Aplikovaná sociologie ve veřejné správě

Sylabus a praktické pokyny (průběžně aktualizováno)

Sociologie pro tvorbu politiky založené na důkazech aneb "Aplikovaný sociologický výzkum v organizacích a veřejné správě: přístupy, data, strategie (praktika)“

Cílem aplikované sociologie je „vynášet“ sociologické, potažmo demografické, vědění mimo univerzitu a akademickou sféru. Kurz se zaměří na praktická cvičení v tvorbě modelových podkladů pro strategie a politiky. Veřejná sféra (politika/policy) a organizační struktura velké instituce (MUNI) budou sloužit jako tréninkové případové studie pro demonstraci a nácvik dovedností práce s daty a jejich vnášení do strategických dokumentů, a vice versa, tedy „překlad“ strategických dokumentů do datových potřeb.

Kurz nabízí praktické dovednosti, včetně „exkurzí“, tedy vhledů do praktického / autentického „policy making“ procesu na různých úrovních. Podporováno bude myšlení „outside the box“ (Jak změříme, jestli je světlo na semaforu dostačující pro různé skupiny přecházejících? Při stavbě sídliště zasadíme prvně trávníky, nebo zamalujeme a vykachlíkujeme cesty? Jak se žije seniorům v ulici budeme zjišťovat kvalitativně, nebo kvantitativně? Jak ověříme, že opatření přijatá proti osamělosti ve společnosti byla úspěšná?).

Kurz je designován jako série prakticky orientovaných seminářů s výkladem a praktickým zpracování různorodých sociologických a demografických dat pro tvorbu tzv. evidence based policy, tedy opatřeních založených na důkazech. Kurz se zaměří především na oblast široce definované sociální politiky na národní, regionální a obecné úrovni, ale principy a postupy, které jsou předmětem kurzu, mohou být aplikovány i do řady dalších oblastí. Výstupem z kurzu bude podíl na praktickém cvičném projektu „měření“ věkové přátelskosti Masarykovy univerzity podle principů Age-friendly University Global Network (AFU), a bude zahrnovat práci s databázemi a case study, příp. rozhovory.

Setkání v kurzu bude složeno z krátké prezentace problému a zadání, následované individuální, skupinovou a společnou prací studujících. Kombinována bude individuální práce v online zdrojích s kreativními módy spolupráce.  (Formát 1 + 1) Kredity: 6 ETCS

Předběžné rozvržení témat (změna vyhrazena)

15.2. Ageing in the City, Uni of Manchester Patty Doran
22.2. AFU / Active Ageing Index AAI  Vidovićová/Petrová Kafková
1.3. AFU / Systémové myšlení Vidovićová
8.3. Význam dat pro policy making na úrovni města Gregorová, Zvara 
15.3. Práce s daty (datový portál data.brno.cz) data.brno.cz
22.3. Tvorba politik na úrovni ministerstva Jašová
29.3. čtecí týden (práce s daty / samostudium) čtecí
5.4. Páteřní koncept AFU I (operacionalizace) Vidovićová
12.4. Páteřní koncept AFU II
Vidovićová
19.4. Inovativní metody tvorby strategií a dokumentů Vidovićová
26.4. Seniorská politika regionální / globální Žižkovská
3.5. Páteřní koncept AFU III Vidovićová
10.5. Společná prezentace case studies „Je MUNI AFU?“ a reflexe celého kurzu

Vybrané zdroje:

 Hilário, AP, Scavarda, A, Numerato, D, Mendonça, J, Cardano, M, Marhankova, J, Gariglio, L, Vuolanto, P, Anderson , A, Auvinen, P, Bracke, P, Douglass, T, Hobson-West, P, Lermytte, E, Polak, P & Rudek, T 2023, 'Recruiting a hard-to-reach, hidden and vulnerable population: the methodological and practical pitfalls of researching vaccine-hesitant parents', Qualitative Health Research. https://doi.org/10.1177/10497323231196439 

Poth, C.N. 2018. Innovation in Mixed Methods Research. Sage (kap. 2, str. 24-53).

Bastow, S., Dunleavy, P., Tinkler, J. 2014. The Impact of the Social Sciences. Sage

Tools for Advancing Age Inclusivity in Higher Education. https://bit.ly/30fOhGy

Phillip G. Clark & Skye N. Leedahl (2019) Becoming and being an Age-Friendly University (AFU): Strategic considerations and practical implications, Gerontology & Geriatrics Education, 40:2, 166-178, DOI: 10.1080/02701960.2019.1579714

Nina M. Silverstein, Meghan Hendricksen, Lauren Marshall Bowen, Andrea J. Fonte Weaver & Susan Krauss Whitbourne (2019) Developing an Age-Friendly University (AFU) audit: A pilot study, Gerontology & Geriatrics Education, 40:2, 203-220, DOI: 10.1080/02701960.2019.1572006

Amanda Simon, Sarah Masinda, Andrea Zakrajsek. (2020) Age-Friendly University environmental scan: Exploring “age-friendliness” with stakeholders at one regional comprehensive university. Gerontology & Geriatrics Education 0:0, pages 1-14.

The British Sociological Association Applied Sociology Group https://appsoc.org.uk/?page_id=1435 (Resources)

AARP The Livability Road map (resources)

Data Brno

CVVM (Společenské hrozby podle veřejnosti)

Morse, J.M. 2003.  A Review Committee´s Guide for Evaluating Qualitative Proposals. Qual Health Research, 13 (6) 20:833-851

Záznam semináře Rodinná politika v praxi - ABC rodinné politiky https://www.youtube.com/watch?v=2jR2aOfTHss (3h)

 Jak psát texty: 

Doing Economisc https://www.core-econ.org/doing-economics/book/text/0-3-contents.html This ebook is developed by the CORE project. More information and additional resources for learning and teaching can be found at www.core-econ.org

Motto:

Many, if not most sciences, present two aspects or departments, closely related to each other but distinct from each other. The first department is that which is called the theoretic or pure science. Its function is to study phenomena, ascertain facts, and establish laws and principles. It has no object in view beyond the acquirement of knowledge. The second department is the practical or applied science. This division has much of the nature of an art, its purpose being to take the facts, principles, and laws worked out by pure science, and devise methods of utilizing them to serve some human purpose. ... Applied sociology, ... seeks to serve wider ends than the accumulation of knowledge. It is concerned less with the ascertainment of truths than with the utilization of truths to serve human ends. Applied sociology turns its face not to the past, but to the present and future, and since the present is but a point of time, preponderantly to the future; it is not so much concerned with finding out why society is as it is, as with determin- ing how society can be made different from what it is better than it is.“

Fairchild, Henry Pratt. 1921. Outline of Applied Sociology. New York: Macmillan company, 1921. (pp.4-5) Available at: https://archive.org/details/outlineofapplied00fairiala/page/4/mode/2up