Audiovizuální žurnalistika

Týden 2 20. 2. 2023


Téma:

Auditivní tvorba - žánry (zpravodajství, publicistika, dokument, podcast).


Podrobnosti:

Debata nad naposlouchanou reportáží.

Redakce zpravodajství a publicistiky (struktura, činnosti, způsob práce). Informace, kontakty (získávání informací, výběr z informací, rešerše, význam informací v závislosti na profilu média, pořadu, společenských okolnostech, získávání kontaktů, informátoři, výhody a záludnosti okruhu osvědčených odborných respondentů).

Typické žánry užívané v rozhlasových médiích: zpráva (krátká, rozšířená), interview (reportér, studio), reportáž (zpravodajská, publicistická, longform), dokument, feature. Rozhlasové zásady (měkký začátek, jednodušší věty, jednoznačné pojmy..).

Rozhlasové zpravodajství: zpráva, anketa, interview, reportáž, montáž; zpravodajský pořad; zpravodajské vysílání.

Rozhlasová publicistika: reportáž, interview, komentář, glosa, analýza, fejeton, úvaha, feature; publicistický pořad.

Rozhlasový dokument. Výkladový, reportážní, observační, autorský.. Objektivita dokumentu.

Hranice a průniky zpravodajství, publicistiky a dokumentu.

Specifická rozhlasová role moderátora: zprávař, hlasatel, anchorman; kontaktní pořady.

Solution journalism.

Hlouběji o podcastu.. tvorba pro terestriální rozhlas (mediální domy, producenty), přeliv této tvorby na internet (typicky audioarchivy rozhlasových stanic) a specifická tvorba podcastová. 

Přelévání, aplikace, proměny tradičních rozhlasových žánrů v podcastové tvorbě; podcast jako další renesance zvukové tvorby; broadcasting kontra narrowcasting.

Svobody a limity podcastu (i ve vztahu k sociálním médiím).



České zdroje o podcastovém světě:


Zahraniční zdroje o podcastovém světě: