Video žurnalistika

Týden 11

Téma:

Ty internety

Sociální sítě - budoucnost zpravodajství?: vizuální exploze; IG, FB, TW - rozdílná publika, rozdílný styl, rozdílné odezvy; klíčové první vteřiny; statistiky sledovanosti zpráv na sítích; bulvarizace, šoky, exkluzivita, virální řetězce; lajky a hluboká témata; "publicistické" seriály; stories vs. příspěvky


Televize vs. sociální sítě

  • televize jednosměrná, málo interaktivní, vázaná vysílacím schématem - lineární, tzv. appointment TV
  • sociální sítě interaktivní, vždy a všude dostupné, oblíbené
  • uživatelé vždy o krok napřed před novináři
  • vizuální exploze, hodně barev, hodně pohybu, hodně emocí
  • uživatelé jsou přesyceni a hodně si vybírají

Sociální sítě

  • nejsou všechny stejné, každá umí něco jiného lépe než ty ostatní
  • pro práci novinářů jsou nedocenitelné
  • každá síť nabízí jinou možnost zapojení, láká jiné publikum
  • dokážete identifikovat silné a slabé stránky jednotlivých sítí?
  • jak byste to využili pro práci videožurnalistů?

Bulvárek?

  • sociálním sítím sluší (spolu s infotainmentem)
  • nejúspěšnější příspěvek na FB Události Brno za rok 2021: https://www.facebook.com/watch/?v=1132667897156649
  • odklon od hard news (politika, ekonomika) k soft news (lidské příběhy, celebrity, zajímavosti)
  • personalizace zpráv (pan Novák a paní Novotná)
  • barvy, grafiky, hudba, emoce – emoji
  • nehledáme souvislosti, neanalyzujeme, hledáme skandály a šokující podružnosti
  • věrný popis reality ustupuje vytvoření atraktivního příběhu

Virálek?

  • sdílení je jednou z hlavních vlastností sociálních sítí, jedním z hlavních principů
  • lidi se obecně rádi sdílejí o to, co jim přijde zajímavé, co je rozčílí, potěší...
  • na sociálních sítích dělají fanoušci vaši práci za vás – dobré příspěvky šíří dál sami

https://fb.watch/j_1PPay3pM/

Snižování vkusu?

  • typicky diskutované u soukromých médií
  • na sociálních sítích ale i ta veřejnoprávní často používají podobnou rétoriku
  • žene nás touha po množství lajků a komentářů
  • socky jsou médium pro volný čas
  • anebo máme lidem i tady vnucovat zahraniční politiku, ekonomiku...?

Publicistické seriály pro sociální sítě

  • tvorba vlastního obsahu jen pro sítě
  • prostor pro MoJo
  • většinou velmi sledované

Strážci tradic - draní peří, FB Události Brno 21. 11. 2020