Věda začíná otázkou: formulace výzkumného problému, otázky a cíle Jiří Navrátil jiri.navratil@fss.muni.cz Struktura přednášky •Co je empirický výzkum •Výzkumný návrh •Výzkumný problém a výzkumná otázka •Literární rešerše •Cíle výzkumu Empirický výzkum •Zkušenost (data) jako základní zdroj vědění • •Vs. • •Teoretický výzkum •Konceptuálně-filosofický výzkum •Historický výzkum Výzkumný návrh (design) •Plán na to jak se dostat od výzkumné otázky nebo otázek k věrohodným odpovědím na tyto otázky •Mý zajistit co největší možnou kontrolu nad průběhem výzkumu, která musí být plánovaná před samotným výzkumem Zjednodušený model výzkumu (Punch, 2008) Zjednodušený model výzkumu (Punch, 2008) Výzkumný design vs. výzkumná strategie •Někdy zaměňované pojmy •Obecnější nebo užší pojetí •Experiment, survey, terénní výzkum •+ longitudinální studie, cross-sectional výzkum, případová studie, komparativní studie, sekundární analýza, akční výzkum, evaluační výzkum, analýza dopadu Otázky a cíle výzkumného designu •Co budeme studovat? •Proč to budeme studovat? •Jak to budeme studovat? Výzkumný problém •Počátek výzkumu: sociální vs. sociologický •Zúžení výzkumného tématu •Definuje zkoumané teritorium •LITERATURA!!! •Zdrojem i osobní zájem, zkušenost… •Nesmí být příliš vágní! (móda ve městě, COVID v Česku) •Odpověď na otázku: co konkrétně chceme ve výzkumu řešit? (nízká politická participace mladých lidí, klesající podíl nesezdaných soužití v ČR) •Neměl by být nezajímavý, triviální, empiricky nezkoumatelný Výzkumná otázka •Potřebujeme ve výzkumu hypotézu? (hypotéza: provizorní odpověď na výzkumnou otázku proč/jak) •Otázky definují povahu a rozsah výzkumu •Jejich volba může být osobní nebo akademická zvědavost, mohou reflektovat aktuální sociální problém (např. protesty proti pandemickým opatřením, dobrovolnictví během války) •Otázky by měly být: 1)jasně formulované, 2)zkoumatelné, 3)mělo by mít smysl snažit se na ně odpovídat • Typy výzkumných otázek •Co/kdo/kde/kolik/jaký? (Jaká je důvěra chudších lidí ke státu? Jaká je účast mladých lidí ve volbách?) – explorační a popisný výzkum (vzorce v konkrétním sociálním fenoménu) •Proč? (Proč mají chudší lidé menší důvěru ke státu? Proč jsou mladí lidé politicky pasivní?) – explanační výzkum (vysvětlení nebo pochopení vztahů mezi událostmi, aktivitami nebo procesy) •Jak? (Jak je možné zvýšit důvěru chudších lidí ke státu? Jak je možné mladé lidi politicky aktivizovat?) – intervence (snaha realizovat změnu) Jak zformulovat výzkumnou otázku? •Sepište všechny otázky, které vás v souvislosti s výzkumným problémem napadly. •Zjednodušte je a projasněte je. Jsou srozumitelné? • •Ponechte zejména: •Otázku, na kterou lze empirickým výzkumem odpovědět. •Otázku, která vás osobně zajímá, abyste byli ochotni investovat čas do jejího řešení. •Otázku, která zajímá také jiné lidi v rámci vaší disciplíny, aby vaši práci vůbec někdo chtěl číst. • •Odlište explorační/popisné, explanační a intervenční typy otázek. •Promyslete předpoklady (rozsah, prostředky, čas, data, metody analýzy … ) k jejich zodpovězení. Dá se to prakticky zvládnout? Umím to? •Oddělte hlavní a vedlejší otázky. Jak moc jsou konkrétní? •Smažte nadbytečné otázky. Není jich moc? Rešerše literatury •Tradiční součást výzkumu, stojí na jeho začátku •Poskytuje pozadí výzkumného problému, pomáhá s formulací výzkumné otázky •Napojuje výzkum na současný stav vědění v dané oblasti ve vztahu k výzkumné otázce •Jakou LITERATURU vybrat? Podle výzkumné otázky, předchozích výzkumů a relevantní teorie •V deduktivním výzkumu: odvození hypotéz/výzkumných otázek/očekávání Příklad: od problému k otázce •Média, beletrie, zájmy: • • Příklad: od problému k otázce •Výzkumný problém: -Vztah Čechů k přerozdělování -Ekonomické nerovnosti v Česku -Vulgarita v online diskusích -Šíření politických názorů na sociálních sítích - • • Příklad: od problému k otázce •Motivace (osobní, akademická, sociální): -Vztah Čechů k přerozdělování -Šíření politických názorů na sociálních sítích -Ekonomické nerovnosti v Česku -Vulgarita v online diskusích - • • Příklad: od problému k otázce •Výzkumný problém: -Vztah Čechů k přerozdělování -Ekonomické nerovnosti v Česku -Vulgarita v online diskusích -Šíření politických názorů na sociálních sítích - • • Příklad: od problému k otázce •Výzkumný problém: -Vztah Čechů k přerozdělování -Co přesně o něm chci zjistit? … co o něm kdo napsal? •https://ezdroje.muni.cz/prehled/?lang=cs • Příklad: od problému k otázce •Jaké výzkumné otázky si kladou jiní výzkumníci? •Petrúšek, I. (2018). Perceptions of Income Inequality and Preferences Regarding Income Distribution in the Czech Republic. Politická ekonomie, 66(5), 550-568. doi: 10.18267/j.polek.1209 Ztotožňuji se s otázkou? Zajímá mě? Chci diskutovat s tímto typem výzkumu a literatury? Můžu k tématu přinést něco nového, aktuálnějšího? Každopádně: měl/a bych tento výzkum citovat a diskutovat, pokud řeší podobnou otázku nebo problém jako já. Cíle výzkumu •Souvisí s typem vědění, které výzkum sleduje •Explorace, deskripce, vysvětlení, pochopení, předpověď, změna, evaluace, hodnocení dopadu •Základní vs. Aplikovaný výzkum • Aplikovaný výzkum •Predikce: vs. Věštba – co se stane, pokud budou splněny určité podmínky •Změna: intervence do sociálního světa v rámci výzkumu nebo na základě jeho výsledků (kritická nebo feministická teorie) •Evaluační výzkum: analyzuje dopady projektů nebo politik (splnil projekt to co sliboval?) •Hodnocení dopadu: snaha o vyhodnocení budoucích efektů aktuálně navrhovaných politik/projektů na jedince, organizace, instituce (SIA, EIA) Zdroje