Kalibrace cílů a hodnocení Lídři na stejné úrovni vedení spolu nad platnými daty v otevřené diskusi nastavují firemní, týmové a individuální cíle a následně ve stejném módu probírají průběžné výsledky a jejich hodnocení. Z kalibračních diskusí vyvozují celou řadu opatření týkajících se odměňování, benefitů, rozvoje, úpravy procesů nebo pracovní náplně. Kalibrace cílů Setkání konané zpravidla 1 x ročně, na kterém leadeři na stejné úrovni kalibrují firemní cíle, od nich odvozené týmové cíle a individuální cíle pro dílčí zaměstnance. Navzájem si je představují a vyjednávají o jejich adekvátnosti a přiměřenosti. Výsledkem je počet, přesnost a úroveň cílů, na nichž se shodla většina, což zvyšuje kvalitu práce s cíli v organizaci. Kalibrace hodnocení V pravidelných cyklech 2-4 měsíců se schází stejná skupinka a věnuje průběžnému hodnocení firemních, týmových a individuálních cílů. Každý manažer na kalibraci představuje hodnocení svých lidí, ostatní manažeři hodnocení validují a doplňují kontextové info z vlastní zkušenosti s danými lidmi. Výstupem kalibrací hodnocení bývají opatření spojená s: a) úpravami odměňování b) benefity c) nominacemi do talentových programů d) nominacemi do nástupnictví e) opatření související s outplacementem f) opatření strukturálního charakteru jako jsou úpravy procesů nebo hodnocení samotného g) rozvojová opatření Proč kalibrovat ● Kalibrace zvyšují přiměřenost, férovost nastavování cílů i hodnocení výkonu, stejně jako nominace do talentových programů nebo úpravy systémů odměňování a benefitů nebo řízení nástupnictví ● Snižují subjektivní zkreslení související s osobností dílčího lídra a slepými skvrnami jednotlivců ● Dodávají díky přítomnosti kolegů širší kontext dílčímu rozhodování ● Zeslabují sila ● Umožní vyjednat podobnou hladinu měření, čímž zpřesňují hodnocení ● Umožní nejpřesnější odlišení vysoce výkonných lidí, od adekvátně výkonných a nevýkonných ● Umožňují agilní úpravu kritérií hodnocení nebo nastavování cílů, protože je rychleji vidět případná neadekvátnost nebo zastaralost ● Zesilují platnost opatření vzniklých týmovým duchem na kalibraci a tím dodávají back up dílčím manažerům při komunikaci nepříjemných zpráv ● Nutí leadery věnovat definici týmových a individuálních cílů a průběžnému hodnocení týmů a zaměstnanců koncentrovanou pozornost ● Zvyšuje se průřezová proinformovanost managementu o talentech v různých týmech ale také o lidech s podmínkou. ● Urychluje to vzájemné učení mezi manažery, jak definovat, jak hodnoti, jak komunikovat opatření. ● Snáze se na společných kalibracích hlídá zohleďnování firemních hodnot a pravidel Kdy kalibrace rozhodně pomůžou ● Při fúzi firem - manažeři se rychle naučí sladit terminologie, představu o svých lidech a stmelí je to do týmu disponujícího stejnými informacemi ● Při geografické expanzi - vznik nových poboček v jiných geografických lokalitách hrozí roztříštěností vedení. Kalibrace cílů a hodnocení drží managment pohromadě ● Když se v jedné firmě snoubí hodně odlišné týmové kultury ● Když nemá firma nastavená pevná hodnotící kritéria a nechává velkou svobodu osobnostem lídrů ● Když jsou lídři velmi vytížení a sami si na nastavení cílů pro jednotlivce a jejich průběžné hodnocení nenajdou čas - kalibrace zvýší prioritu ● Když jsou mezi lídry junioři, kteří ještě nemají nasátou kulturu nastavování cílů a hodnocení výkonu. ● Když firma jako svoje hodnoty razí férovost, transparentnost a týmovost Kdo se účastní kalibrace: ● Manažeři na stejné úrovni (C-suite, střední management, team leadeři, atd.) ● HR ● Facilitátor s dostatečnou autoritou usměrňovat debatu, moderovat, držet prostor a případně mediovat konflikt, hlídá rovněž hodnotící zkreslení (může být HR, ale pozor na dvojí roli) ● Dataanalytik - pokud nadhled nad daty nemá jeden z manažerů ● Zapisovatel, který vytahuje klíčové lessons learned a návrhy opatření