Adobe Systems Jaro 2023 Psychologie médií Média a minoritní skupiny Kybernenávist a online diskriminace Marie Bedrošová marie.bedrosova@mail.muni.cz Adobe Systems Obsah obrázku text, pózování Popis byl vytvořen automaticky Agrese v online komunikaci - opakování Co je to kyberagrese? Jaké projevy do ní spadají? Adobe Systems Obsah obrázku text, pózování Popis byl vytvořen automaticky Agrese v online komunikaci - opakování Co je to kyberagrese? Jaké projevy do ní spadají? Úmyslné jednání způsobující újmu jiné osobě nebo osobám pomocí ICT Cyberbullying Cyberstalking Online harassment Flaming Outing Cyberterrorism Cyberhate Identity theft Cybergrooming Happy slapping …. Adobe Systems Agrese v online komunikaci - opakování Adobe Systems Agrese v online komunikaci - opakování Pětiúhelník: Oběť Oběť Adobe Systems Agrese v online komunikaci - opakování Agresor Oběť Adobe Systems Agrese v online komunikaci - opakování Agresor Oběť Přihlížející Adobe Systems Agrese v online komunikaci - opakování Adobe Systems Agrese v online komunikaci - opakování Benigní disinhibice Toxická disinhibice Chování se sníženými zábranami Adobe Systems Agrese v online komunikaci - opakování Benigní disinhibice Toxická disinhibice Chování se sníženými zábranami 6 rysů online prostředí: Anonymita Neviditelnost Asynchronicita Solipsistická introjekce Disociativní představivost Minimalizace autority Adobe Systems Kybernenávist a online diskriminace Adobe Systems Kybernenávist (cyberhate / online hate) ̶Jeden z projevů kyberagrese ̶Co je pro kybernenávist specifické? Adobe Systems Kybernenávist (cyberhate / online hate) ̶Jeden z projevů kyberagrese ̶Co je pro kybernenávist specifické? ̶Útoky kvůli sociální identitě – skupinové příslušnosti nebo skupinovým vlastnostem ̶ ̶Sociální identita a příslušnost ke skupině může být vnímaná a přisuzovaná pouze agresorem ̶ ̶Kybernenávist je často motivována stereotypy a předsudky ̶ ̶Kybernenávist není kyberšikana (ale může se s ní někdy překrývat) ̶ Adobe Systems Kybernenávist (cyberhate / online hate) Příklady sociální identity? ̶Jeden z projevů kyberagrese ̶Co je pro kybernenávist specifické? ̶Útoky kvůli sociální identitě – skupinové příslušnosti nebo skupinovým vlastnostem ̶ ̶Sociální identita a příslušnost ke skupině může být vnímaná a přisuzovaná pouze agresorem ̶ ̶Kybernenávist je často motivována stereotypy a předsudky. ̶ ̶Kybernenávist není kyberšikana (ale může se s ní někdy překrývat) ̶ Adobe Systems Kybernenávist (cyberhate / online hate) Etnicita, národnost, náboženství, sexuální orientace, gender, postižení nebo nemoc, třída, politická orientace, věk, nadváha … ̶Jeden z projevů kyberagrese ̶Co je pro kybernenávist specifické? ̶Útoky kvůli sociální identitě – skupinové příslušnosti nebo skupinovým vlastnostem ̶ ̶Sociální identita a příslušnost ke skupině může být vnímaná a přisuzovaná pouze agresorem ̶ ̶Kybernenávist je často motivována stereotypy a předsudky. ̶ ̶Kybernenávist není kyberšikana (ale může se s ní někdy překrývat) ̶ Příklady sociální identity? Adobe Systems Co nám říkají definice? ̶Nenávistné projevy spadají do skupiny tzv. hate crimes: Protiprávní činy proti lidem, majetku nebo organizaci na základě toho, že je k těmto objektům deliktní činnosti přiřčena kolektivní identita a jsou kvůli této identitě nenávistně napadeni (Mareš, 2011). ̶ ̶ ̶Council of Europe, 2022: Hate speech is understood as all types of expression that incite, promote, spread or justify violence, hatred or discrimination against a person or group of persons, or that denigrates them, by reason of their real or attributed personal characteristics or status such as “race”, colour, language, religion, nationality, national or ethnic origin, age, disability, sex, gender identity and sexual orientation. ̶ Adobe Systems Podoby kybernenávisti ̶Může se jednat o útoky na skupiny i jedince ̶Různé podoby: soukromé zprávy, příspěvky na SNS, komentáře ve veřejných diskuzích, extrémistické skupiny a stránky ̶Text, audiovizuální obsahy, interaktivní obsahy ̶ Adobe Systems Define footer – presentation title / department 19 ̶ Adobe Systems Sociální identita Adobe Systems Sociální identita Kategorie, které definují jedince jako jedinečnou osobu z hlediska jeho individuálních odlišností od ostatních osob (Tajfel 1978; Tajfel & Turner, 1979). Kategorie, které definují jedince z hlediska jeho společných podobností s příslušníky určitých sociálních kategorií v kontrastu s jinými sociálními kategoriemi (Tajfel 1978; Tajfel & Turner, 1979). Adobe Systems Sociální identita Kategorie, které definují jedince jako jedinečnou osobu z hlediska jeho individuálních odlišností od ostatních osob (Tajfel 1978; Tajfel & Turner, 1979). Kategorie, které definují jedince z hlediska jeho společných podobností s příslušníky určitých sociálních kategorií v kontrastu s jinými sociálními kategoriemi (Tajfel 1978; Tajfel & Turner, 1979). How you see yourself as different from others. How you see yourself in relation to others. Adobe Systems Sociální identita How you see yourself as different from others. How you see yourself in relation to others. Ingroup vs. outgroup. Uniqueness. Kategorie, které definují jedince jako jedinečnou osobu z hlediska jeho individuálních odlišností od ostatních osob (Tajfel 1978; Tajfel & Turner, 1979). Kategorie, které definují jedince z hlediska jeho společných podobností s příslušníky určitých sociálních kategorií v kontrastu s jinými sociálními kategoriemi (Tajfel 1978; Tajfel & Turner, 1979). Adobe Systems Sociální identita How you see yourself as different from others. How you see yourself in relation to others. Ingroup vs. outgroup. https://cdn-icons-png.flaticon.com/512/5374/5374223.png Uniqueness. Kategorie, které definují jedince jako jedinečnou osobu z hlediska jeho individuálních odlišností od ostatních osob (Tajfel 1978; Tajfel & Turner, 1979). Kategorie, které definují jedince z hlediska jeho společných podobností s příslušníky určitých sociálních kategorií v kontrastu s jinými sociálními kategoriemi (Tajfel 1978; Tajfel & Turner, 1979). Adobe Systems Teorie sociální identity ̶Social Identity Theory (SIT) (Tajfel, 1978; Tajfel & Turner, 1979) ̶Sociálně kognitivní tradice ̶Součást našeho sebepojetí, odvíjí se od členství v určité skupině ̶Emoční důležitost, sdílené normy, hodnoty, ovlivňuje jednání ̶3 procesy: ̶Kategorizace ̶Soc. identifikace ̶Soc. srovnávání social identity theory Adobe Systems Teorie sociální identity ̶Skupinová a meziskupinová interakce ̶In-group ̶Moje skupina, heterogenní ̶Out-group ̶Jiné skupiny, homogenní ̶Chceme dosáhnout pozitivního srovnání mezi vlastními (a relevantními jinými) skupinami ̶ð In-group favoritism, in-group bias (pozitivní nahlížení na vlastní skupinu; favoritizace naší skupiny před ostatními) In-group bias - The Decision Lab Adobe Systems Uncertainty-Identity Theory ̶Michael A. Hogg, navazuje na SIT ̶Pokud prožíváme nejistotu, motivuje nás to ke chování, které nejistotu sníží ̶Ale: snížení nejistoty je kognitivně náročné – budeme investovat svoji kognitivní energii pouze do snižování nejistoty, která je pro nás důležitá, týká se nás a naší identity ̶ Adobe Systems Uncertainty-Identity Theory ̶Jedním ze způsobů, jak docílit snížení nejistoty je identifikace se skupinou ̶Procesy sociální kategorizace (sebe a ostatních) ̶Předepsané normy a hodnoty skupiny (pro intraskupinové i interskupinové interakce) ̶Chování (naše i jiných lidí) se stává předvídatelné; víme, jak se chovat ke členům skupiny i ke členům cizích skupin ̶Sdílení norem a hodnot ve skupině - validace dalšími členy skupiny (“We“ agree „we“ are like this, „they“ are like that) ̶ Adobe Systems Uncertainty-Identity Theory ̶Jedním ze způsobů, jak docílit snížení nejistoty je identifikace se skupinou ̶Procesy sociální kategorizace (sebe a ostatních) ̶Předepsané normy a hodnoty skupiny (pro intraskupinové i interskupinové interakce) ̶Chování (naše i jiných lidí) se stává předvídatelné; víme, jak se chovat ke členům skupiny i ke členům cizích skupin ̶Sdílení norem a hodnot ve skupině - validace dalšími členy skupiny (“We“ agree „we“ are like this, „they“ are like that) ̶ ̶People identify more strongly with groups when they feel uncertain; uncertainty based identification reduces uncertainty, and people who feel uncertain will identify even with a group that mediates low status (Hogg & Adelman, 2013). Adobe Systems Uncertainty-Identity Theory ̶Některé skupiny jsou „efektivnější“ ve snižování nejistoty ̶Entitativita ̶Jasné ohraničení, vymezenost, vnitřní homogenita, společný cíl, sociální interakce ̶What makes group „groupy“ ̶Větší nejistota ð vyšší identifikace s vysoce entitativními skupinami ̶ ̶Příklady skupin s vysokou entitativitou? Adobe Systems Uncertainty-Identity Theory ̶Některé skupiny jsou „efektivnější“ ve snižování nejistoty ̶Entitativita ̶Jasné ohraničení, vymezenost, vnitřní homogenita, společný cíl, sociální interakce ̶What makes group „groupy“ ̶Větší nejistota ð vyšší identifikace s vysoce entitativními skupinami ̶ ̶Příklady skupin s vysokou entitativitou? ̶Blízké skupiny – rodina, blízcí přátelé ̶Fanoušci ̶Fraternities ̶… ̶Hate groups, extrémisté, … Adobe Systems Hate groups a extremismus ̶Jasně dané role, funkce, hierarchie, silné vedení ̶ ̶The social identity theory of leadership (Hogg, 2001) ̶Důležitost sociální identity a členství ve skupině = tendence více vnímat informace o „prototypu“ naší skupiny a být více ovlivnitelní členy skupiny, kteří odpovídají prototypu ̶Prototypičtí vůdci jako vlivnější ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Hate groups a extremismus ̶Pocity nejistoty posilují… ðidentifikace s vysoce entitativními (až extrémistickými) skupinami ðzáměry chovat se extrémněji ve prospěch skupiny a podporovat extrémní opatření na ochranu a podporu své skupiny ðtouhu po vůdcovství ve skupině jako takovém (takže i relativně méně prototypičtí vůdci ve skupině se stávají reálnou možností vůdcovství) ðpreferenci silného, hierarchického a autokratického vedení ̶ ̶Platí to pro všechny členy skupiny stejně? Proč se někteří členové skupiny chovají více extrémně a agresivně než jiní? ðJejich skupina je vysoce entitativní, její normy nevylučují extrémní a agresivní meziskupinové chování ðVysoce se identifikují se skupinou ðJsou spíše periferními něž ústředními členy skupiny ðVěří, že díky extrémnímu chování mohou být „povýšeni“ mezi ústřední členy skupiny ̶ Na fotografii jsou žáci ZŠ Plynárenská, Teplice, 1. třída Adobe Systems Zpátky k anonymitě ̶Jaký je vliv anonymity na kyberagresi a toxickou online komunikaci? ̶Suler – přispívá k disinhibici ̶ ̶Deindividuace ̶Leon Festinger, Philip Zimbardo (50.- 80. léta) ̶Vliv davu nebo skupiny na individuální chování ̶Imerze ve skupině, redukce či ztráta sebe-uvědomění ̶Menší inhibice, především v podmínkách anonymity; snadnější deviace od sociálně akceptovaného chování, když jsme ve skupině ̶Diener, experiment, 1976: Haloween, trick-or-treating Které děti ukradly více cukroví, když byly o samotě ponechány s miskou na cukroví? ̶ • ̶ Adobe Systems Zpátky k anonymitě ̶Jaký je vliv anonymity na kyberagresi a toxickou online komunikaci? ̶Suler – přispívá k disinhibici ̶ ̶Deindividuace ̶Leon Festinger, Philip Zimbardo (50.- 80. léta) ̶Vliv davu nebo skupiny na individuální chování ̶Imerze ve skupině, redukce či ztráta sebe-uvědomění ̶Menší inhibice, především v podmínkách anonymity; snadnější deviace od sociálně akceptovaného chování, když jsme ve skupině ̶Diener, experiment, 1976: Haloween, trick-or-treating Které děti ukradly více cukroví, když byly o samotě ponechány s miskou na cukroví? ̶ ̶Ale – co benigní projevy disinhibice? A někdy i menší agrese? A někdy naopak větší sebe-uvědomění? • ̶ Adobe Systems Zpátky k anonymitě a sociální identitě ̶Alternativní přístup: depersonalizace a zvýšené uvědomění v kategoriích sociální identity (Lea & Spears, 1991; Postmes & Spears, 1998; Reicher et al., 1995) ð SIDE teorie ̶The Social Identity model of Deindividuation Effects (Model sociální identity a vlivů odosobnění) ̶Na rozdíl od teorie deindividuace se více soustředí na pozitivní projevy davového chování a chování ve skupině ̶Anonymita ve významné skupině snižuje povědomí o individuálních vlastnostech a odlišnostech – naopak přesouvá pozornost na skupinovou identitu a posiluje její vnímání a identifikaci s ní– proces depersonalizace na základě sociální identity ̶Vizuální anonymita tento proces posiluje; funguje to u skupin, které jsou pro nás významné (salient groups) ̶Rozdíl od teorie deindividuace: Ne ztráta sebe, ale vnímání v rámci skupiny; ne „antisociální“ či „nesociální“, ale „více sociální“ ̶ Adobe Systems Zpátky k anonymitě a sociální identitě ̶Může SIDE vysvětlit toxické projevy v online komunikaci a interakci? ̶Menší důraz na individuální složku našeho já a posílení skupinové části naší identity ̶Online vizuální anonymita ð méně individuálních znaků, méně informací o komunikačním partnerovi ð větší citlivost vůči skupinové identitě (u ostatních i u sebe) ð do hodnocení moho uvstupovat předsudky a stereotypy ̶ Adobe Systems Zpátky k anonymitě a sociální identitě ̶Může SIDE vysvětlit toxické projevy v online komunikaci a interakci? ̶Menší důraz na individuální složku našeho já a posílení skupinové části naší identity ̶Online vizuální anonymita ð méně individuálních znaků, méně informací o komunikačním partnerovi ð větší citlivost vůči skupinové identitě (u ostatních i u sebe) ð do hodnocení moho uvstupovat předsudky a stereotypy ̶ Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Moral disengagement ̶Teorie morálního vyvázání, Albert Bandura (1999) ̶Seberegulace (sociální sankce a internalizované sebesankce jako kontrolní mechanismy) ̶Morální vyvázání – vypojení těchto seberegulačních mechanismů (postupné vyvázání) ̶ Mechanisms through which moral self-sanctions are selectively activated... | Download Scientific Diagram Albert Bandura: Self-Efficacy & Agentic Positive Psychology Adobe Systems Moral disengagement ̶Teorie morálního vyvázání, Albert Bandura (1999) ̶Seberegulace (sociální sankce a internalizované sebesankce jako kontrolní mechanismy) ̶Morální vyvázání – vypojení těchto seberegulačních mechanismů (postupné vyvázání) ̶Mechanismy: ̶Morální ospravedlnění (např. dosažení vyššího cíle) ̶Eufemistické označování (např. „boj za svobodu“ místo zabíjení) ̶Výhodné srovnávání (vlastní jednání se jeví méně závažné proti jinému) ̶Přenesení odpovědnosti (např. přisouzení odpovědnosti autoritě) ̶Rozptýlení odpovědnosti (zastírá přímý vztah mezi jednáním a důsledky; např. kolektivní jednání) ̶Nevšímavost k důsledkům nebo jejich zkreslení ̶Dehumanizace obětí (např. „uprchlík“, „migrant“, „cizinec“) ̶Atribuce viny (agresor vnímá své násilí jako vynucené provokací, oběti si za to mohou samy) ̶ Albert Bandura: Self-Efficacy & Agentic Positive Psychology Adobe Systems Moral disengagement Victim blaming ̶Therese had the negative comments coming ̶Therese caused it by posting a photo that was calling for it ̶It is Therese’s fault that people wrote her negative comments ̶If Therese had not posted the photo, she could have avoided the incident Minimizing consequences Negative comments on social media . . . ̶. . . just a part of growing up ̶. . . do not have any long-lasting effects ̶. . . do not cause any real harm ̶. . . are not as serious as, for example, beating somebody up ̶. . . never killed anybody ̶. . . there is nothing wrong with posting them ̶ Adobe Systems Victim blaming ̶Therese had the negative comments coming ̶Therese caused it by posting a photo that was calling for it ̶It is Therese’s fault that people wrote her negative comments ̶If Therese had not posted the photo, she could have avoided the incident Minimizing consequences Negative comments on social media . . . ̶. . . just a part of growing up ̶. . . do not have any long-lasting effects ̶. . . do not cause any real harm ̶. . . are not as serious as, for example, beating somebody up ̶. . . never killed anybody ̶. . . there is nothing wrong with posting them ̶ Moral disengagement Adobe Systems Zkušenosti s kybernenávistí ̶3 typy zkušeností: ̶Viktimizace – oběť cyberhate ̶Agrese – produkce nenávistných obsahů (hate stránek, příspěvků, komentářů, zpráv, obrázků, videí, …) ̶Expozice – setkání se s cyberhate jako publikum, přihlížející ̶ ̶ Agresor Oběť Přihlížející Adobe Systems Nejčastější témata a cíle kybernenávisti? ̶In the past three months, have you seen hateful or degrading writings or speech online, which inappropriately attacked certain groups of people or individuals? ̶Hawdon et al. (2015). Online extremism and online hate: Exposure among adolescents and young adults in four nations. §4 země; data 2013-2014; 15-30 let § ̶Jaké podle vás byly výsledky výzkumu? ̶ Adobe Systems Expozice / přihlížející Adobe Systems Expozice / přihlížející Costello et al. (2016). Who views online extremism? Individual attributes leading to exposure. §USA; data 2015; 15-36 let Adobe Systems Expozice / přihlížející Co nám to říká? Costello et al. (2016). Who views online extremism? Individual attributes leading to exposure. §USA; data 2015; 15-36 let Adobe Systems Expozice / přihlížející Co nám to říká? V souladu s výsledky jiných výzkumů se ukazuje, že většina nenávistných projevů přímo nevyzývá k násilí nebo diskriminaci, ale spíše odkazuje na stereotypy a předsudky a přenáší na konkrétní skupiny vinu za celospolečenské/individuální problémy Costello et al. (2016). Who views online extremism? Individual attributes leading to exposure. §USA; data 2015; 15-36 let Adobe Systems Expozice a viktimizace Hawdon et al. (2015). Online extremism and online hate: Exposure among adolescents and young adults in four nations; data 2013-2014; 15-30 let. Adobe Systems Negativní důsledky ̶Posilování stereotypů a stigmatizace zranitelných skupin, narušení sociální koheze ̶Expozice: ̶Nižší sociální důvěra (generalizovaná i partikulární) ̶Nižší subjektivní pocit štěstí a spokojenosti se životem ̶Viktimizace ̶Nižší subjektivní pocit štěstí a spokojenosti se životem ̶Deprese a úzkostnost ̶Nižší akademická motivace (u dětí z minorit) ̶ Obsah obrázku text, kniha, osoba, pózování Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems > Kdo se s kybernenávistí setkává a kde? RAT – Routine Activity Theory Obsah obrázku kočka, sedící, interiér, savec Popis byl vytvořen automaticky (Cohen & Felson, 1979) Obsah obrázku diagram Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems > Kdo se s kybernenávistí setkává a kde? ̶Online aktivita ̶Počet používaných sociálních sítí ̶Čas strávený online ̶Navštěvování nebezpečných stránek (násilí, sebevraždy, pro-ana apod.) ̶Agresoři cyberhate (viktimizace) ̶Předchozí viktimizace (online i offline) ̶ ̶ RAT – Routine Activity Theory Obsah obrázku kočka, sedící, interiér, savec Popis byl vytvořen automaticky (Cohen & Felson, 1979) Obsah obrázku diagram Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Kdo se s kybernenávistí setkává a kde? ̶Online aktivita ̶Počet používaných sociálních sítí ̶Čas strávený online ̶Navštěvování nebezpečných stránek (násilí, sebevraždy, pro-ana apod.) ̶Agresoři cyberhate (viktimizace) ̶Předchozí viktimizace (online i offline) ̶ ̶ > RAT – Routine Activity Theory Adobe Systems Jaký je vliv sociálních vazeb a online komunit? ̶Oběti ̶Nižší vazby na offline komunitu (přátelé, rodina) ̶Vyšší identifikace s online komunitou • ̶Agresoři ̶Nižší offline důvěra ̶Vyšší online důvěra, pocit sounáležitosti s online komunitou ̶Lidé žijící sami ̶Muži (malý rozdíl) • Adobe Systems Agrese Hawdon et al. (2015). Online extremism and online hate: Exposure among adolescents and young adults in four nations; data 2013-2014; 15-30 let. Adobe Systems Česká republika Dospívající ve věku 11-16, data z roku 2021. Adobe Systems Česká republika Zkušenosti dětí a dospívajících -Všechny typy zkušeností rostou s věkem -Starší děti jsou více aktivní online -Genderové rozdíly jsou malé - Dospívající ve věku 11-16, data z roku 2021. Adobe Systems Česká republika Dospívající ve věku 11-16, data z roku 2021. Adobe Systems Teorie meziskupinového kontaktu ̶Teorie meziskupinového kontaktu (intergroup contact theory) – 1954, Gordon Allport ̶Vznik předsudků: kategorizace a generalizace ̶4 podmínky pro snížení předsudků: ̶Stejný status skupin (v momentě kontaktu) ̶Stejné cíle ̶Spolupráce ̶Podpora autorit, práva a zvyků ̶ Adobe Systems Teorie meziskupinového kontaktu ̶Hanzelka, Schmidt (2017). Dynamics of cyber hate in social media: A comparative analysis of anti-muslim movements in the Czech Republic and Germany. ̶Uprchlická krize; ČR (Iniciativa proti Islámu), Německo (Pegida) ̶Analýza komentářů na Facebookových stránkách (2016) ̶ ̶Rozdílná situace v ČR a Německu – co byly hypotézy autorů? Islám v České republice nechceme – Wikipedie Adobe Systems Teorie meziskupinového kontaktu Pegida Iniciativa proti Islámu Nenávistné komentáře 7 % 20 % Verbální 5 % 13 % Násilné 2 % 7 % Pegida Iniciativa proti Islámu Imigranti, uprchlíci 58 % 35 % Muslimové 6 % 26 % Vlády 7 % 15 % Politické elity (EU, USA) - 7 % „Příznivci“ imigrantů 23 % 13 % Ostatní 6 % 4 % Adobe Systems Děkuji za pozornost Images retrieved from Freepik, Flaticon and Midjourney. Jaro 2023 Psychologie médií Marie Bedrošová marie.bedrosova@mail.muni.cz Adobe Systems Literatura ̶Allport, G. W. (1954). The nature of prejudice. AddisonWesley. ̶Bandura, A. (1999). Moral disengagement in the perpetration of inhumanities. Personality and Social Psychology Review, 3(3), 193–209. https://doi.org/10.1207/s15327957pspr0303_3 ̶Bedrosova, M., Dufkova, E., Dembytska, N., Gerzicakova, M., & Dedkova, L. (2022). Kybernenávist v českých rodinách: Jaké jsou zkušenosti dospívajících a co o nich vědí jejich rodiče a pečovatelé? Brno: Masaryk University. ̶Bedrosova, M., Kvardova, N., & Machackova, H. (2022). Bystanders’ victim blaming and minimizing consequences of weight-based cyberhate attacks: The roles of anti-fat attitudes, body-positive online content, and gender. Journal of Interpersonal Violence. Advance online publication. https://doi.org/10.1177/08862605221140037 ̶Cohen, L. E., & Felson, M. (1979). Social change and crime rate trends: A routine activity approach. American Sociological Review, ), 588–608. https://doi.org/10.2307/2094589 ̶Costello, M., Hawdon, J., Ratliff, T., & Grantham, T. (2016). Who views online extremism? Individual attributes leading to exposure. Computers in Human Behavior, 63, 311–320. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.05.033 ̶Council of Europe (2022). Combatting hate speech. Council of Europe. https://rm.coe.int/prems-083822-gbr-2018-recommendation-on-combating-hate-speech-memorand/1680a70b3 7 ̶Hanzelka, Schmidt (2017). Dynamics of cyber hate in social media: A comparative analysis of anti-muslim movements in the Czech Republic and Germany. International Journal of Cyber Criminology, 11(1), 143–160. https://doi.org/10.5281/zenodo.495778 ̶Hawdon, J., Oksanen, A., & Räsänen, P. (2015). Online extremism and online hate: Exposure among adolescents and young adults in four nations. Nordicom-Information, 37(3–4), 29–37. Adobe Systems Literatura ̶Hogg, M. A. (2001). A social identity theory of leadership. Personality and Social Psychology Review, 5, 184–200. https://10.1207/s15327957pspr0503_1 ̶Hogg, M. A., & Adelman, J. (2013). Uncertainty-identity theory: Extreme groups, radical behavior, and authoritarian leadership. Journal of Social Issues, 69(3). https://doi.org/10.1111/josi.12023 ̶Lea, M., & Spears, R. (1991). Computer-mediated communication, de-individuation and group decision-making. International Journal of Man-Machine Studies, 34(2), 283–301. https://doi.org/10.1016/0020-7373(91)90045-9 ̶Mareš, M. (2011). Problematika hate crime: Analýza pro Ministerstvo vnitra České republiky. Brno. ̶Postmes, T., & Spears, R. (1998). Deindividuation and antinormative behavior: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 123(3), 238–259. https://doi.org/10.1037/0033-2909.123.3.238 ̶Pozzoli, T., Gini, G., & Vieno, A. (2012). Individual and class moral disengagement in bullying among elementary school children. Aggressive Behavior, 38(5), 378-388. https://doi.org/10.1002/ab.21442 ̶Reicher, S. D., Spears, R., & Postmes, T. (1995). A Social Identity Model of Deindividuation phenomena. European Review of Social Psychology, 6(1), 1618–198. https://doi.org/10.1080/14792779443000049 ̶Tajfel, H. (1978). Differentiation between social groups: Studies in the social psychology of intergroup relations. Academic Press. ̶Tajfel, H., & Turner, J. C. (1979). An integrative theory of intergroup conflict. In W. G. Austin & S. Worchel (Eds.), The social psychology of intergroup relations (pp. 33–37). Brooks/Cole.