Psychologie a internet Úvodní hodina Něco ke kurzu •Cíl kurzu: •Kurz si klade za úkol seznámit studenty se základními pojmy a koncepty v kontextu výzkumu psychologie a internetu • Podoba výuky •Obecné uvedení + konkrétní řešená témata • •Vyučující: irtis.muni.cz – pracoviště na FSS •Interdisciplinární perspektiva • •Irtis.muni.cz • Přednáška Téma prezentace 21.2. Úvodní hodina doc. Mgr. et Mgr. Hana Macháčková, Ph.D. 28.2. Teoretický úvod do problematiky doc. Mgr. et Mgr. Hana Macháčková, Ph.D. 7.3. Interakce dospívajících s neznámými lidmi z internetu Mgr. Vojtěch Mýlek Sexting mezi dospívajícími 14.3. Online agrese doc. Mgr. et Mgr. Hana Macháčková, Ph.D. Happy slapping 21.3. Anonymita a chování na internetu doc. Mgr. et Mgr. Hana Macháčková, Ph.D. Anonymita v online podpůrných skupinách 28.3. Čtecí týden 4.4. Zdraví a internet Mgr. Michal Čevelíček, Ph.D. Přínosy a rizika skupin věnujících se na internetu poruchám příjmu potravy 11.4. Vliv sociálních sítí na body image Mgr. Nikol Kvardová Body pozitivita na sociálních sítích a její vliv na body image 18.4. Informace na internetu (nejen) o zdraví Mgr. Adéla Lokajová Různé typy zdrojů informací o zdraví (např. fóra, weby nemocnic, health apps...), jejich přínosy a rizika 25.4. Online hry Mgr. David Lacko Ph.D. Pozitivní a negativní dopady hraní videoher na kognitivní procesy (např. rozhodování, paměť) 2.5. Využití technologií a objektivních dat v psychologickém výzkumu (EMA) Mgr. Martin Tancoš Eye-tracking nebo virtuální realita v psychologickém výzkumu Podmínky absolvování •1) Aktivní účast – 80% •2) Skupinové zpracování a prezentace vybraného tématu •3) Vypracování seminární práce na individuálně zvolené téma • •Viz sylabus!!! Prezentace •Obsah prezentace: • •1) Najděte minimálně 5 kvalitních zahraničních (ne českých ani slovenských!) odborných zdrojů k danému tématu, na jejichž základě zpracujete syntézu informací pro vaši prezentaci. • •2) Představte téma obecně – co je potřeba říct, aby posluchači a posluchačky byli „v obraze“. • •3) Počítejte ale s tím, že základní pojmy definující hodinu budou prezentovány v rámci hodiny. • •4) Čeho jste si Vy sami všimli, co Vás zaujalo, překvapilo na vybraném tématu? • •5) Příklady pro ostatní – tak, aby mohli všichni do dané oblasti alespoň částečně proniknout. Kde se s tématem lze na internetu setkat, například ukázky stránek, blogů… • •6) Co Vás napadá, pokud se nad Vámi zvoleným tématem zamyslíte z psychologického hlediska (např. uplatnění pro praxi, při intervencích s klienty…)? Prezentace •Pro každou hodinu je určeno jedno téma související s tématem přednášky •K tématům bude možné se přihlásit v IS do 1.3. 17:00 (k tématu je NUTNO se zapsat do tohoto data). První prezentace je 7.3. •Prezentace vybraného tématu probíhá ve skupině 2-4 studentů za využití PowerPointu. Prezentace bude prezentována v daném termínu na hodině. •Délka prezentace je 20 minut + 10 minut diskuze. Je nutné, aby se do prezentování aktivně zapojili všichni členové skupiny. •Prezentaci je nutné odevzdat do odevzdávány v IS. Prezentace vložte nejpozději 24 hodin před termínem prezentace. Nevložení je důvodem k neudělení zápočtu. •Prezentace musí naplnit všechny náležitosti uvedené níže. Při nevyhovující prezentaci si skupinka připraví nové téma. Seminární práce •Téma práce musí být vhodně zvoleno s ohledem na rozsah práce. Nesmí být příliš široké (např. „Komunikace na Facebooku“). Musí spadat do oblasti psychologie internetu. Studenti si téma vybírají sami, na základě vlastního zájmu. •Návrh tématu je možno konzultovat emailem s Mgr. Mýlkem (mylek@mail.muni.cz). V tomto případě návrh musí obsahovat jednak zadání tématu, jednak krátké (stačí 3 – 5 vět) shrnutí podstaty práce. • •Práce musí představit zvolený problém, komentovat jej s ohledem na odborné poznatky, a poskytnou vlastní kritické zhodnocení. Lze jej podložit vlastní zkušeností, ovšem s dodáním kritického zhodnocení této zkušenosti na základě literatury. • •Práce musí obsahovat jak stručný úvod do problematiky, tak i shrnující závěr. • •Práce musí mít rozsah minimálně 6 NS a maximálně 8 NS (1NS = 1800 znaků včetně mezer). Do rozsahu se započítává pouze text práce, nezapočítává se titulní strana ani seznam literatury. • •Musí být podložena minimálně 10 odbornými zdroji. Zdroje musí být uvedeny ve formátu APA v seznamu literatury. Práci je nutno odevzdat do 4.6.2023 (pokud je potřeba předmět ukončit dříve kvůli SZZ, práci je nutno odevzdat 1.5. a JE NUTNO o tom dopředu informovat Mgr. Mýlka mailem). Pokud práce nenaplní požadovaná kritéria, bude navrácena k přepracování. •Důležité termíny: • •1) 1.3. - Přihlášení k tématu prezentace (do 17:00) • •2) 24 hodin před datem konání prezentace - vložení prezentace do odevzdávárny • •3) 4.6. - odevzdání seminární práce (1.5. pro ty kdo musí předmět ukončit dříve) Internet jako sociální prostředí •Již před příchodem Internetu mediovaná interakce (dopisy, telefon) •Návaznost na výzkum masové komunikace (hl. od 50. let) •S příchodem Webu 2.0 ale Internet již nebývá vnímán „pouze jako nástroj“ k mediování komunikace •Internet se stal specifickým prostředím, které se prolíná s dalšími prostředími, v nichž dnes žijeme •Je jedním z našich sociálních prostředí Internet jako sociální prostředí •extenze i do dalších kontextů •lze se připojit takřka odkudkoli (smartphone) • •Dichotomie online/offline již zastaralá, často nefunkční • Co myslíte….. •Kolik lidí používá internet v ČR? • •16 + • •Vůbec? •Denně? Jednotlivci používající internet - uživatelé internetu Výřez obrazovky 2021: Poslední 3 měsíce? • •http://www.statsilk.com/maps/world-stats-interactive-maps-index#Digital%20Divide%20&%20ICT •EUROSTAT, PEW •EU Kids Online, Global Kids Online • • •Digital divide • •Znáte tento pojem? • • Internet •Digital divide • •Znáte tento pojem? • •Původně rozdíl mezi ne/uživateli PC a internetu, hl. zaměření na socioekonomické faktory • •Digital inequalities • Internet Digital divide •Digital divide pořád zůstává, ovšem také se mění •Někde se prohlubuje, někde ustupuje •S ohledem na socio-demografické skupiny i na to, čeho se týká (access vs. usage and skills gap) •např. známky umenšování rozdílů přístupu v návaznosti na SES • •Záleží ale na pojetí digital divide •A na tom , co měříme • • • Digital divide •“Second-level” digital divide • •Týká se více vrstev přístupu (nejen dichotomie ano/ne) a použití ICT („usage gap“) • •Min, 2010 – „současný rozdíl v přístupu bude pokračovat ve formě rozdílu v používání“ (s. 22) • •„skills gap“ • •Usage a skills – silně propojeny • Digital divide •Přístup celkově – lze se vůbec někde připojit na internet? Je dostupná technologie? Je dostupná síť? A jak je síť kvalitní? • Digital divide •Přístup celkově – lze se vůbec někde připojit na internet? Je dostupná technologie? Je dostupná síť? A jak je síť kvalitní? •Přístup individuální – kde se lze připojit? Doma, v práci, ve škole, při chůzi? Kolikrát denně? Jak je to drahé? • Digital divide •Přístup celkově – lze se vůbec někde připojit na internet? Je dostupná technologie? Je dostupná síť? A jak je síť kvalitní? •Přístup individuální – kde se lze připojit? Doma, v práci, ve škole, při chůzi? Kolikrát denně? Jak je to drahé? •Skills – jak umíme s internetem zacházet? Co na něm dokážeme (můžeme) dělat? • Digital divide •Přístup celkově – lze se vůbec někde připojit na internet? Je dostupná technologie? Je dostupná síť? A jak je síť kvalitní? •Přístup individuální – kde se lze připojit? Doma, v práci, ve škole, při chůzi? Kolikrát denně? Jak je to drahé? •Skills – jak umíme s internetem zacházet? Co na něm dokážeme (můžeme) dělat? •Způsob použití – jaké jsou naše preference? Co používáme a co ne? (např. sociální sítě) • • •Přístup k internetu •Použití rozlišných komunikačních technologií, přístrojů •Frekvence/intenzita použití •Šíře zapojení do online aktivit •(Pearce & Rice, 2013) Digital divide Digital divide •Pro mnohé digital divide = digital skills •Ale nemůžeme ignorovat ostatní faktory! •Technologie a COVID-19 •