Cvičení 2.7. Konstrukci hypotetických výsledků múžeme provést na zák l adě následujícího souboru otázek: -Ve kterých ze čty ř skupin se projeví vliv filmu? -Ve kterých vliv -historie? -Ve kterých vliv -testování-? odpověd na tylO otázky je snadná. "Historie" zasáhla všechny skupiny; předpokl á dáme, že vojáci ve všech skupinách se dozv ě děli o ůloku na Tel Av!v. "Testování" ovlivnilo Jenom skupiny ve kterých bylo použilo předběžné m ě ření, a ovšem, film mohl mít vliv jen na obě experimentální skupiny. Nejvyšší musí tedy býl výsledky následného m ě ření v první skupině. Je zde kumulován vliv všech faktoru: filmu, "testování" i "historie", Nejnižší bude skóre v druhé kontrolní skupině, ale i to bude vyšší, než bylo skóre prvých dvou skupin v předběžném měřeni. I tato skupina byla ov li vněna "historií". Výsledky ostatních skupin budou někde mezi těmito oběma extrémy. Jejich pořadí podle velikosti bude záviset na relativní Slle obou zkreslujících faktoru. Tabulka odpovídající těmto podmínkám by mohla vypadat třeba takto: Čas 1 Film Čas 2 Experimentální skupina I. 50 ANO 85 Kontrolní skupina 1. 50 NE 65 Experimentální skupina 2. -- ANO 80 Kontrolní skupina 2. -- NE 60 A jis t ě si dovedete sami vypočítat, že "historie" odpovídá za 10 bodů přírůstku ve všech skupinách (rozdíl mezi "následným" měřením ve druhé kontrolní skupině a předběžným m ě řením v kterékoliv z prvých dvou skupin). Rozdíl mezi experimentálnf skupinou jedna a dvě v následném měření (stejně jako rozdíl mezi oběma kontrolními skupinami) nám dá sílu efektu "testování": 5 bodů. A konečně, čistý efekt filmu, 20 bodů, dostaneme porovnáním výsledků kterékoliv experimentální skupiny s odpovídající kontrolní skupinou a ještě několika dalšími způsoby. Víte jakými? 54 P zorovánÍ nepozorovatelného Ihlll,formace infonnad ,\il..:,lcnf v int!.!rvic\V 'r ~lI d i la IllmItl1i1:1 ~\I"lro la validity (1":11\1.,,( vc známé skupinl! prédiktivní validita ss konstruovaná validita mín č ní skupiny so ud c ů výčc t ohsahu zjevná validita 3 Kapitola 3. Pozorování nepozorovatelného Od doby, co Američané vynalezli Richarda Nixona, neměl nikdy nikdo tolik trablů. Richard Condon, BANDICOOT Tohle bude krátká kapitola, ale obtf;>.c, na nčž tu narazíme, by stačily na celou knihu. V předchozí kapitole jsme h ovořili o n:lšcm hlavním problému, o 10m, že dlky velikosti "přirozených systému" v sociálnfch vildách nenf možné, docOit úplného popisu a úplné analýzy reality. Redukce je naším n cjdů l cži l čjšf m, ne však jediným epistemologickým problémem. Tím druhým je problém trnnsformace informací. V tomhle typu nepříjemností nejsme sami. Naprostá včtš in a vt:d nedělá 7..ávčry přímo z analýzy reality, ale na základě záznamu, popisu léto reality. To platí i pro přírodní včdy. Představa vědcc, který zatřepe zkumavkou, obsah zkumavky zmční barvu a vydá dramatický kouř a včdce 7..at::ne ta n čit radostí, '.c jeho teorie byla potvrLena, patří dnes spíše do svč t a televizní fikce. I zde jsou konečné závěry navr:í.eny na zá kladě popisu, na zák l adě prot ok o l ů o mnoha experimentcch či pozorováních. A popis nutně znamená transformaci, překlad reality do symbo l ů jazyka. C vičení 3.1. N ě kter é vědy se obejdou bez tohoto kroku, bez trtlnsJormace reality do jejího popisu. Zkuste jmenovat n ěja kou takovoII šř(lsmollvědll II vysvětle t e , proč nemus{ analyzoval pOllhý popis. Problém je v tom, že transformace infonnací je v různýc h včdách a pro rů zn é pozorované problémy různě obtížná a nizně spolehlivá. Urč il pohlaví rcspondenla není obvykle obtržný probUim. Ale mnohé důl ež i té sociologické koncepty nejsou dostupné přímém u pozorování, napřfklad koncept odcizení. Jiné jsou dostupné pozorování, a pře ce je sledujeme obvykle jenom nepřím o. Jislé by bylo možné zjistit 56 IllOvdufm hyd l išlě respondenta. počet dětí, povolání, vlastnictví auta, pohlaví atd., wt'tnuLI na tyto včc i ťl!spondenta jenom ptáme. proslČ proto. žc přímé sledování 1"1114 CU\IIVČ n ároč n é a nákladné. lUIMi /ICI neptat? IlIuU 1I ~ 1lI nezbude nic jiného. ncž se zeptal. Jenom nesmíme zapomenout. že každé I"hll~ 111 ~ rcn ( zvyšuje riziko zkreslenf. a to tím vke. č ím více je krokii mezi zkoumaným tlh'Uť fll u naším prolokolem. záznamem o tomto fenoménu. 1111 l . dá n hvČ lak jednoduchém, jako je proces odpovčd i na OIá7.kU je I&:h Iransfonnad tuulllň dost. Podívejme se silným zvčtšovací m sklem na následujíd transformaci: otázka --> odpověd Mllllhtl krok.ů mezi těmito dvčma body má pro nás dosti důležitý význam. Mčli bychom je I'ih ,udic na mysli, když kupř. připravu jt: m t: otázky pro interview nebo (nt:dej božc) pro ihllll/llOc. (I) Přcd evš fm, zkoumaná osoba musí naší otázce správně p o ro zu rn čL To není vždycky Itl"jednoduché. "S pr ávně po ro z um č t " znamená. '.c respondent pochopí otázku presnč tak, jak Itl m č l vý...komnfk na mysli. a dále to znamená. 7-C všichni dotawvaní musí pochopit Otá7.kU 1I{lllros(O stcjným způsobe m . Jde nám p řece • a l csp oň v kvantitativním vý7.k:umu - o "1\.lVnatclnost dal. 57 (2) C vičen í 2.2. Je s následu)lci Drál,): Š Oll v cchno v pořádku '} - Jaký je nyni Váš pNjem? . Zamyslete se nad , . lm na chVl7i. ČastÝm hřích e m ~. . pn kOnStnlKci Otázek " ~ ~na l oSIf na celou populaci. Může • . ~C' ..ZC mylllč generalizujeme nď š . . SI být jiSl{ že mt: Sl bYl Jisti, že opravd k v SpecIfiCky okruh , Opravdu kaid ' u aZdý vf c . mů;'..cm c býl Y pouŽ(vj určitý tcrmln v' . ' o Je HZDS? Mů7.cmc Opravdu přchapc " C Stejném smyslu . k V d /•• III. • JJ o my" Ni!kdy Egri Bikaver aneb Jak t • o nevys/o. Ilfcd mll / o lOl a mllO"'1 le . Velice chUd' o.... • ly Jsme dčlaJi vy·" V\.'C IQ b I um vjed é ukradnou!. 0Y/IO k /~. s lak ~P: lIll ý m J2 D ~ tl /IIalé horské Obci. Obyv'lfCI. Prali jsme:~ ':~~.~ .It~ cvÝ7.kum . Mimojin; ;~Čn\nChYIO ani co . c. o Il Cjtas r čjl pijete?" lOl} lIlal ti vOlnl Slyl OcJpovčcJ prvllfho drutslcv /lelnlo, des.1ré/lo n.1s ,n/'ka 0.1... lehce plCh:! j o dOla7.ovanl odpc)\'Č(ll ~r~s .'e S?koVala. VSCChn p lOl. ?~poVČd druhého, lohle vlno. mad111,1111"11\ 011; , z " ( nemají pHmoU empirie ~ h' \C 7..koumáním konr.::eptu. klerc h Odcizení. prl!stiž povolání. třídní II k IÚ opravdu mno o. . (· ř .. "Ihlgli m:1me takových onCcp • . " ' mi pracuje soc i o l og i r.:: k~ teoriI!. JI! Idne .. " h konl;CptU. se ktt,;fY 1..,"1. ~I utori ta a stovky j\nyc 11111 '111' pOLOrovat přímo. ,. J k n!'lm respondent řekne to, co neví • I' omén je~. • -, :1 Sludovany en ,;_ ' řcv~"I . nc nt,;pnm ' . . pozorování a mo.;fem P , . :1 pO"licí rtuti na \" \"i t ~ UI ~ věd JSOu _ :\1' :1 tcplOla je mdlkov na ' . ' nI Kupr 10.; esn "..I· U á :>'.Jakým indlkatore ' d :-.dí na přÍslušnou 01..7..... h 1,,""CtlIOV n nt,; b • reprc"I.cnlOván JI!JI O povt,; , :\ :\k zkoumané oso YJt,; kt 'ry' Jsmc SChoplll '"111l1cl teplomcru, Vt; • doval, a Indlk.Ílorl!m, o.; , 'o chcemt,; stU :\ " nOU (ItU \ 'čl1 í jc vzdálcnost mal lim. t,; . ii 'c tato v7.dálcnost znač ná a Vo.;tSl " '. 'ko I.krcslení. V SOCiolog j ,lm vělŠ 1 jC rm ' IKllluovat. . • dlouhoU řadu transformat,;l. ,.Ihrnujt,; Dopustímc-li .' u 7. nd,ritičlčjších op~ rací vc vý7"kum u . , • polehlivého ukazatele JC jcdno j l, ' M~li hychom zde apltko val Nlllc7..c0l s "' orace budou nCp a Ile. • mylu v této fázi. všcchny následUJte! o~ kd oč Ílače hyly vc\ké jako dům a hyly ~ o . . k l"m počítacll od dob Y P ", ba"e in lámí mezi \Jdi", o \J • GtGO Znamcná 10 gar to ' rtctll, pOpu ~, :<.. í a\!! jen zkratka.' , " I dva Dncs se vlastně ncpouzlVá rcen ' . SIUpU dá svinslvO na vystupU ' t.:l1om . á asi "SVIllStvO na v. . t" Volně přcl o1 " cno 10 znamen ~. konstrukci indikátoru JSOu gorbage ou . , I' nCi'achyccné omyly pn . k mÚl"cmc pokazil kdykohv. a t,; , vý"l" um fatální. , , ~ t dva nové • ' . 'ch muslmc 7..'IV .• . rohMmcch s um spo.!t,;ny . ohli produkuvne baV11 o P AhychOm se m . .' . . rd'l a pojem rchablltty. pojmy: pOJl!m V.l 1 1Y 61 Validnf měření rl s utečně 10 .je takové měřeni, které mě·' k Rell.bllnf měřenf ' co Isme zamýšleli měřit. je, takové měření, které ná .' vysledky, pokud se ovšem~I~~ ~~akované aplikaci dává shodné zorovaného objektu ne změn il. Obě definice jsou . dJe noduché a nezní přn' " a pro výzkum n b ' IS vědecky. Ale uvidím' ~ •.cz ytnym nástrojem. c. ze JSou velmi užitečným Podívejme se však n" v '" . cJdřívc na nčkteré příkl - d c.4 Ilustruje takovy. přfklad , a y narušení validity a rdiahililY, Naše poh:idka Pohádka pro odrostlejší dČli 4. o muzeu a va l iditě Bylo jednou v jc. 'I..' - U';lCIllt: 1 ddinicích " IndJ.,')[o)"l'l'1l " pf' j 'J ' .. C( ClO!.) bpltojy. POdívejme Sl" j •. I" >- • - Z(e d t:.';j)llJln', • rOzumnč JI. ~ II, 7-C j .~ rn c vyhr- J' . I. . ~ . " emocí l il. MUSlrIlc si hýl ,I I .1 CSPO/I ly nCJdukži!,o;' ~f :'> problém. a z:lrovcil se vyhnout sh' j {' r .' !.:Js promcnné. kleré ovlivňují zkoum;mý • Ir II Inl(lrmaCI, které nutnč ll' Y • ze zavedeni prom č nných, h .:ré nepatří d <.1. t:pOln:hujcme. Víme už sice. o u..oumaného systému' I promčnná n.::tv(c znam ~ á . . . • ncvyvo á ....kreslcnL ;Jil! každá . . t:n InWS[ICi Času, pe n ěz a energie '. ~ . dovolH. Vč~inou jsou našc r' . . .a 10 Je occo, co SI prostč nemůžcm e Jmuy prckroccny jC'šIČ dříve, ncž' •. . pro m čn n é, klen~ považujcm ' . . h . Jsme zahrnuli do vý"Jl:Umll , e za nez ylné. Omyly loholo I U· .~ , . vyzkum má I Ol i žjcšl~ ·~d. yp JSOII hohuzc! dOSil č a sté. N;lš . e Je: nu POpul;lrm dčtskou nemoc' 7..ačín;l . . Interview nebo dOtazn ík T . . .. , . zpnlvldla fonnulacf OIá".ck pro ' . I. o Je ZJ.jlmavj, vzrušujkí a tvoiivj či . jako !onnulJcc pracovních h . . nnOSI, zdaleka ne lak nudná, ypotéz. Sko n člmc se seznamem ch ' . . které s našim problémem ě ' k ' . ylrych a 7..aJfmavých ot;lzek n "'3 SOUVisejí. BohuŽt!l~. , ' proměnných nemjme ž.1dn l ~. , ' pn Jnalyzc dJI zjistíme, že pro řadu C POUZIII. To ncní moc d b é Al zjislímc, že kdybychom polo '~ T . 'd . . o r . e horši je, když při analýze Zl I Je nu jedlllOU, hloupou olá' k ' nčco objevil. To je opravdu ne T ( z u naVIC, mohli jsmc opravdu pr jemne, já vfm. S;lm j sem si 10 taky vyzkoušeJ. Ovšem existence pracovních hypotéz, jak svědčí ~ , . automatickou pojistkou . k ' nase pravdlv;l pohádka Č. 7, nemusí hýl prOl1 alaslrotďm toholo typu. 86 Pohjdka pro odrost l c i ~í dčti 7. Pohádka v prvé osobě jednotného čísta. OyIO. nebylo, byl jsem kdysi zodpovědný za metodologii lIlezinárodnflm srovnávacfllo výzkumu. V průběhu se k nám plipojili kolegové z jedné pů vabné 7.emČ. PfevzaJi včt!linu n a~ i c h pracovnfch hypotéz, pfidaJi nčkolik svých, zmčnili nčkolik opcračnfch definic tam, kde by na!le původnf indikátory byly v jejich zemi neplatné, a peč li vč testovali validitu nových indikátorů. Připravili taklka perfektlÚ vý7.kumný nástroj. Ale kdy! pfišla dala na zpracoválÚ <.10 Toronta, ncvčfil jsem svým očfm: Hledal jsem a hledal. ale nikde jsem nemohl najít údaj o pohlaví respondenta. Pfi pfepisovárú dotazového archu vypadla rubrika pro záznalll pohlaví. Nikdo si toho nevšiml, až bylo po7M. U nč ktcrý c h osob bylo mo'.no pohlav! odhadnou!. Uvedl-Ii respondent IXlvolánf "'.ena v domácnosti", pravdčpo