Adobe Systems Jaro 2023 Psychologie médií Média a identita: Fanouškovství a identifikace Marie Bedrošová marie.bedrosova@mail.muni.cz Obsah obrázku text, pózování Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Identita - opakování Adobe Systems Identita - opakování How you see yourself as different from others. How you see yourself in relation to others. Ingroup vs. outgroup. https://cdn-icons-png.flaticon.com/512/5374/5374223.png Uniqueness. Kategorie, které definují jedince jako jedinečnou osobu z hlediska jeho individuálních odlišností od ostatních osob (Tajfel 1978; Tajfel & Turner, 1979). Kategorie, které definují jedince z hlediska jeho společných podobností s příslušníky určitých sociálních kategorií v kontrastu s jinými sociálními kategoriemi (Tajfel 1978; Tajfel & Turner, 1979). Adobe Systems Identita Self Identity Vector Art, Icons, and Graphics for Free Download Self Identity Vector Art, Icons, and Graphics for Free Download Adobe Systems Identita ̶APA definice: An individual’s sense of self defined by: (a) a set of physical, psychological, and interpersonal characteristics that is not wholly shared with any other person and (b) a range of affiliations (e.g., ethnicity) and social roles. Identity involves a sense of continuity, or the feeling that one is the same person today that one was yesterday or last year (despite physical or other changes). Such a sense is derived from one’s body sensations; one’s body image; and the feeling that one’s memories, goals, values, expectations, and beliefs belong to the self. languageeducation [licensed for non-commercial use only] / Identity of Language Learners – Jedinečnost, celistvost, kontinuita v čase, stabilita, základ pro sociální srovnávání. Adobe Systems Identita ̶Šíře přístupů k identitě a self: ̶Relativně stabilní vlastnosti (např. extroverze, otevřenost) vs. proměnlivost identity ̶Goffman – Všichni hrajeme divadlo (1959) ̶Teorie sebeprezentace; jako herci hrajeme různé role pro různá publika – self je flexibilní, závisí na situaci, kontextu a reakci interakčních partnerů ̶Self jako stabilní vlastnosti, situační faktory určují, které aspekty self jsou aktivovány v danou situaci ̶Working self-concept (Markus & Kunda, 1986) ̶Active self (Wheeler et al., 2007) ̶Dlouhodobé a krátkodobé mediální účinky Adobe Systems Identita ̶Další podoby self: ̶Actual / real self – aktuální (byť dočasné) já ̶Ideal self – jací chceme být ̶Ought self – jací si myslíme, že bychom měli být podle ostatních Actual self Ideal self Ought self Adobe Systems Identita ̶Další podoby self: ̶Actual / real self – aktuální (byť dočasné) já ̶Ideal self – jací chceme být ̶Ought self – jací si myslíme, že bychom měli být podle ostatních ̶Sebediskrepanční teorie (Higgins, 1987) ̶Rozdíl mezi actual a ideal self ð negativní afekt ̶Rozdíl mezi actual a ought self ð sociální úzkostnost ̶Future selves – motivační faktor, ovlivňuje naše jednání Actual self Ideal self Ought self Adobe Systems Identita ̶Teorie objektivního sebeuvědomění – theory of objective self-awareness (Duval & Wicklund, 1972) ̶ ̶Subjektivní sebeuvědomění – pozornost zaměřená ven, naše já není v centru vnímání, „běžný stav“ Tip to remember my man Carl Rogers : r/Mcat Adobe Systems Identita ̶Teorie objektivního sebeuvědomění – theory of objective self-awareness (Duval & Wicklund, 1972) ̶ ̶Subjektivní sebeuvědomění – pozornost zaměřená ven, naše já není v centru vnímání, „běžný stav“ ̶ ̶Objektivní sebeuvědomění – uvědomění vlastní existence, vlastního já, pozornost zaměřena na sebe sama -Nastává jen někdy -Uvědomíme si také normy, postoje a hodnoty (osobní, společenské) a srovnáváme se s nimi -Obecně se jedná o nelibý stav, protože může dojít k diskrepanci mezi naším ideal self a actual self a ke snížení sebevědomí ð odvádíme pozornost od self, např. konzumací médií Tip to remember my man Carl Rogers : r/Mcat Adobe Systems Identita a sociální sítě ̶Profil na sociálních sítích jako zdroj sebepotvrzení? (Toma & Hancock, 2012) ̶Sebepotvrzení (self-affirmation) jako nástroj k dosažení pozitivního sebehodnocení ̶Hledáme informace, které potvrzují naše hodnoty, postoje, normy ̶Jaké profily na SNS mají roli v našem sebepotvrzení? 1)Prezentujeme tam spoustu definujících aspektů našeho self: sociální role, afiliace s pro nás důležitými institucemi, názorové preference, zájmy, postoje, … 2)Pozitivní sebeprezentace (v rámci našich příspěvků, ale také příspěvků od našich přátel) 3)Prezentujeme přesné informace (nelžeme o sobě) ̶ Adobe Systems Identita a sociální sítě ̶Profil na sociálních sítích jako zdroj sebepotvrzení? (Toma & Hancock, 2012) ̶Sebepotvrzení (self-affirmation) jako nástroj k dosažení pozitivního sebehodnocení ̶Hledáme informace, které potvrzují naše hodnoty, postoje, normy ̶Jaké profily na SNS mají roli v našem sebepotvrzení? 1)Prezentujeme tam spoustu definujících aspektů našeho self: sociální role, afiliace s pro nás důležitými institucemi, názorové preference, zájmy, postoje, … 2)Pozitivní sebeprezentace (v rámci našich příspěvků, ale také příspěvků od našich přátel) 3)Prezentujeme přesné informace (nelžeme o sobě) ̶C. L. Toma & J. T. Hancock (2012), experiment 1 ̶ Adobe Systems Identita a sociální sítě ̶Profil na sociálních sítích jako zdroj sebepotvrzení? (Toma & Hancock, 2012) ̶Sebepotvrzení (self-affirmation) jako nástroj k dosažení pozitivního sebehodnocení ̶Hledáme informace, které potvrzují naše hodnoty, postoje, normy ̶Jaké profily na SNS mají roli v našem sebepotvrzení? 1)Prezentujeme tam spoustu definujících aspektů našeho self: sociální role, afiliace s pro nás důležitými institucemi, názorové preference, zájmy, postoje, … 2)Pozitivní sebeprezentace (v rámci našich příspěvků, ale také příspěvků od našich přátel) 3)Prezentujeme přesné informace (nelžeme o sobě) ̶C. L. Toma & J. T. Hancock (2012), experiment 1 1.Ohrožení ega ̶ Adobe Systems Identita a sociální sítě ̶Profil na sociálních sítích jako zdroj sebepotvrzení? (Toma & Hancock, 2012) ̶Sebepotvrzení (self-affirmation) jako nástroj k dosažení pozitivního sebehodnocení ̶Hledáme informace, které potvrzují naše hodnoty, postoje, normy ̶Jaké profily na SNS mají roli v našem sebepotvrzení? 1)Prezentujeme tam spoustu definujících aspektů našeho self: sociální role, afiliace s pro nás důležitými institucemi, názorové preference, zájmy, postoje, … 2)Pozitivní sebeprezentace (v rámci našich příspěvků, ale také příspěvků od našich přátel) 3)Prezentujeme přesné informace (nelžeme o sobě) ̶C. L. Toma & J. T. Hancock (2012), experiment 1 1.Ohrožení ega ̶ Adobe Systems Identita a sociální sítě ̶Profil na sociálních sítích jako zdroj sebepotvrzení? (Toma & Hancock, 2012) ̶Sebepotvrzení (self-affirmation) jako nástroj k dosažení pozitivního sebehodnocení ̶Hledáme informace, které potvrzují naše hodnoty, postoje, normy ̶Jaké profily na SNS mají roli v našem sebepotvrzení? 1)Prezentujeme tam spoustu definujících aspektů našeho self: sociální role, afiliace s pro nás důležitými institucemi, názorové preference, zájmy, postoje, … 2)Pozitivní sebeprezentace (v rámci našich příspěvků, ale také příspěvků od našich přátel) 3)Prezentujeme přesné informace (nelžeme o sobě) ̶C. L. Toma & J. T. Hancock (2012), experiment 1 1.Ohrožení ega 2.Sebe-potvrzující aktivita ̶ Adobe Systems Identita a sociální sítě ̶Profil na sociálních sítích jako zdroj sebepotvrzení? (Toma & Hancock, 2012) ̶Sebepotvrzení (self-affirmation) jako nástroj k dosažení pozitivního sebehodnocení ̶Hledáme informace, které potvrzují naše hodnoty, postoje, normy ̶Jaké profily na SNS mají roli v našem sebepotvrzení? 1)Prezentujeme tam spoustu definujících aspektů našeho self: sociální role, afiliace s pro nás důležitými institucemi, názorové preference, zájmy, postoje, … 2)Pozitivní sebeprezentace (v rámci našich příspěvků, ale také příspěvků od našich přátel) 3)Prezentujeme přesné informace (nelžeme o sobě) ̶C. L. Toma & J. T. Hancock (2012), experiment 1 1.Ohrožení ega 2.Sebe-potvrzující aktivita 3.Změření defenzivnosti reakce ̶ (a) perceived accuracy, (b) evaluator competence, (c) task diagnosticity, (d) attribution of performance to self or external circumstances, (e) liking of the evaluator Adobe Systems Identita a sociální sítě (a) perceived accuracy, (b) evaluator competence, (c) task diagnosticity, (d) attribution of performance to self or external circumstances, (e) liking of the evaluator Adobe Systems Identita a sociální sítě ̶C. L. Toma & J. T. Hancock (2012), experiment 2 1.Ohrožení ega ̶ Adobe Systems Identita a sociální sítě ̶C. L. Toma & J. T. Hancock (2012), experiment 2 1.Ohrožení ega ̶ Adobe Systems Identita a sociální sítě ̶C. L. Toma & J. T. Hancock (2012), experiment 2 1.Ohrožení ega 2.Sebe-potvrzující aktivita? ̶ Adobe Systems Identita a sociální sítě ̶C. L. Toma & J. T. Hancock (2012), experiment 2 1.Ohrožení ega 2.Sebe-potvrzující aktivita? ̶ Results: –After receiving neutral feedback, participants were as likely to choose Facebook profile browsing as any of the other activities. – –However, when participants’ egos were threatened, they displayed a preference for spending time on Facebook. Adobe Systems Sociální srovnávání ̶Sociální aspekt self – abychom zodpověděli, kdo jsme, jsou pro nás důležité reakce ostatních a srovnání s ostatními ̶Kdo jsem ve srovnání s ostatními z hlediska vzhledu, statusu, úspěchů, …? ̶Jaké je moje reálné já, možné já, ideální já? ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Sociální srovnávání ̶Sociální aspekt self – abychom zodpověděli, kdo jsme, jsou pro nás důležité reakce ostatních a srovnání s ostatními ̶Kdo jsem ve srovnání s ostatními z hlediska vzhledu, statusu, úspěchů, …? ̶Jaké je moje reálné já, možné já, ideální já? ̶Upward social comparison ̶Downward social comparison ̶ ̶ ̶ Keep a bunch of irritating, stupid acquaintances on Facebook Downward social comparisons! - Psychology Major Rat - quickmeme Social Comparison questions & answers for quizzes and worksheets - Quizizz Adobe Systems Sociální srovnávání ̶Sociální aspekt self – abychom zodpověděli, kdo jsme, jsou pro nás důležité reakce ostatních a srovnání s ostatními ̶Kdo jsem ve srovnání s ostatními z hlediska vzhledu, statusu, úspěchů, …? ̶Jaké je moje reálné já, možné já, ideální já? ̶Upward social comparison ̶Downward social comparison ̶Kontrast vs. Podobnost (assimilation) ̶ ̶ ̶ Keep a bunch of irritating, stupid acquaintances on Facebook Downward social comparisons! - Psychology Major Rat - quickmeme Social Comparison questions & answers for quizzes and worksheets - Quizizz Adobe Systems Sociální srovnávání ̶Sociální aspekt self – abychom zodpověděli, kdo jsme, jsou pro nás důležité reakce ostatních a srovnání s ostatními ̶Kdo jsem ve srovnání s ostatními z hlediska vzhledu, statusu, úspěchů, …? ̶Jaké je moje reálné já, možné já, ideální já? ̶Upward social comparison ̶Downward social comparison ̶Kontrast vs. Podobnost (assimilation) ̶Meta-analýza (Gerber et al., 2018) ̶Máme tendenci k spíše k upward social comparison a vnímání kontrastu ̶ ̶ Keep a bunch of irritating, stupid acquaintances on Facebook Downward social comparisons! - Psychology Major Rat - quickmeme Social Comparison questions & answers for quizzes and worksheets - Quizizz Adobe Systems Sociální srovnávání ̶Meta-analýzy výzkumů o mediálních účincích na body image, internalizaci tzv. thin-ideal, stravování ̶Internalizace thin-ideal, adopce socio-kulturních ideálů krásy jako osobního cíle a normy Adobe Systems Sociální srovnávání ̶Meta-analýzy výzkumů o mediálních účincích na body image, internalizaci tzv. thin-ideal, stravování ̶Internalizace thin-ideal, adopce socio-kulturních ideálů krásy jako osobního cíle a normy ̶Vztah užívání SNS a nízké sebedůvěry (díky upward social comparison) (Vogel et al., 2014) ̶Takže – SNS jako zdroj sebepotvrzení, ale také jako prostředek sociálního srovnávání (upward) a snižování sebedůvěry ̶Ukazuje se hlavně u pasivního používání SNS ̶Aktivní užívání SNS může mít pozitivní vliv na well-being (např. blogging, Verduyn et al., 2015) Adobe Systems Fandom Desktop Wallpapers - Top Free Fandom Desktop Backgrounds - WallpaperAccess Fanouškovství a identifikace Adobe Systems Vliv médií na identitu ̶Média a mediované interakce pomáhají utvářet naši identitu ̶Jak? Adobe Systems Vliv médií na identitu ̶Média a mediované interakce pomáhají utvářet naši identitu ̶Jak? ̶Mediální postavy a sociální srovnávání Adobe Systems Vliv médií na identitu ̶Média a mediované interakce pomáhají utvářet naši identitu ̶Jak? ̶Mediální postavy a sociální srovnávání ̶Identifikace Adobe Systems Vliv médií na identitu ̶Média a mediované interakce pomáhají utvářet naši identitu ̶Jak? ̶Mediální postavy a sociální srovnávání ̶Identifikace •Identifikujeme se s mediálními postavami, vnímáme a zakoušíme jejich perspektivu a zkušenosti •Zažíváme role, které bychom jinak nezažili •Učíme se zprostředkovaně názory, postoje, chování •Můžeme s nimi mít parasociální vztahy • •Co není identifikace? Nahrazení našeho self identitou postavy Describe Yourself in 3 Fictional Characters | Know Your Meme Adobe Systems Média a identifikace ̶Identifikace publika s postavami a jejich cíli, empatie s jejich emocemi ̶Porozumění cizí zkušenosti ̶Nejedná se vždy o postavy, které jsou nám demograficky podobné (Cohen et al., 2017) ð můžeme prozkoumávat různé alternativy našeho self ̶ Describe Yourself in 3 Fictional Characters | Know Your Meme Adobe Systems Média a identifikace ̶Identifikace publika s postavami a jejich cíli, empatie s jejich emocemi ̶Porozumění cizí zkušenosti ̶Nejedná se vždy o postavy, které jsou nám demograficky podobné (Cohen et al., 2017) ð můžeme prozkoumávat různé alternativy našeho self ̶Snížení negativních postojů vůči některým skupinám ̶Tal-O & Tsfati (2016): Izraelsko-Arabský konflikt … ð méně stereotypů ̶Chung & Slater (2013): Drogová závislost … ð snížení distancování od lidí s historií drogové závislosti ̶De Graaf et al. (2012): Lidé s postižením … ð pozitivní postoje vůči legislativě na zaměstnávání lidí s postižením ̶ Describe Yourself in 3 Fictional Characters | Know Your Meme Adobe Systems Média a identifikace ̶Adopce některých vlastností postavy (krátkodobé mediální účinky) ̶Vliv na vnímání sebe sama - Young et al. (2012): •Identifikace a myšlení na oblíbenou postavu může být spojené s větším pocitem sebevědomí a spokojenosti s vlastním body image •Ženy, které se identifikovaly se štíhlými modelkami (a zažívaly parasociální vztah) častěji vnímali svoje tělo jako podobné s nimi (a ne v kontrastu) ̶ Obsah obrázku text, vizitka, vektorová grafika Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Média a identifikace ̶Zprostředkované experimentování (vicarious experimentation) ̶Velká změna postojů nebo chování může představovat hrozbu pro self – složité ̶Zprostředkovaně díky mediálním postavám můžeme experimentovat a zkoušet se vidět „v novém světle“ – důležitý prví krok pro reálnou změnu ̶Představujeme si naše alternativní self, bez rizika ̶ Commish - Dungeons and Dragons Dogs by MaximumImpulse on DeviantArt Adobe Systems Parasociální vztahy ̶ Adobe Systems Parasociální vztahy ̶Horton & Wohl, 50. léta ̶Jednostranný „imaginární“ vztah, jenž navazuje publikum s mediálními postavami nebo celebritami prostřednictvím opakované expozice a imaginární interakce ̶Mediální figura nás ovlivňuje z hlediska chování, postojů a prožívání emocí ̶ What Is a Parasocial Relationship? Are You In A Parasocial Relationship? - Plat4om Adobe Systems Parasociální vztahy ̶Horton & Wohl, 50. léta ̶Jednostranný „imaginární“ vztah, jenž navazuje publikum s mediálními postavami nebo celebritami prostřednictvím opakované expozice a imaginární interakce ̶Mediální figura nás ovlivňuje z hlediska chování, postojů a prožívání emocí ̶Derrick et al. (2008) – tendence navazovat parasociální vztahy s postavami blízkými našemu ideálnímu self (spíše než reálnému self) = přiblížení vlastnímu ideálnímu self ̶Lepší sebevědomí u osamělých lidí ̶ What Is a Parasocial Relationship? Are You In A Parasocial Relationship? - Plat4om Adobe Systems Celebrity worship ̶Dysfunkční zájem o celebritu, spojený s mentálními problémy – co bylo dřív? ̶Patologický jev: 3% - 5% ̶ ̶Jak se měří? ̶Např. Celebrity Attitude Scale (McCutcheon et al. 2002) Book Versus Film: Why MISERY Works As Both – Lucy V Hay & Lizzie Fry Celebrity obsession: the good, the bad and the ugly Adobe Systems Celebrity worship ̶Dysfunkční zájem o celebritu, spojený s mentálními problémy – co bylo dřív? ̶Patologický jev: 3% - 5% ̶ ̶Jak se měří? ̶Např. Celebrity Attitude Scale (McCutcheon et al. 2002) ̶ Book Versus Film: Why MISERY Works As Both – Lucy V Hay & Lizzie Fry Celebrity obsession: the good, the bad and the ugly Adobe Systems Média jako prostředek vyjádření naší identity ̶Jak? Adobe Systems Média jako prostředek vyjádření naší identity ̶Jak? ̶Sledování stránek a celebrit na SNS ̶Členství v online komunitách kolem mediálních textů ̶Vytváření fan fiction ̶Výběr médií Např. v US – sledování Fox News nebo MSNBC jako vyjádření politické identity ̶Participatorní média (např. SNS), kde můžeme vytvářet a sdílet vlastní obsahy a získávat na ně feedback od ostatních uživatelů Pin on Potterheads Whovians United (@WhoviansUnited1) / Twitter CHAT BTS ARMY FANDOM – Aplikace na Google Play Constant Reader, Stephen King Fan Design" Sticker for Sale by randitheartist | Redbubble Adobe Systems Média jako prostředek vyjádření naší identity ̶Jak? ̶Sledování stránek a celebrit na SNS ̶Členství v online komunitách kolem mediálních textů ̶Vytváření fan fiction ̶Výběr médií Např. v US – sledování Fox News nebo MSNBC jako vyjádření politické identity ̶Participatorní média (např. SNS), kde můžeme vytvářet a sdílet vlastní obsahy a získávat na ně feedback od ostatních uživatelů ̶Média jako zdroj informací pro utváření / potvrzování naší identity (a sociální identity) i jako zdroj feedbacku od ostatních Pin on Potterheads Whovians United (@WhoviansUnited1) / Twitter CHAT BTS ARMY FANDOM – Aplikace na Google Play Constant Reader, Stephen King Fan Design" Sticker for Sale by randitheartist | Redbubble Adobe Systems Obsah obrázku diagram Popis byl vytvořen automaticky Mediální fandom Adobe Systems Fandom a fanouškovství ̶Vývoj pojmu: ̶Fanaticus – původně jako náboženští fanatici ̶Sportovní fanoušci ̶Tzv. Matinee girls (18. stol), návštěvnice divadel a fanynky herců • Martyrs, Fanatics, and Pious Militants: Religious Violence and the Secular State in 1930s Mexico :: Latin American & Iberian Institute | The University of New Mexico Obsah obrázku text, vizitka Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Fandom a fanouškovství ̶Vývoj pojmu: ̶Fanaticus – původně jako náboženští fanatici ̶Sportovní fanoušci ̶Tzv. Matinee girls (18. stol), návštěvnice divadel a fanynky herců ̶Mediální fandom ̶Spojeno se SF&F žánrem ̶30. léta – vznik prvních SF fanzinů (fanouškovské magazíny) ̶60. léta – první „fandomy“: The Man from U.N.C.L.E., Star Trek ̶Přelom v 90. letech s příchodem internetu – více mainstreamová zálěžitost • Martyrs, Fanatics, and Pious Militants: Religious Violence and the Secular State in 1930s Mexico :: Latin American & Iberian Institute | The University of New Mexico Obsah obrázku text, vizitka Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, osoba, oblek Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, stojící, pózování Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Fandom a fanouškovství ̶Čím se odlišují fanoušci od běžných konzumentů médií? Adobe Systems Fandom a fanouškovství ̶Čím se odlišují fanoušci od běžných konzumentů médií? ̶Abercrombie & Longhurst (1998): •Fandom je organizovaný kolem médií •Jiná kvantitativní ikvalitativníkonzum,ace mediálních textů •Zapojení do komunitnách aktivit (online komunity, online diskuze, vlastní produkce textů) Adobe Systems Patologizace fanouškovství ̶Kulturní (a akademický) elitismus ̶Kontrast popkultury s „vysokou kulturou“ ̶Patrons vs. fans ̶Jak si představujete fanouška? Adobe Systems Patologizace fanouškovství ̶Kulturní (a akademický) elitismus ̶Kontrast popkultury s „vysokou kulturou“ ̶Patrons vs. fans ̶Jak si představujete fanouška? ̶Stereotyp fanouška: ̶Stereotypní nerd ̶Pasivní, nekritický a bezmyšlenkovitě konzumující mediální texty ̶Osamocený, izolovaný ̶Nevzdělaný ̶Nedokáže oddělit fikci od reality ̶Asociální, asexuální, infantilní muž / iracionální náctiletá fanynka Obsah obrázku osoba, zeď Popis byl vytvořen automaticky Why Fangirls Scream - The Atlantic Adobe Systems Fandom jako online komunita ̶Stigma fanouška ̶Má identifikace se stigmatizovanou skupinou negativní vliv na náš well-being? ̶Rejection-identification model (Branscombe et al., 1999) ̶Jsem diskriminovaný jako individuum ð negativní důsledky na mé sebevědomí a well-being ̶Identifikace s diskriminovanou skupinou ð „je diskriminovaná moje skupina, ne já osobně“; snížení negativního vlivu diskriminace na well-being ̶ ̶ Adobe Systems Fandom jako online komunita ̶Členství ve stigmatizované skupině – SIT (social identity theory): ̶My vs. oni dynamika ̶Ingroup bias ̶ ̶ Adobe Systems Fandom jako online komunita ̶Členství ve stigmatizované skupině – SIT (social identity theory): ̶My vs. oni dynamika ̶Ingroup bias ̶Pocit sounáležitosti, pozitivní vliv na náš wellbeing – ingroup solidarity ̶ ̶ We Are SPN Family - Home Whovians United (@WhoviansUnited1) / Twitter I LOVE MY BELIEBERS FAMILY Poster | Belieber | Keep Calm-o-Matic Adobe Systems Fan studies & aca-fans ̶Fan studies & aca-fans (academics who are fans) ̶Pozitivní náhled na fandom (vs. stereotyp fandomu a fanouška) Fans, Bloggers, and Gamers: Media Consumers in a Digital Age: Jenkins, Henry: 9780814742853: Amazon.com: Books Textual Poachers: Television Fans and Participatory Culture (Studies in Culture and Communication): Jenkins, Henry: 9780415905725: Amazon.com: Books Bez)Mocní mediální fanoušci - Iveta Jansová | Databáze knih Ženské hrdinky a jejich zobrazování v českých televizních krimiseriálech - Iveta Jansová | Databáze knih Adobe Systems Participativní kultura fandomu ̶Teorie silných mediálních účinků – pasivní publikum ̶Co se změnilo? ̶ Adobe Systems Participativní kultura fandomu ̶Teorie silných mediálních účinků – pasivní publikum ̶Co se změnilo? ̶Koncept aktivního publika, interaktivního publika, rozptýleného publika, participativního publika… ̶ Adobe Systems Participativní kultura fandomu ̶Teorie silných mediálních účinků – pasivní publikum ̶Co se změnilo? ̶Koncept aktivního publika, interaktivního publika, rozptýleného publika, participativního publika… ̶Proměna vztahu producent-text-konzument ̶Nová média = nové módy autorství a konzumace ̶Oslabení pozice producenta a posílení participace konzumenta ̶ Adobe Systems Participativní kultura fandomu ̶Teorie silných mediálních účinků – pasivní publikum ̶Co se změnilo? ̶Koncept aktivního publika, interaktivního publika, rozptýleného publika, participativního publika… ̶Proměna vztahu producent-text-konzument ̶Nová média = nové módy autorství a konzumace ̶Oslabení pozice producenta a posílení participace konzumenta ̶Rob Cover (2007) – „inter/aktivita“ – zápas o narativní kontrolu nad textem mezi producenty a aktivním publikem ̶ Adobe Systems Participativní kultura fandomu ̶Fandom jako protoyp tzv. participativní kultury (Jenkins, 2006) ̶Malé bariéry pro umělecké vyjádření a občanské zapojení ̶Silná podpora pro tvoření a sdílení své tvorby s ostatními ̶Informační mentorství ̶Členové věří, že jejich kontribuce má význam ̶Sociálního spojení s ostatními, zájem o to, co si ostatní myslí o mé tvorbě ̶ ̶ ̶Není důležité, aby všichni členové kreativně přispívali, ale aby si byli vědomi, že mohou a že jejich dílo bude poté adekvátně oceněno ostatními Participatory Culture - Open Visual Thinkery Adobe Systems Participativní kultura fandomu ̶Produžívání (produsage) – Axel Bruns (2006) ̶„produkce“ + „užívání“ ̶Kolaborativní tvorba; reorganizaci tradičních vztahů mezi producenty, konzumenty a texty ̶Produživatelé se pohybují v participativním prostředí, ve kterém mohou být nejenom konzumenty, ale také producenty obsahů ̶Charakteristiky produžívání: 1.Uživateli vedená produkce obsahů (př. LiveJournal; Archive of Our Own) 2.Kolaborativní zapojení 3.Využívání starších textů, opakování a vývoj 4.Alternativní přístupy k intelektuálnímu vlastnictví 5.Heterarchie a propustná komunitní struktura Creating Network Competence Adobe Systems Participativní kultura fandomu ̶Textoví pytláci a nomádi (Michael de Certeau; Jenkins) ̶Teorie kódování a dekódování (Stuart Hall) ̶Každé čtení textu může být jiné (závisí na kontextuálních i individuálních okolnostech) ̶De Certeau – čtení = toulání se po předepsaném textu; každé čtení modifikuje jeho objekt; kniha je výsledkem (konstrukcí) vyprodukovaným čtenářem First SF Slash Fanfiction Published · Physical, Electrical, Digital Adobe Systems Participativní kultura fandomu ̶Textoví pytláci a nomádi (Michael de Certeau; Jenkins) ̶Teorie kódování a dekódování (Stuart Hall) ̶Každé čtení textu může být jiné (závisí na kontextuálních i individuálních okolnostech) ̶De Certeau – čtení = toulání se po předepsaném textu; každé čtení modifikuje jeho objekt; kniha je výsledkem (konstrukcí) vyprodukovaným čtenářem ̶Textuální pytláctví ̶Snaha o vlastní interpretaci textu ̶Jenkins: boj mezi producenty a konzumenty o kontrolu nad textem First SF Slash Fanfiction Published · Physical, Electrical, Digital Adobe Systems Participativní kultura fandomu ̶Textoví pytláci a nomádi (Michael de Certeau; Jenkins) ̶Teorie kódování a dekódování (Stuart Hall) ̶Každé čtení textu může být jiné (závisí na kontextuálních i individuálních okolnostech) ̶De Certeau – čtení = toulání se po předepsaném textu; každé čtení modifikuje jeho objekt; kniha je výsledkem (konstrukcí) vyprodukovaným čtenářem ̶Textuální pytláctví ̶Snaha o vlastní interpretaci textu ̶Jenkins: boj mezi producenty a konzumenty o kontrolu nad textem ̶Nomádství ̶Čtenáři jsou nomádi, cestovatelé ̶„Nejsou omezováni trvalým vlastnictvím majetku, ale spíše neustále postupují k dalším textům, osvojují si nové materiály a vytváří nové významy.“ ̶Konzumenti si texty přivlastňují a rozostřují hranice mezi nimi a producenty First SF Slash Fanfiction Published · Physical, Electrical, Digital Adobe Systems Děkuji za pozornost Images retrieved from Freepik, Flaticon and Midjourney. Jaro 2023 Psychologie médií Marie Bedrošová marie.bedrosova@mail.muni.cz