= množství světla dopadajícího na snímač fotoaparátu
Pokud chci mít snímek správně naexponovaný (světelně korektní), musím zajistit, aby na snímač dopadalo správné množství světla!
= množství světla dopadajícího na snímač fotoaparátu
Pokud chci mít snímek správně naexponovaný (světelně korektní), musím zajistit, aby na snímač dopadalo správné množství světla!
Pokud není senzor vystaven světlu v dostatečné míře, vznikne tmavý, podexponovaný snímek - obrázek č. 1.
Naopak při nadměrné expozici snímače světlem dojde k přesycení světlocitlivých buněk snímače a vznikne přeexpozice - obrázek č. 3. Při ní se může na části snímku ztratit veškeré kresba (vznikají tzv. "přepaly," které jsou prakticky neopravitelné).
korektní expozice je taková, při níž zachytíme dostatečné množství světla tak, aby byla vyvážená z hlediska jasů (to je někdy opravdu obtížné)
přeexponovaná (nebo také přepálená) fotografie je přesvětlená, detaily se ztrácí ve vybělených částech snímku
podexponovaná fotografie je příliš tmavá, nezaznamenali jsme dostatek světla
vždy je lepší fotografii mít spíš lehce podexponovanou než lehce přeexponovanou - z tmavých částí dokážeme v RAW ještě něco "vytáhnout", kdežto "vypálená" místa už mnohdy žádné detaily neobsahují
expoziční krok - vyjadřuje určité množství světla, není důležité jej přesně znát, ale je třeba rozumět tomu, že pokud o jeden "krok" snížíte např. čas expozice, je potřeba tento krok jinde a jiným způsobem přidat, aby výsledný obraz zůstal správně exponovaný
jak kontrolujeme expozici ve fotoaparátu? fotoaparát má uvnitř sebe expozimetr, při focení sledujeme jeho ukazatel a snažíme se, aby se ustálil na nule, nebo co nejblíže nule
= nastavení, kterým kontrolujeme, jak dlouho necháme světlo proudit na snímač fotoaparátu, udává se nejčastěji ve zlomcích sekundy
běžně se snažíme dosáhnout časů okolo 1/160 s a kratších (1/200, 1/250...)
velmi krátké časy využijete zejména při ostrém slunci (1/500, 1/1000...)
dlouhé časy - dochází při nich k rozmazání obrazu, což se může např. hodit pro vyobrazení pohybu (1/8 s, 1 s i 30 s), je třeba často použít stativ (jinak se vám z fotografie stane opravdu jen šmouha)
rozdíly mezi jednotlivými časy v nastavení fotoaparátu odpovídají jednotlivým expozičním krokům
= velikost otvoru, kterým propouštíme světlo na snímač
menší clona = větší otvor, kterým propouštíme světlo na snímač
tzn. propouštíme VÍCE světla
důsledkem je také to, že menší část snímku bude zaostřená (proto je důležité opravdu přesně vybrat, kam má fotoaparát zaostřit) - zbytek fotografované scény bude rozostřený --> tzv. malá hloubka ostrosti
typicky velmi nízké clony (a tedy velké otvory a nízkou hloubku ostrosti) využíváme u portrétu, kdy nám umožní "oddělit" portrétovaného od pozadí
f/1,8 ... f/2,2 ... f/3,5 … f/4
vyšší clona = menší otvor, kterým propouštíme světlo na snímač
tzn. propouštíme MÉNĚ světla
čím vyšší clona, tím větší část snímku bude zaostřená a tím více bude snímek detailnější --> vysoká hloubka ostrosti. (Pozn. často tím ale také vyniknou i různá smítka na snímači apod.)
f/11, f/16, f/22
= schopnost snímače pojmout určitou hladinu světla
při vyšším ISO fotoaparát umí ze scény "vytáhnout" více světla (hodí se v interiéru, v noci a kdekoliv, kde je méně světla)
má to ale svou cenu - čím vyšší je ISO, tím více se do fotografie dostává obrazového šumu, výsledkem jsou zrnité fotografie s horším podáním detailů i barev
ISO 100, 200, 400 až třebas 25 600
moderní zrcadlovky a bezzrcadlovky umí šum redukovat i při vysokých hodnotách ISO (např. 6400), počítejte ale s tím, že šum může být znatelný např. i při ISO 800
většinou je "bezpečné" fotit i při ISO 3200, u lepších přístrojů i více
= změna jednoho z těchto expozičních parametrů si vynucuje změnu jiného parametru (pokud má expozice zůstat stejná)
DIAGRAM – expoziční trojúhelník:
clona a čas přímo ovlivňují podobu fotografie
citlivost je pomocný faktor, který nám umožňuje větší variabilitu v kombinování clony a času
pomocí clony regulujeme hloubku ostrosti (jaká část obrazu bude ostrá a jaká bude rozmazaná)
pomocí času reprezentujeme pohyb (krátkým časem ho "zmrazíme", dlouhým časem přidáváme dynamiku pomocí rozmáznutí fotografie)
ISO umožňuje zachovat krátké časy či vyšší hloubku ostrosti (malou clonu) i při horších světelných podmínkách
Příklad: Ve výchozí expozici máme clonu f/8, čas 1/125 a ISO 400. Rozhodneme se využít nižší hloubky ostrosti a snížíme clonu na f/4. Pokud bychom už nezměnili další parametry, obraz přeexponujeme. Musíme tedy o stejný počet expozičních kroků upravit buď čas nebo clonu. Mezi clonou f/8 a f/4 jsou dva celé expoziční kroky (pozn. ve fotoaparátech vidíte ještě jemnější rozlišení na mezikroky), a proto o dva celé kroky snížíme čas - zkrátíme jej na 1/500.