Týden 8
Téma: příběh zaměřený na událost + autorský hlas, rytmus, kulturní encyklopedie, žánrové vzorce
Kompozice a další složky
Jak zhruba vypadá narativní oblouk
mého textu (co je zápletka)
A) Schéma (Freytagova pyramida): expozice (uvedení do kontextu), sílící akce, vyvrcholení,
slábnoucí akce, rozuzlení, nová situace
B) Model tří jednání:
Jednání 1, jednání 2, jednání 3 (mezi jednáním 1 a 2 a jednáním 2 a
3 jsou body obratu): v prvním jednání jsou na scénu uvedeny postavy,
kontext a něco, co naruší jejich všednost, jsou popsány motivace,
dojde k nějaké akci, ve druhém jednání postava přejde
k činu týkajícímu se narušení, rušivý prvek přináší výzvy a
možné zvraty, ve třetím jednání se osudy postavy vyjasňují
nebo zatemňují a rušivý prvek je poražen, částečně poražen,
anebo zvítězí
C) Vzájemně propojené komplikace
a) variace standardní zápletky – pikareskní neboli "ale potom se stalo
že" – série dobrodružství se stejnými postavami navlékneme za sebe (Don
Quijote), oddělené příhody, může být nějaká rámcová kompozice
b) narůstající napětí – schodišťový
model – napětí narůstá pravidelným tempem, je zde málo zeslabující akce,
děj končí po vyvrcholení
c) model lochneska – sílící
akce je nahrazena dvěma výraznými poklesy či naschvály (tvar písmene W),
hrdina obvykle končí nahoře (mainstreamové filmy)
Marie-Laure Ryanová (v knize Narativ jako vituální realita): čtyři druhy napínavosti
A) Napínavost CO, která
je typická pro thrillery a akční filmy, v centru pozornosti je rozřešení
binární situace (hrdinka leží na kolejích a blíží se vlak), co se stane, to
dobré, anebo to špatné? Hlavní otázka: co se stane dál? Ve snaze ulehčit
čtenářskou anticipaci povolí text čtenáři vědět víc, než vědí postavy (s. 175);
dochází k paralelismu struktury vyprávění a struktury událostí (prožívání
od okamžiku k okamžiku
B) Napínavost JAK (PROČ),
když se chceme dozvědět, proč byl Odysseus vězněn Kalypso; tato napínavost má
podobu záhady, je prohlubována tím, co Barthes v S/Z nazývá hermeneutický
kód (2007: 53); výsledek je dán díky prolepsis (katafoře), v ohnisku zájmu
stojí minulost (ne budoucnost) (zcela jistě se týká
story, kdy známe současnost, ale zajímá nás, jak se k ní dospělo, čím si
člověk prošel); čtenářská zkušenost času je prospektivní, na rozdíl od
pohybu v prosté simulaci je tento pohyb kupředu orientovaný, tudíž
teleologický (s. 176); napínavost JAK/PROČ pracuje s předpokladem mnoha
možností, které se setkávají v jednom bodě (s. 176)
„Když už ale narativ
udělal skok zpátky v čase a začal se pohybovat směrem do budoucnosti, může
být čtenář pohlcen napínavostí typu ,co‘ na úrovni dílčích epizod. A naopak,
narativ typu ,jak‘ může vyvolat napínavost typu ,co‘, když už ví čtenář o
obecných pravidlech příběhu tolik, že si je výsledkem téměř jist.“ (s. 176) Př.
„Divákům westernů je většinou jasné, že hrdinka svázaná na kolejích bude
zachráněna, ale jejich napětí lze udržet, pokud ohnisko zájmu přesuneme
z možnosti na konkrétní okolnosti záchrany.“ (s. 176)
C) Napínavost „KDO“ (kdo
to udělal); čtenářův zájem o výsledek je spojen s poznáním (touha pom
poznání); nejde o oplakávání oběti, morální znepokojení nebo emocionální
spojení s postavami, ale o intelektuální uspokojení nad vyřešeným
problémem (s. 176); „tento typ
napínavosti omezuje počet možností na počet podezřelých“ (s. 176); autorovi to
umožňuje zatajit čtenářům některá fakta (například motivaci detektiva), aniž by
vznikla ve vývoji bílá místa (akce je např. ve dvou časových plánech – plán
vraha a plán vyšetřování) (s. 177); čtenáři se ale nikdy nedaří úplně sledovat
časovou posloupnost vrahova plánu; minulost se ukazuje po kousíčkách, jde o
skládačku (nezapadá chronologie), čtenář spíše zakouší prostorový obraz než
lineární posloupnost; pokud je v detektivkách možná časová imerze,
odehrává se v plánu vyšetřování, jde o souvislost s dynamikou
odhalování, nikoliv s utvářením osudu jednoho člověka (s. 177)
D) Metanapínavost;
kritické zaujetí příběhem jakožto slovesným aktem – otázka, jak autor zvládne
spojit všechna vlákna příběhů a dát textu vhodnou narativní formu (s. 177);
Ryanová o E. A. Poeovi a jeho povídce Schůzka – na poslední stránce ještě není
jasné, kam míří rozuzlení; metanapínavost je postavena na hledisku mimo svět
textu (vztah autora a čtenáře), a není tudíž součástí poetiky imerze (spíše
předjímá interaktivní vztah) (s. 178)
Další důležité složky příběhového psaní
Postavy
Prostředí
Dialogy
Rytmus
Využívání smyslového vnímání
(konkrétnost)
Podle Evy Musilové (v knize Jak na tvůrčí psaní) textu pomáhá
Volba slov: slova vyjadřující intenzitu nebo
barevnost, zvukomalebná slova, emotivně zabarvená slova, dynamická slova, slova
slangová
Co dále pomáhá textu: bohatá slovní zásoba, dějová
slovesa, přirovnání, konkrétní příklady, přímá řeč, otázky, přítomný čas,
využívání krátkých vět (viz rytmus), cílené opakování některých slov,
kontrasty,
Otázky: použité v úvodu textu;
uvádějící důležité sdělení; zdůrazňující slova, sdělení nebo logiku
argumentace; potvrzující předchozí prohlášení
Úkol:
příběhový text A odevzdejte nejpozději do 9. 4. 2023
Odevzdávárna