Základy psychometriky

Seminář 3: Položková analýza a analýza testu z hlediska CTT | 13. 3. / 20. 3. 2023

Cíle semináře

Seminář integruje poznatky z druhé a třetí přednášky, na jejichž základě představí praktické postupy položkové analýzy, reliability testu atd. v rámci klasické testové teorie (CTT), a to v návaznosti zejména na druhou přednášku. Postupy budou představeny v MS Excel, SPSS a zejména pak JASP. Očekává se dovednost provést analýzy v alespoň jednom z nich a adekvátně je interpretovat.

Klíčová témata:

  • Základní parametry položek: diskriminační schopnost položky, popularita resp. obtížnost, reliabilita škály a její úpravy; požadavky na reliabilitu a předpoklady reliability.
  • Elementární položková CTT analýza.
  • Výpočet ukazatelů položkové analýzy v CTT: obtížnost/popularita, rozptyl, korigovaná korelace, koeficient ULI, diskriminační účinnost položky a další.
  • Praktická schopnost provést položkovou analýzu ve zvoleném programu (doporučuji JASP).
  • Vztah reliability a validity v praxi.
  • Odhad reliability ve smyslu vnitřní konzistence.
Software pro položkovou analýzu

Položková analýza bude realizována v programech MS Excel (lze stáhnout v rámci univerzitní licence Office 365) a zejména pak open source JASP, který lze jej stáhnout zdarma. Okrajově ukážeme některé pokusy i v SPSS, kterou lze stáhnout z Inetu.

Seminář 3: Položková analýza
Prezentace ze třetího semináře (JS 2023).
Seminář 3
Veškerá data a doplňující soubory ke třetímu semináři o položkové analýze (JS 2023).

Studijní zdroje

Položková analýza v Excelu
Příklad položkové analýzy v MS Excel.
Položková analýza v programu JASP
Výsledek analýz, které byly ilustrovány na nahrávce.

Povinná literatura

  • SCHULTZ: strany 171–193. 
  • FURR: s. 186–193
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/fss/jaro2023/PSYb2590/um/knihy/R._Michael_Furr__Verne_R._Bacharach_Psychometrics_An_Introduction.pdf

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/fss/jaro2023/PSYb2590/um/knihy/schultz2013.pdf

Doporučená a rozšiřující literatura:

  • URB: strany 217–230.