Týden 3
Téma: z čeho se skládá příběh
Co je to příběh, co
jsou jeho složky
Co je primární: příběh,
nebo vyprávění? Teprve vyprávěním dostává příběh svou podobu, ale základní
struktury už existují před vyprávěním.
Příběh je abstrakce či konstrukce,
kterou získáme z textu vyprávění. Základní logika příčiny a následku
umožňuje orientaci v příběhu. Tradiční narativy zachovávají kauzální a
časovou strukturu, experimentální ji opouštějí a komplikují.
Vyprávění je způsob, kterým je příběh
uspořádán, předáván v určitém médiu (například psaný text nebo
film).
Co je příběh? Gerald
Prince: přítomnost nejméně tří událostí (byl bohatý, přišel o spoustu
peněz, a proto byl pak chudý) – potřeba uzavřenosti (viz Aristoteles), ale není
možné s ní pracovat kategoriálně. Část naratologů: spojení dvou chronologicky
uspořádaných událostí. Čtenář mezi nimi musí vnímat souvislost, rozhodující
je vypravěč, který jim dává vztah. „Příběh se odlišuje od pouhého dění právě
tímto aktualizovaným vztahem vzájemné vazby mezi jednotlivými událostmi, které
byly narativním aktem vybrány a vztaženy do souvislosti.“
Gérard Gennette tvrdí, že
i jedinečná akce nebo událost bezprostředně určuje či znamená příběh,
protože obsahuje transformaci, přechod od původního stavu k novému
i výsledný stav.
Viz minimální příběh a
obraz Edwarda Hoppera.
Předjednané rámce, do
nichž události vřazujeme. Viz obraz a
rámec spánek a probuzení. Žena se probudila, sedla si na postel a podívala se
z okna. Co je téma? Samota? Na rozdíl od příběhu nemá obraz možnost
specifikovat téma, motivy…vidíme, jak postava vypadá, v jakém je
prostředí.
Událost jako základní jednotka příběhu.
Událost je těsně spojena s postavou. Spor mezi naratology: příběh
rovná se přítomnost aspoň dvou událostí, k příběhu stačí jedna?
Událost je nositelkou určitého souboru významových možností pro výstavbu
příběhu, které pak jedinečné vyprávění aktualizuje, z nichž se jako
z možností vybírá. Událost je změna stavu, která splňuje určité
podmínky, viz Wolf Schmid: dvě základní podmínky a) faktičnost události
a b) její rezultativita (dostavuje se nějaký výsledek), událost se musí
přihodit (událostí není přání, snová představa). Pět příznaků události:
a) stupeň relevance
v příběhu
b) neočekávanost události
c) účinnost změny (aby
došlo k nějaké změně)
d) nevratnost změny
e) neopakovatelnost
Spojení události a žánru.
Co tvoří příběh?
a) událost, b) postavy, c) prostředí/prostor.
A) K příběhu
a události
Příběh a jeho
události mají povrchovou a hloubkovou strukturu.
Povrch – povrchová
struktura je založena na časových a kauzálních prvcích (je to syntagma),
Hloubka – hloubková struktura je založena na
statických logických a významových vztazích mezi jednotlivými prvky (je
paradigmatická), hloubkové struktury nejsou samy o sobě příběhové
Rozbor
příkladu z textu o Čapkovi:
Příběh
(základní struktura):
Ještě léto
1939 tráví malíř Josef Čapek v krásné neokázalé krajině Vysočiny; 1. září
zaútočí Hitler na Polsko – a pro Čapka si přijde gestapo.
Z přírody putuje malíř do vězení, projde mnoha nechvalně známými
koncentračními tábory a v jednom z nich na sklonku války umírá
Příběh
povrchová struktura:
V létě
1939 je v Praze dusná atmosféra, Čapek se ženou odjíždějí na letní byt
(Želiv, Vysočina), kde Čapek a jeho žena žijí klidným životem (pravidelné
obědy, vycházky…) a prací (Čapek), v srpnu za ním přijíždějí přátelé, od
kterých se dozví o odboji i tom, že je (Čapek) na říšském seznamu nepřátel, Čapek
už několikrát odmítl odejít do zahraničí, pakt o neútočení (Německo a Sovětský
svaz) a napadení Polska, prvního září je na honu, přijdou pro něj gestapáci,
odvezou jej, pak stráví další měsíce v různých koncentračních táborech,
hodně nemocný a vyčerpaný skončí v Bergen-Belsenu, kde umírá
Příběh
hloubková struktura:
kontrasty
mezi atmosférou na Vysočině (klid, pravidelnost, procházky, práce, přátelé, hon
na křepelky…) a historickými událostmi (Německo, SSSR, válka), tedy kontrast
mezi určitou idyličností a dramatem okupace a války, kontrast mezi Čapkem
člověkem (skromný, introvertní, zásadový, optimistický, plný tvůrčího života,
obyčejné hrdinství) a podmínkami v koncentračních táborech (nemoci, málo
prostoru, fyzický nápor…), tedy kontrast mezi psychickým nastavením a fyzickými
podmínkami (limity)
Jádra a
satelity (jádrové
a satelitní události) – jádra jsou ty události, které
posouvají události vpřed, otevírají možnou alternativu, a satelity jsou
ty události, které tyto jádrové události rozšiřují); pro srovnání jsou v textu
o záchraně koncertu jádra ve vztahu k rozsahu textu četnější než
v textu o Čapkovi (události, kdy dochází je změně – zraněný klavírista,
jak vyřešit druhý koncert, jak vyřešit třetí koncert, mají tip, oslovení,
příslib, rychlá akce a příjezd, zvládne to – vnitřní i vnější otázka –, napětí
před koncertem a koncert)
V textu
o Čapkovi – hlavních jádrových událostí moc není, text je postaven spíše na
satelitech (soustředění se okolnosti, kontext, prostředí, postavu Josefa Čapka);
pro srovnání text o záchraně koncertu je do dvou třetin postaven na jádrech,
která nejsou nijak podrobně rozvíjena (ale jsou použity důležité
charakteristiky či detaily), v poslední třetině už je text zpomalován
charakteristikou a popisem Jakova Kasmana (stává se z něj hlavní postava)
B) Postavy
Postavy můžeme
rozlišovat na jednoduché (mají v textu jen určitou funkci,
dozvídáme se o nich jen základní charakteristiku nesenou jedním nebo několika
rysy) a komplexní (máme možnost se s ní seznámit detailněji, „dobře
ji poznat“); statické (neprochází vývoje, změnou) a dynamické
(prochází vývojem, změnou)
Charakterizace
postavy
může být přímá (tzv. telling) a nepřímá (tzv. showing).
V přímé charakteristice vypravěč postavě přičlení rysy (často
v podobě přídavných jmen, např. je to zásadový člověk). Nepřímá
charakteristika je založena na jednání, promluvě, vnějším vzhledu,
sociálním zařazení, prostředí…
Postava:
spojení události a postavy. Je zásadní rozdíl mezi fiktivními
postavami a skutečnými lidmi (viz reference, realita), fikční
svět je kompletní (to, co je v textu, je fikční svět), nefikční
svět není nikdy kompletní, ale v textové výstavbě, ve vyprávění
je řada podobných či shodných rysů.
Z textu
o Čapkovi „vypreparovávám“ jednotlivé postavy (zelená barva) a místa
s jejich charakteristikou, u Čapka klíčové charakteristiky zdůrazňuji
barevně (žlutá barva):
Josefovi – kterému nejbližší říkají „Peča“ – připomíná
Želiv maloměsta, která poznával v mládí spolu se svým bratrem, nyní
již více než půl roku mrtvým spisovatelem Karlem; vybavují se mu vzpomínky
na východočeskou Úpici, Vrchlabí a hlavně Malé Svatoňovice. Svažité
stráně, řeka, čitelná struktura, řád místa, skromnost. Čapka si tato část Vysočiny podmaní natolik,
že si u řeky dole pod klášterem najde pozemek, který zamýšlí koupit
a vybudovat na něm domek pro příští letní pobyty. Čapkovi
se tedy stěhují do patrového domu č. p. 162, který obývají manželé
Svárovští. Čapkovi si pronajímají v podkroví dva prostě zařízené pokoje
s okny s výhledem na věže kostela, celý klášterní komplex
a zalesněný skalnatý hřbet s kaplí na Kalvárii. Na obědy pravidelně docházejí
do hostince U Holendů za mostem, kde dobře vaří.
Jinak tráví dny dlouhými procházkami po okolní
zvlněné krajině či proti proudu řeky. S manželkou si starosvětsky vykají.
Několikrát za léto k nim vždy jen na pár dní přijede
šestnáctiletá dcera Alena, která většinu prázdnin tráví u své kamarádky v Chrudimi.
Peča s dcerou
rád snídá, ale že by se vyžíval v nějakých sentimentálních
otcovských změkčilostech, to nikoli. Alena bude později vzpomínat, jak
se u nich věcně reagovalo, když měl třeba někdo mizernou náladu.
Otec se optal: „Copak ti to zas přelezlo přes ledviny?“
Pečovi je
dvaapadesát, vlasy má již řídké a celé prošedivělé, na očích kulaté
brýle s osmi dioptriemi. Lehké letní sako nebo krátký turistický plášť
skrývají široké plece, většinou nosí pumpky či krátké kalhoty
nad kolena, podkolenky a dobrou obuv. Chodí svižně a rád. Stejně
jako Jarmila používá při výletech dřevěnou hůl. Když na něj
zaštěkne zpoza plotu pes, řekne mu: „Zvířáku, pěkně zpíváš.“
Často si pobyt v krajině prodlužuje, a tak
se stává, že na oběd k Holendům dorazí se zpožděním. Pokud
se Peča nikde neprochází, většinou si čte v podkroví
u otevřeného okna nebo krátce debatuje u Moudrých o stále
temnější evropské situaci. Žádný
velký pěstitel společenské konverzace však není. Jeho žena Jarmila
ve svých Vzpomínkách píše, že se „rád uzavíral“.
Stejně jako se rád prochází krajinou, umí i zpomalit, meditovat,
črtat si do notesu, zálibně vykouřit cigaretu. „Dovedl podivuhodně vyloučit
ze života chvat, splašenost, všechno zbytečné,“ připomínala Jarmila
Čapková.
V pokoji u malého stolu Peča napíše
během onoho léta do Lidových novin několik úvodníků a krátkých
článků. Píše je rukou
a do redakce je posílá poštou.
Ve svých úvodnících Peča několikrát připomene i bratra Karla,
jehož smrt na něj stále dopadá. A nepřestane dopadat do konce
života.
O pár let později bude z nacistického
koncentračního tábora Buchenwald v dopise domů psát, co zaniklo s Karlem
a jak na něj dennodenně vzpomíná. Stvrdí to několika básněmi,
v nichž hovoří o otevřené ráně, která „nechce zajizvit se, pořád
se nezaceluje/ a znovu, ustavičně znovu krvácí“.
„Já, Karle, slyšíš? Bratr tvůj a druh!/ to Josef,
Peča, hle, tě volá snažně tak,“ napíše úpěnlivě.
Peča již několikrát v nedávné minulosti
odmítl možnost uprchnout do zahraničí, podobně jako Klouda
s Dohalským
Peča má docela jasno, jak se chovat
v tísnivých časech: „Neodporovati
zlu? Odporovat mu ze všech sil, věda, co je toto zlo, nejprve ze sebe
samého. – Především mu nenadržovat. Odporuj zlu, nebo bys mu pomáhal.
Odporuj zlu, budiž zlo trestáno, aby se necítilo pánem světa!“
Spád událostí srpna 1939 je závratný. Lidové noviny,
které Čapek každý den v Želivě čte, informují o stoupajícím napětí
mezi Polskem a Hitlerovým Německem. Bude trvat pouhých šestnáct dní, než
také Rudá armáda zákeřně přepadne Polsko. Josef Čapek jako kdyby to dávno
vytušil, když si do papírů v černých deskách – které
později vyjdou knižně pod názvem Psáno do mraků – před pár
měsíci zapsal: „Gigantická bouračka se děje a jsme jaksi bez přístřeší,
bez vnitřního bytu. Mnoho heroismu, biografy běží dál, když to začne
hučet (v nás), utíkáme do děr a toužebně mžouráme
po slunci.“
Peča sedí u poslední želivské kapličky
na lavičce, pokuřuje
cigarety značky Vlasta a pušku přidržuje mezi koleny. Mezi
debatujícími vládne spíše radost – konečně! Nikoli diplomatické nekonečné
vyjednávání, ale válka může přinést naše osvobození z protektorátních
kleští. Moudrý se obrátí k Pečovi a ironicky pronese: „Drama
zatlačilo lyriku.“ Ve dveřích potkávají paní Svárovskou, kterou Čapek klidným hlasem požádá o lavor teplé
vody, aby se mohl oholit a umýt zaprášené nohy. Z Holendova hostince se zrovna vrací Pečova manželka Jarmila.
Později si do notesu reportážně zapíše: „Peča se převléká, myje, sedí s nohama
v umyvadle a já mu chystám do sportovní tašky dvojí prádlo. Ustrojil
se velmi pečlivě, odjíždí.“ Bytná Růžena Svárovská stojí dole
na chodbě: „Pan Čapek
mi podal ruku a že pozdravuje muže. Řekla jsem mu, aby se brzo
vrátil, ale on že neví, jak a kdy se vrátí. Sedl si k nim
do auta a odjeli.“
Josef Čapek nejdříve v lágru pracuje v zahradě
a později v malířské dílně, kde s kolegou-malířem Fillou
vytvářejí esesákům erby a ozdobné rodokmeny. „Koukaj na to jako volové, kdyby nebyli
esesákové,“ komentuje Čapek nadšení lágrových komandantů.
V jiném koncentráku maluje kýčovité alpské krajinky pro esesácké
paničky. V dalším jeden čas stlouká bedny v truhlárně, jindy pracuje jako písař
v nemocniční laboratoři.
Onemocní
úplavicí a zhoršuje se mu zrak. Když má trochu síly, črtá si špačkem
tužky kresbičky, píše básně a dopisy domů. Přítel Dobeš
z Ostravy zaznamená jeho podobu na akvarelu a kresbách – k smrti vyhublý, kostnatá
schýlená hlava, veliké oči a ještě větší brýle.
Strašlivé chvíle pro Peču nastávají
v říjnu a listopadu 1942, kdy ho převezou do berlínské věznice
gestapa na Alexanderplatz. Spoluvězeň Ivan Herben po válce popíše: „V podzemní betonové kobce
bez čerstvého vzduchu, v polotmě, bez možnosti sednout si nebo
lehnout, v puchu lidských výkalů, bez kapky tekoucí vody,
o hladu, který měnil lidské tvory v bestie, za stálého řevu
dozorců, v tomto prostředí, kterým kromě lidských vášní, pudů
a neřestí hýbaly vši a štěnice, pokryt vředy jako Job
na hnojišti, žil Čapek sedm neděl. V kobce, která stěží stačila pojmout
sto lidí, ve stále fluktující společnosti vrahů, výtržníků, pederastů,
surovců, žil. Vyprávěl mi, že trvalo plných deset dní, než si mohl sednout.
Deset dní stál, dřímal vestoje. A dalších čtrnáct dní trvalo, než si
zasloužil místo na zavšiveném kavalci.“
„Jeho tělo,
podobající se kostře potažené hnisající kůží, bylo doslova rozežráno
od hmyzu a mokvalo skoro dvaceti vředy. Biblický Job
nemohl být zbědovanější, ale Job sachsenhausenský měl vyrovnaný
úsměv na rtech, jiskrné a produševnělé oči a šířil
kolem sebe nezdolný optimismus.“
Smrt těla.
Zůstávají však Čapkovy obrazy, knihy, mravní postoje. A také jeho úplně
poslední zápis, vydaný posléze v knížce Psáno do mraků:
„A dost. Život se nepíše; žije se.“
Karel Moudrý, prvorepublikový politik, poslanec strany národně socialistické
a rodák z tohoto kraje, který si postavil ve svahu
nad Želivkou vilku, přítel Moudrý navrhuje Pečovi a jeho ženě, že
mohou bydlet u nich ve vile, ale introvertní malíř raději požádá, aby
jim sehnal v městečku podnájem; Moudrý má pronajatou honitbu
nad nedalekou vsí Brtná, kde mezi březovými hájky leží bramborová pole.
Karel Svárovský je listonoš, jeho paní Růžena zůstává v domácnosti.
U vedlejšího stolu sedává Josef Kopáč z Humpolce, který je
v Želivě na krátké dovolené a po mnoha letech si vybaví:
„Pan Čapek byl skoro pořád venku, za každého počasí.“
V srpnu
přijíždějí do Želiva za Čapkem jeho důvěrní přátelé, prvorepublikový
senátor dr. Antonín Klouda
a Zdeněk Bořek Dohalský, jeden z bývalých „pátečníků“
(účastníků pátečních schůzek českých spisovatelů s prezidentem Masarykem
ve vile bratří Čapků v Praze na Vinohradech), jinak též
příslušník starobylého českého šlechtického rodu a dlouhá léta
parlamentní zpravodaj Lidových novin. S Pečou oba sedí v podkrovním
pokojíku u Svárovských a nehalasně debatují. Informují ho
o vznikajícím domácím odboji a Dohalský dodává, že
se z důvěrných německo-rakouských zdrojů dozvěděl, že malíř je
na jakémsi seznamu Říši nebezpečných osob. Nebude trvat dlouho
a také oni, aktivní protinacističtí odbojáři, budou zatčeni, vězněni
a Dohalský nakonec popraven.
Moudrý
a jeho syn, Peča, profesor Slavík, pan Zapletal,
který dělá Moudrému hospodáře na honitbě, a šestnáctiletý hoch
ze Želiva Karel Daněk;
Karel Daněk a mladý Moudrý šikovně nahánějí pět hejn koroptví
do vzrostlého brambořiště. Odtud se jim neztratí
Paní Moudrá a Jarmila Čapková se trousí za nimi, hledají houby
a všichni si domluví sraz u lesíka na polední svačinu
Sedí
ve stínu pod mezí, když vidí, jak se k nim blíží Anežka Studničková, mladá
slečna ze Želiva, která u Moudrých vaří.
A za ní
rázují dva
muži v hnědých pláštích. Ukážou svačící skupině odznak Geheime
Staatspolizei a ptají se na „Herr Moudry. Vy? Jit s nami.“
Z něho
rychle vystoupí vysoký muž,
představí se jako příslušník gestapa, ukáže na Čapka
a požádá ho, aby si k nim přisedl
Večer
do Želiva přijede autem z Prahy příbuzná Helena Procházková, aby Josefa varovala. Pozdě.
Z prázdnin přijíždí dcera Alena. „Zbledla leknutím při té zprávě,“
zapíše si matka.
Přítel Dobeš z Ostravy zaznamená
jeho podobu na akvarelu a kresbách – k smrti vyhublý,
kostnatá schýlená hlava, veliké oči a ještě větší brýle
V bunkru
koncentračního tábora Sachsenhausen jej znovu „zachytí“ spoluvězeň Herben:
Filmová kamera britského vojenského kameramana Mika Lewise, zachytila
chvíli, kdy buldozer řízený vojákem – nejdříve s cigaretou
a posléze s šátkem přes nos – nahrnuje radlicí desítky
a stovky vyhublých mrtvol do vyhloubené šachty. Padají
do hlubiny jako hadroví panáci.
C) Prostor
Prostor/místo: význam prostoru/místa
je v příběhu důležitý, a to ve spojení s postavou, s tématem
apod. Literární věda mluví o chronotopu (spojení s žánrem,
spojení prostoru a času). Typicky chronotop cesty: náhoda,
dobrodružství, motiv setkání, motiv rozchodu…viz i cestopisná
reportáž. Biografický chronotop: obraz člověka, který je deintimizován
(viz story a citlivá tematika jako součást uvažování o etice).
Je dobré učit se zachytit/charakterizovat
prostor ve spojení s (dynamickým) vyprávěním - zachytit pohyb
prostorem (vypravěče nebo jiného aktéra), co vypravěč/aktér vnímá...
viz reportážní prvky.
Chronotop
v textu o Čapkovi:
Chronotop
každodenní idyly (obyčejné, ale příjemné všednodenní aktivity v prostoru
venkovské a maloměstské Vysočiny – obědy, procházky, práce u stolu…) se setkává
s chronotopem dějinné tragédie (zástupci mocnosti si přijdou,
zavřou, odvezou do koncentráku), s tím souvisí chronotop obyčejného hrdiny, který je jobovsky pokoušen osudem (neuprchl,
zůstal, dělal, co považoval za správné, tušil, že to nemusí dopadnout, trpělivě snášel rány osudu),
soukromé radosti a následné utrpení v koncentračních táborech (ale
s tím, jak pokorně to snášel)
Chronotop
v textu o záchraně koncertu:
Chronotop hrdinského
dramatu, respektive záchrany či hrdinství – velkolepý
koncert, zranění (hrdina mizí ze scény), jak to vyřešit, nový hrdina nalezen,
obstojí?, obstál; na rozdíl od Čapka není příběh nesen detailní
charakteristikou postavy a prostředí, ale spíše dějovými momenty