ZURn6211 Teorie a výzkum online komunikace Organizace a požadavky kurzu, jaro 2023 Podoba kurzu •Nejvíce spadá pod specializaci „Mediální výzkum a analytika“ • •Zaměření: obecný úvod do problematiky + detailní vhled do jednotlivých témat • •Background vyučujících: psychologie, sociologie, informatika, mediální studia • •Odborníci na daná témata + zkušenost s výzkumem • •irtis.muni.cz Harmonogram 21.2. Úvodní hodina 28.2. Úvod: komunikační teorie 7.3. Anonymita v mediované komunikaci 14.3. Digital skills 21.3. Čtecí týden 28.3. Kredibilita online 4.4. Cyberhate a diskriminace 11.4. Nadměrné využívání internetu 18.4. Digitální intimita: dating, sexting a pornografie 25.4. Online metody a EMA metody 2.5. Zdraví a internet: eHealth a mHealth 9.5. Rodičovská mediace Vyprávění obrys Požadavky na zápočet •Prezentace vybraného tématu •Skupinová práce •Na každé přednášce 1 prezentace • •Seminární práce •Individuální práce • Logo v detailu Automaticky generovaný popis Prezentace Prezentace – formální požadavky •Skupinová práce (2-4 studenti) • •Prezentace v PowerPointu (nebo podobném softwaru) • •Prezentace bude prezentována v daném termínu na hodině • •Rozpis témat v IS – je nutné se k tématu přihlásit do 1.3.2023 17:00 • Prezentace – téma •Témata určí vyučující, přehled témat najdete v Rozpisech témat • •Je možná i domluva vlastního tématu – ozvěte se vyučující/mu konkrétní přednášky • •Pokud bude téma přijato, učitel jej zanese do IS, kde se k němu přihlásíte Prezentace – požadavky •Skupinová práce •2-4 studenti ve skupině •20 minut + diskuze s ostatními studenty •Je nutné, aby se do prezentování aktivně zapojili všichni členové skupiny •Připravte si otázky pro vaše publikum •Prezentace by měla podat základní přehled o daném tématu (definovat, vysvětlit, ukázat směry aktuálního výzkumu/vývoje a základní výsledky) •Snažte se být interaktivní, zaujměte •Přidejte příklady, ukázky (pokud je to vhodné) •Vypracováno na základě minimálně 5 odborných zdrojů •Odborná prezentace • Prezentace – struktura •Definice a představení zadaného tématu •O co ve vaší prezentaci jde? •Zasazení tématu do širších souvislostí •Např. proč je důležité, jak se vztahuje k online komunikaci či jiným tématům, proč by vaši spolužáci měli poslouchat? •Představení alespoň jednoho empirického výzkumu, který se zadaným tématem zabývá a zaujal vás •Co konkrétně daný výzkum zjišťoval? K jakým došel výsledkům, jaké z výsledků vyvodil závěry? •Vlastní zhodnocení tématu, zkušenost, závěr •Co s tím? •Jak se téma dotýká „normálních“ lidí? Lze na základě přečtené literatury dát spolužákům (někomu jinému) např. nějakou radu, doporučení? •Co jste si vy sami z tématu odnesli? Prezentace – tipy •Přednes •Odborná prezentace přednášená odborníky jiným odborníkům •1 slide = 1-2 minuty •Předem si vyzkoušejte načasování i přednes •Je nutné, aby se do prezentování aktivně zapojili všichni členové skupiny •PowerPoint •Ani moc málo textu (prezentace je vodítkem i pro přednášejícího), ani moc (publikum pak nemá motivaci číst) •Grafy a modely jsou vhodné, když dokáží vyložit myšlenku lépe než několik vět. Ale nekopírujte je bezhlavě z článků, které přečtete Prezentace – hodnocení •Náplň prezentace •Prezentace má jasnou tematickou linii, neobsahuje vycpávky, je jasně strukturovaná •Prezentace odpovídá zadanému tématu, nejsou v ní off-topic informace •Obsahuje ústřední data (základní! definice, tabulky či grafy) •Nechybí klíčové informace •Jsou vysvětleny použité pojmy •Text odkazuje na zdroje + seznam zdrojů je na posledním slajdu •Je rozlišeno, které informace vycházejí z materiálů a které jsou přidány/interpretovány autory prezentace •Text na slajdech je většinou vlastní (nejedná se jen o přeložené nebo vykopírované pasáže) •Text ústí v jasnou syntézu prezentovaných zjištění (závěr) •Na závěr je v krátkosti formulována zásadní myšlenka/myšlenky prezentace Prezentace – hodnocení •Podoba slidů •Grafika - vhodné pozadí, čitelné texty, grafy, kvalitní obrázky •Srozumitelné, nepřeplněné •V textu nejsou chyby •Projev •Na začátek krátké představení tématu i prezentujícího týmu •Korektní přednes pro odborné publikum (včetně neverbálního projevu) •Adekvátní tempo prezentace (ani uspěchaná, ani příliš pomalá) •Studenti slajdy doprovázejí, je patrné, že vědí, kde co v prezentaci mají •Plynulé střídání vystupujících, předávání si slova apod. Logo v detailu Automaticky generovaný popis Seminární práce Seminární práce – formální požadavky •Individuální práce • •Rozsah 6-8 NS (1 NS = 1 800 znaků včetně mezer) • •Min. 10 odborných zdrojů • •Deadline pro odevzdání do ISu: 4.6.2023 •Pokud je potřeba předmět ukončit dříve, např. kvůli SZZ, práci je nutno odevzdat 1.5.2023 a informovat Mgr. Lebedíkovou mailem (m.lebedikova@mail.muni.cz) • Seminární práce - téma •Téma si zvolí studenti sami • •Téma práce musí souviset s online komunikací a s nějakým vybraným (i okrajovým) tématem z celého kurzu – ALE nesmí pouze kopírovat něco, co v kurzu už zaznělo • •V seminární práci se studenti zaměří především na porovnání vlastních zkušeností s odbornou literaturou • •Pokud si nebudete jistí vhodností tématu, zkonzultujte jej s Mgr. Lebedíkovou Seminární práce - struktura •Úvod (orientačně 1 odstavec) •Co chcete seminární prací říci? •Nestačí jen „chci popsat“, je potřeba chtít vysvětlit – tj. práce nesmí zůstat jen na deskriptivní úrovni („co“), ale musí se zabývat i otázkami „jak“, „proč“, „s jakými dopady“, „za jakých okolností“, … •Zasazení tématu do širších souvislostí (orientačně 1 odstavec) •Proč je důležité, proč se jím vůbec zabývat, čím ohrožuje nebo povzbuzuje společenský/individuální vývoj? •Nestačí jen „protože mi to připadá zajímavé“ nebo „protože se o tom moc nemluví“ nebo „je to nové/aktuální“ – je potřeba uvést proč je to zajímavé nebo by se o tom mluvit mělo • Seminární práce - struktura •Jádro práce (orientačně 5 stran) •Vysvětlení jevu na základě odborné literatury •Zodpovězení otázky položené v úvodních odstavcích (co, jak, proč, kdy...) •Vlastní zhodnocení tématu, zkušenost, závěr (orientačně 1 strana) •Váš vlastní check na závěr – řekli jste svoji prací to, co jste říct chtěli? •Chybělo vám v literatuře, kterou jste četli, něco? Jak vy sami na dané téma nahlížíte? •Seznam literatury •Minimálně 10 odborných zdrojů • Nedostatečné seminární práce •Nesplnění formálních požadavků •Na rozsah, počet odborných zdrojů, odevzdání v termínu •Takovou práci rovnou vrátíme – ztratíte tak jeden pokus •Neodborná práce •Práce nemá mít formu fejetonu ani jiného volnějšího útvaru, jde o odborný text pro odborné čtenáře – i když práci doplníte o vlastní zkušenosti, musí jít skutečně jen o doplněk a nikoliv jádro celé práce •Práce vychází spíše z toho, co si sami myslíte, než toho, co je v relevantní literatuře. Časté u témat, kde se v médiích opakují nepodložené stereotypy •Příliš povrchní práce •Práce je příliš obecná a povrchní, typicky výsledek volby příliš širokého tématu („role Facebooku v životě dnešních mladých dospívajících“) Nedostatečné seminární práce •V práci chybí syntéza zdrojů •Práce předkládá jednotlivé zdroje aniž by docházelo k jejich syntéze (klasický případ, kdy pro každý odstavec je použit pouze jeden zdroj a odstavce spolu „nekomunikují“, práce spíše formou výpisků) •Chybí kritická práce se zdroji •Zdroje, které citujete nehodnotíte a nečtete kriticky, neporovnáváte je s jinými zdroji a neposkytujete komplexní pohled na danou problematiku •Příliš generalizující práce •Práce obsahuje příliš zjednodušující a generalizující vyjádření („Všichni, kdo používají internet více jak 3 hodiny denně, jsou na něm závislí,“ „dětem by se mělo používání tabletu zakázat“) • Nedostatečné seminární práce •Chybějící argumenty pro tvrzení •„Myslím si, že tento komunikační model je nevhodný,“ bez udání důvodů pro takové vyjádření •Špatná práce se zdroji •Zdroje uvedené v závěru práce nejsou citovány v textu •Špatné citování zdrojů •Plagiarismus Jak správně citovat? •Častá chyba u studentů -> špatné citování -> plagiarismus! •https://is.muni.cz/auth/do/fss/SOCIOLOGIE/el/tipy_a_triky/library.html?topic=-Kw1sg4MAeMu04fa1moM •Doporučuji citovat dle APA – dostatečně detailní pro každou situaci •PŘÍMÉ CITACE •„Přesně opsaný výrok z odborné publikace“ (Autor, Rok: strana). •Ideálně se používá v nejkrajnějších případech – když nejde výrok opsat jinými slovy (typicky u definic) •POZOR! Práce nesmí být kompilací přímých citací – nutno s nimi polemizovat, vysvětlovat, dávat do kontextu – práce by měla být vašim originálním dílem •PARAFRÁZE •Nejčastější typ citování, vlastními slovy převyprávíte informaci, citujete ve formátu (Autor, Rok). • Zdroj příkladů: https://is.muni.cz/auth/do/fss/SOCIOLOGIE/el/tipy_a_triky/library.html?topic=-Kw1sg4MAeMu04fa1moM Je to plagiát? Hra! •https://tedfrick.sitehost.iu.edu/plagiarism/item1.html :) Logo v detailu Automaticky generovaný popis Odborné zdroje Odborné zdroje – prezentace a seminární práce •Odborné zdroje jsou •Recenzované vědecké články (peer reviewed) •Mohou být empirické, teoretické, přehledové, metaanalýzy, … •Odborné monografie, editované sborníky (1 kapitola = 1 zdroj) •Knihy od akademiků pro akademiky •Databáze vědeckých článků •Google Scholar (nikoliv „obyčejný“ google): scholar.google.cz •Elektronické zdroje MU: ezdroje.muni.cz/prehled •Specificky doporučujeme EBSCO (sociálněvědná multioborová databáze s fulltexty) •Hledejte zdroje v angličtině • Odborné zdroje – prezentace a seminární práce Do příště •Zapsat se na téma prezentací do Rozpisu témat v ISu do 1.3.2023 17:00 • •První prezentace je 7.3.2022 – dohodněte se se svým týmem dostatečně dopředu • Logo v detailu Automaticky generovaný popis Otázky Otázky se souvislou výplní