rovněž ultraortodoxní Židé - charedim - zcela odmítají násilí, což jim ale nebrání v pořádání nenásilných protestů ◼ Radikalismus souvisí hlavně se sekulární revizionistickou pravicí ◼ K větší radikalizaci dochází po r. 1967 – po obsazení dalších částí „Země Izraelské“ dochází k vlně náboženského mesianismu Židovské osady po roce 1967 NÁBOŽENSKÝ SIONISMUS ◼ V první pol. 20. stol. krystalizuje uvnitř judaismu nový náboženský proud ◼ NÁBOŽENSKÝ SIONISMUS se pokusil propojit sekulární myšlenky sionismu s ortodoxním judaismem. ◼ Židovské náboženství se tak sloučilo s politickou ideologií (podobně jako u některých proudů islamismu nebo v křesťanství) ◼ Za jeho hlavního protagonistu je označován rabín Jicchak Avraham Kook. Jicchak Avraham Kook (1864 – 1935) „...Není pochyb o tom, že toto velké hnutí (sionistické) je „počátek Vykoupení“ které již brzy přijde, a to ještě během našich dní. A pro náš lid a pro naše Boží města musíme být silní.“ Série knih Orot („Světla“) ◼ Pojednává o roli národa Izraele při vykoupení světa a jakou úlohu v tom hraje Země Izraelská. ◼ Rabi Kook zde vysvětluje, že ke správnému pochopení národa Izraele lze dojít pouze, pokud člověk rozpozná ústřední roli Země Izraelské pro židovský národ. ◼ Své teze rabi Kook často podporuje kabalistickými úvahami o duchovním významu Země Izraelské. – „Člověk může prožít nejvyšší úroveň svatosti a duchovní jedinečnosti Země izraelské pouze prostřednictvím studia skrytého významu Tóry.“ – „Z kabalistické literatury vychází představa, že hebrejská písmena jsou jakoby atomy či stavební bloky duše. Jestliže Žid přesídlí do Země Izrael, pak malá individuální písmena jeho duše vzrostou a stanou se nezměrnými písmeny celého židovského národa.“ – „Duše každého Žida je propojena se všemi ostatními dušemi židovského národa. Jestliže třeba jen jeden Žid touží po Zemi izraelské, má to hluboký a mnohonásobný dopad na celý židovský národ. Boží milosrdenství je probuzeno a národ se ponenáhlu začíná vracet do své domoviny.“ ◼ Kook spatřoval v osidlování biblického území sionisty a některých dalších politických jevech své doby (např. v Balfourově deklaraci – 1917) projev Boží vůle. ◼ Kookovo učení ovlivnilo některé „modernistické“ ortodoxní Židy ◼ Kookovo učení zradikalizoval jeho syn Cvi Jehuda Kook (1891-1981) ◼ Kook mladší doplnil teologické učení svého otce o transcendentní interpretace dalších politických jevů ◼ velký význam přikládal hlavně šestidenní válce z r. 1967, kdy Izrael obsadil rozlehlá území, která Kook ml. považoval za další součást návratu biblické židovské domoviny. ◼ Kook ml. je považován za duchovního otce náboženských židovských osadníků a snimi spojeného hnutí Guš Emunim. Jedna z nerealistických vizí tzv. „Velkého Izraele“ Mesianistické hnutí Guš Emunim Rabín Moše Levinger (1935-2015) jeho žena Miriam Židovské osady na Západním břehu Oblast Západního břehu, na kterou se zaměřilo religiózní mesianistické hnutí Guš Emunim (napravo rabín Moše Levinger) Židovské podzemí (1979-1984) (Guš Emunim Underground – Machteret HaJehudit) Jehuda Ecijon Rabín Kahane: strana Kach Židovská obranná liga (USA, Francie) Nástupci Kachu: Kahane Chaj!, Mstitelé zavražděných nemluvňat, Výbor pro bezpečí na silnicích, Ejál a další skupiny 1994 – masakr v Hebronu Baruch Goldstein Glorifikace Goldsteina radikály Náboženský radikalismus a ezoterika: Kabalistické kletby v izraelské politice Hlavně kletba Pulsa di Nura ◼ Zaznamenána v Babylónském Talmudu (5.stol.) a v knize Zohar. Použity proti některým sionistům a izraelským politikům - Proti lingvistovi Eliezerovi Ben Jehudovi (počátek 20. stol.) - Proti Jicchaku Rabinovi (1995) - Proti Arielu Šaronovi (2005) Atentát na Jicchaka Rabina (1995) Nenávistná kampaň náboženských radikálů proti Arielu Šaronovi (2005) Kahanismus v nultých a desátých letech 21. století Baruch Marzel Michael Ben Ari rabbi Wolpe Hilltop Youth Noar HaGvaot Židovský radikalismus v populární kultuře Rabín Menachem Froman z osady Tekoa Děkuji za pozornost! Pro další informace sledujte: http://blizky-vychod.blogspot.com Publikace: ▪Izrael a Palestina (2022) ▪Korán, meč a volební urna (2020) ▪Judaismus a politika v Izraeli (2002, 2009) ▪Encyklopedie blízkovýchodního terorismu (2007) ▪Rabíni naší doby (2010, spoluaut.) ▪Rabbis of our Time (2015, Routledge) ▪Dějiny moderního Izraele (2011) ▪Lidé svatých zemí (2012)