Sylabus a praktické pokyny (průběžně aktualizováno)
Sociologie pro tvorbu politiky založené na důkazech aneb "Aplikovaný sociologický výzkum v organizacích a veřejné správě: přístupy, data, strategie (praktika)“
Cílem aplikované sociologie je „vynášet“ sociologické,
potažmo demografické, vědění mimo univerzitu a akademickou sféru. Kurz se
zaměří na praktická cvičení v tvorbě modelových podkladů pro strategie
a politiky. Veřejná sféra (politika/policy) a organizační struktura velké
instituce (MUNI) budou sloužit jako tréninkové případové studie pro demonstraci
a nácvik dovedností práce s daty a jejich vnášení do strategických
dokumentů, a vice versa, tedy „překlad“ strategických dokumentů do datových
potřeb.
Kurz nabízí praktické dovednosti, včetně „exkurzí“, tedy
vhledů do praktického / autentického „policy making“ procesu na různých
úrovních. Podporováno bude myšlení „outside the box“ (Jak změříme, jestli je světlo na semaforu dostačující pro různé skupiny
přecházejících? Při stavbě sídliště zasadíme prvně trávníky, nebo zamalujeme a
vykachlíkujeme cesty? Jak se žije seniorům v ulici budeme zjišťovat kvalitativně,
nebo kvantitativně? Jak ověříme, že opatření přijatá proti osamělosti ve
společnosti byla úspěšná?).
Kurz je designován jako série prakticky orientovaných
seminářů s výkladem a praktickým zpracování různorodých sociologických a
demografických dat pro tvorbu tzv. evidence
based policy, tedy opatřeních založených na důkazech. Kurz se zaměří
především na oblast široce definované sociální politiky na národní, regionální
a obecné úrovni, ale principy a postupy, které jsou předmětem kurzu, mohou být
aplikovány i do řady dalších oblastí. Výstupem z kurzu bude podíl na
praktickém cvičném projektu „měření“ věkové přátelskosti Masarykovy univerzity
podle principů Age-friendly
University Global Network (AFU), a bude zahrnovat práci s databázemi a
case study, příp. rozhovory.
Setkání v kurzu bude složeno z krátké prezentace
problému a zadání, následované individuální, skupinovou a společnou prací
studujících. Kombinována bude individuální práce v online zdrojích
s kreativními módy spolupráce. (Formát 1 + 1) Kredity: 6 ETCS
Předběžné rozvržení témat (změna vyhrazena)
15.2. | Ageing in the City, Uni of Manchester | Patty Doran |
22.2. | AFU / Active Ageing Index AAI | Vidovićová/Petrová Kafková |
1.3. | AFU / Systémové myšlení | Vidovićová |
8.3. | Význam dat pro policy making na úrovni města | Gregorová, Zvara |
15.3. | Práce s daty (datový portál data.brno.cz) | data.brno.cz |
22.3. | Tvorba politik na úrovni ministerstva | Jašová |
29.3. | čtecí týden (práce s daty / samostudium) | čtecí |
5.4. | Páteřní koncept AFU I (operacionalizace) | Vidovićová |
12.4. | Páteřní koncept AFU II |
Vidovićová |
19.4. | Inovativní metody tvorby strategií a dokumentů | Vidovićová |
26.4. | Seniorská politika regionální / globální | Žižkovská |
3.5. | Páteřní koncept AFU III | Vidovićová |
10.5. | Společná prezentace case studies „Je MUNI AFU?“ a reflexe celého kurzu | Vidovićová/Petrová Kafková |
Vybrané zdroje:
Hilário, AP, Scavarda, A, Numerato, D, Mendonça, J, Cardano, M, Marhankova, J, Gariglio, L, Vuolanto, P,
Anderson , A, Auvinen, P, Bracke, P, Douglass, T, Hobson-West, P, Lermytte, E, Polak, P & Rudek, T 2023,
'Recruiting a hard-to-reach, hidden and vulnerable population: the methodological and practical pitfalls of
researching vaccine-hesitant parents', Qualitative Health Research. https://doi.org/10.1177/10497323231196439
Poth, C.N. 2018. Innovation in Mixed Methods Research. Sage (kap. 2, str. 24-53).
Bastow, S., Dunleavy, P., Tinkler, J.
2014. The Impact of the Social Sciences.
Sage
Tools for Advancing Age Inclusivity in
Higher Education. https://bit.ly/30fOhGy
(2019) Becoming and being an
Age-Friendly University (AFU): Strategic considerations and practical
implications, Gerontology & Geriatrics
Education, 40:2, 166-178,
DOI: 10.1080/02701960.2019.1579714
(2019) Developing an
Age-Friendly University (AFU) audit: A pilot study, Gerontology & Geriatrics Education, 40:2, 203-220, DOI: 10.1080/02701960.2019.1572006
, , .
(2020) Age-Friendly
University environmental scan: Exploring “age-friendliness” with stakeholders
at one regional comprehensive university. Gerontology
& Geriatrics Education 0:0, pages 1-14.
The British Sociological Association
Applied Sociology Group https://appsoc.org.uk/?page_id=1435
(Resources)
AARP The Livability Road map (resources)
Data Brno
CVVM (Společenské hrozby podle veřejnosti)
Morse, J.M. 2003. A
Review Committee´s Guide for Evaluating Qualitative Proposals. Qual Health
Research, 13 (6) 20:833-851
Záznam semináře Rodinná politika v praxi - ABC rodinné
politiky https://www.youtube.com/watch?v=2jR2aOfTHss
(3h)
Doing Economisc https://www.core-econ.org/doing-economics/book/text/0-3-contents.html This ebook is developed by the CORE project. More information and additional resources for learning and teaching can be found at www.core-econ.org
Motto:
„Many, if not most
sciences, present two aspects or departments, closely related to each other but
distinct from each other. The first department is that which is called the
theoretic or pure science. Its function is to study phenomena, ascertain facts,
and establish laws and principles. It has no object in view beyond the acquirement
of knowledge. The second department is the practical or applied science. This
division has much of the nature of an art, its purpose being to take the facts,
principles, and laws worked out by pure science, and devise methods of
utilizing them to serve some human purpose. ... Applied sociology, ... seeks to
serve wider ends than the accumulation of knowledge. It is concerned less with
the ascertainment of truths than with the utilization of truths to serve human
ends. Applied sociology turns its face not to the past, but to the present and
future, and since the present is but a point of time, preponderantly to the
future; it is not so much concerned with finding out why society is as it is,
as with determin- ing how society can be made different from what it is better
than it is.“
Fairchild, Henry Pratt. 1921. Outline
of Applied Sociology. New York: Macmillan company, 1921. (pp.4-5) Available
at: https://archive.org/details/outlineofapplied00fairiala/page/4/mode/2up