Politická ekonomie médií

Seminář 10: Žurnalistika a její hranice

Pondělí 17.4. 16:00-19:40 P22 (Blok seminářů 10,11)  

V průběhu kurzu se naše diskuse částečně dotkly produkce mediálních obsahů. Nové technologie, nové typy firem a aktérů ale mění charakter produkce a vlastnictví mediálních obsahů. Vzestup občanské žurnalistiky je diskutovaný ve vztahu ke „krizi“ žurnalistiky a klíčovou otázkou je jestli se jedná o demokratizaci žurnalistiky. Zamyslíme se také nad sociálními sítěmi a způsoby jakými se produkce/práce uživatelů mění ve finanční zisky pro firmy. A naší pozornosti neunikne ani vliv algoritmů na tvorbu žurnalistických obsahů.   

 

Povinná četba:

Wall, M. (2015) “Citizen Journalism”, Digital Journalism, 3(6), 797-813, DOI:

10.1080/21670811.2014.1002513

Doporučená četba:

Walker, D. (2022) “There’s a Camera Everywhere”: How Citizen Journalists, Cellphones, and Technology Shape Coverage of Police Shootings, Journalism Practice, 16:10, 2022-2039, DOI: 10.1080/17512786.2021.1884990

Stray, J. (2019) Making Artificial Intelligence Work for Investigative Journalism, Digital Journalism, 7:8, 1076-1097, DOI: 10.1080/21670811.2019.1630289

Maares, P. and Hanusch, F. (2018) “Exploring the boundaries of journalism: Instagram micro-bloggers in the twilight zone of lifestyle journalism.” Journalism 1–17.

Ne-akademické zdroje:

Eliot Higgins: Open source investigation comes of age

https://www.youtube.com/watch?v=L_zrtMFHpdY&list=PLhvsVAM5EuNbZm2xfw7huyIg8aQCdpyuA&index=5

The need for more citizen journalists | Zach Goldstein | TEDxPineCrestSchool

https://www.youtube.com/watch?v=csCxHUbQ-hY