Jak (ne)vést hodnotící pohovor TAKHLE NE TAKHLE ANO Zpětnou vazbu (chválu i kritiku) si nechávám až na hodnotící pohovor, takže je pro zaměstnance vždy překvapením, co se ode mě dozví. Zpětnou vazbu dávám zaměstnanci průběžně. Na pohovoru ji jen shrnu a vypíchnu klíčové body. Mé hodnocení zaměstnance bývá silně ovlivněno nedávnou pozitivní nebo negativní událostí. Hodnotím zaměstnancův výkon a jednání za celou dobu hodnoceného období. Na pohovoru improvizuji a zmiňuji zaměstnancovy úspěchy a prohřešky, které mě v diskusi s ním zrovna napadnou. Na pohovor se pečlivě připravím a v bodech si zapíšu, co chci zaměstnanci sdělit. Před pohovorem se snažím vybavit si, jaké pozitivní nebo negativní chování jsem v uplynulém období u zaměstnance zaznamenal. V průběhu celého období si píšu poznámky o jednání zaměstnance - popisné a konkrétní. Ty využiji jako podklad pro přípravu na pohovor. V hodnocení se zaměřuji na zaměstnancovy celkové osobnostní tendence a charakter (např. “Jste nezodpovědný člověk”). Zpětnou vazbu dávám na základě konkrétních příkladů (např. “V minulém kvartálu jste třikrát přišel pozdě na poradu”) Dobře performujícím zaměstatncům podávám pouze pozitivní zpětnou vazbu a špatně performujícím pouze negativní zpětnou vazbu. V hodnocení každého zaměstnance se snažím zmínit ocenění i příležitosti ke zlepšení. Po celou dobu pohovoru zaměstnanci sděluji zpětnou vazbu a informuji ho o tom, jak vidím jeho výkon a co by měl do budoucna dělat jinak. Pohovor vedu jako diaglog, ve kterém já i zaměstnanec mluvíme zhruba stejně. Sdílení jeho pohledu podporuji otevřenými otázkami. Chování a výkon zaměstnance hodnotím pocitově na základě toho, co mi připadá jako správné a adekvátní. Zaměstnance hodnotím na základě jeho přispění ke strategii firmy a celofiremním cílům. Porovnávám jeho chování s firemními hodnotami a hodnotím plnění individuálních cílů.