Politická ekonomie médií

Seminář 7: Mediální průmysl

Čtvrtek 13.4. 10:00-13:40 U43 (Blok seminářů 6,7)

Mediální průmysl je důležitým ekonomickým odvětvím, které má specifické charakteristiky a je silně ovlivněný veřejným zájmem. Mediální společnosti operují na takzvaném duálním trhu a soutěží mezi sebou o finance a čas publika. Nežádoucí koncentrace vlastnictví je obzvlášť častá v mediálním průmyslu. Kromě charakteristik mediálního průmyslu se také obeznámíme s nejdůležitějšími regulačními přístupy.

 

Povinná četba:

Doyle, G. Chapter 1 ”Introduction to Media Economics.” In Doyle, G. (2005) Understanding media economics. London: Sage.

Doporučená četba:

Myllylahti, M. (2020) Paying Attention to Attention: A Conceptual Framework for Studying News Reader Revenue Models Related to Platforms, Digital Journalism, 8:5, 567-575, DOI: 10.1080/21670811.2019.1691926

Budzinski, O. & Gaenssle, S. (2018) The economics of social media (super-)stars: an empirical investigation of stardom and success on YouTube, Journal of Media Economics, 31:3-4, 75-95, DOI: 10.1080/08997764.2020.1849228

Neheli, N. B. (2018) “News by Numbers”, Digital Journalism, 6(8), 1041-1051, DOI: 10.1080/21670811.2018.1504626

Gill, R. and Pratt, A. (2008) “In the Social Factory?: Immaterial Labour, Precariousness and Cultural Work”, Theory, Culture & Society, 25(7–8), pp. 1–30. doi: 10.1177/0263276408097794.

Ne-akademické zdroje:

How Instagram And Facebook Make Money

https://www.youtube.com/watch?v=zKk9to7Zcdg

Netflix Hit a Subscriber Peak. Here Are 3 Strategies They Might Try to Keep Growing | WSJ

https://www.youtube.com/watch?v=9vO0tNmGR2k