Pracovní název – Útěk z reality. Dětství v době internetové Křížová kompozice, postavené na rozhovorech (dítě a rodiče), proložení naracemi a situacemi, spíše detailní záběrování, vstupování autorky do děje, využití ticha Expozice – na začátku rozhovory nahrané zvlášť s dítětem a s rodiči, proložení interakcemi s kamarády, v závěru společný rozhovor Cílové publikum – rodič, kteří se u svých dětí setkávají s častým používáním digitálních technologií (zvuky her) Narace – Mobilní telefony, hraní online her, a nové technologie obecně. Proč se děti a dospívají v současnosti stále více ponořují do světa nul a jedniček? Jde o problém nebo přirozený důsledek nezastavitelného vývoje? Na otázky mi odpověděly dvě strany, dvě rozdílné generace s dvěma odlišnými pohledy. Jak se na dětství v době internetové dívají děti a jejich rodiče? (zvuky hry) Redaktorka: Jak nejčastěji trávíš volný čas? (touto otázkou chci nastínit rozdílnost generací) Dítě: Redaktorka: Jak nejčastěji trávíte volný čas? Jak jste jej trávili jako děti (okolo věku 10 let)? Rodiče: Redaktorka: Jakou zrovna hraješ hru? Jak vypadá? Jaké hry tě baví nejvíc? Dítě: (nechat rozpovídat a vysvětlit, proč ji hraní baví, co se jí na tom líbí, nechat ji popsat konkrétní hru) Redaktorka: Jaké hry hraje vaše dítě? Co ho baví?... Rodiče: (chci zjistit, jestli mají přehled o aktivitách dítěte) Redaktorka: Kolik času tráví vaše dítě denně na mobilu? Rodiče: Redaktorka: Kolik hodin denně používáš telefon? Kdy během dne používáš telefon? Dítě: Narace – Nejrizikovější skupinou jsou pro vytvoření digitální závislosti děti. Naopak dospělí se na odborníky s digitální závislostí nebo nadužíváním technologií tolik neobracejí. Na používání technologií u dětí mají rodiče určitý podíl, často sami do online světa unikají. Redaktorka: Jaké sociální sítě používáte? K čemu je používáte? Rodiče: Redaktorka: Jaké aplikace máš stažené v mobilu? Na kterých jsi nejčastěji a co na nich děláš? Dítě: Redaktorka: Regulujete nějak dobu, kterou vaše dítě stráví na mobilu? Hlídáte si, jak dlouho jste na mobilu vy? Rodiče: Redaktorka: Máš nějaký limit pro používání mobilu? Dítě: Narace – Rozmach digitálních závislostí souvisí s rozvojem technologií a taky s jejich dostupností. Experti dnes dokonce mluví o digitální pandemii, která je spojená s cenou a dosažitelností především smartphonů. Současná klasifikace řadí závislosti na počítači nebo na smartphonu k takzvaným jiným impulzivním poruchám. Redaktorka: Jak bys popsala slovo závislost? Na čem mohou být lidé závislí? Dítě: Redaktorka: Myslíte si, že je vaše dítě závislé na mobilním telefonu? Rodiče: Redaktorka: Jak jste jako děti trávili čas s kamarády? Rodiče: Redaktorka: Jak nejčastěji trávíš čas s kamarády? Dítě: Situace – Komunikace dětí při hraní online hry Redaktorka: Jakým způsobem s dcerou mluvíte, když ji přesvědčujete o omezení času stráveném na mobilu? Rodiče: Redaktorka: Mluví s tebou rodiče o používání telefonu? Co ti nejčastěji říkají? Dítě: (situace – rozhovor rodič/dítě) Redaktorka: Vyjmenuj pár pozitivních věcí spojených s mobilním telefonem. Napadnou tě i nějaké špatné? Dítě: Redaktorka: Mají podle vás digitální technologie nějaké pozitivní účinky na děti? Jaké? Rodiče: Redaktorka: Myslíte si, že u používání digitálních technologií dětmi převažují pozitiva nebo negativa? Proč? Rodiče: Narace: Jedním z extrémních projevů nadužívání digitálních technologií je digitální demence. Postihuje všechny. Dnešní děti si zpaměti zapamatují méně informací než před deseti lety. Méně využívají paměť, jsou zvyklé si věci dohledat online a v důsledku toho ji netrénují. Předcházet tomu lze pomocí offline aktivit. Závěr (zamyšlení všech respondentů) – Ambivalence nových technologií? Podobnost v používání digitálních technologií u dětí a rodičů? Neinspirují se děti u rodičů?