Terén už volá! Příprava, prostředí, role a kompetence, realizace 1
Příprava skupinových diskusí není jen o přípravě scénáře. Jde o komplexní proces přípravy a pochopení role aktérů ve výzkumném poli (participanti/ky, výzkumník či výzkumnice/moderátor či moderátorka, zapisovatel/ka), skupinové dynamiky, jejích výhod a nástrah i způsobů, jak si s nimi poradit. Studující budou seznámeni navíc s fázemi výzkumu založeného na realizaci skupinových diskusí od přípravy a rekrutace, přes realizaci až po konečné rozloučení.
Toto setkání se bude více věnovat přípravě a logice fungování skupinových diskusí, příští setkání bude více zaměřeno na praktickou realizaci.
Povinná literatura
Rozšiřující literatura
- MacDougall, C., & Fudge , E. (2001). Planning and recruiting the sample for focus groups and in-depth interviews. Qualitative Health Research, 11 (1), 117–126.
Prezentace
Něco navíc
Článek Deníku N, výstup zadaného šetření postojů týkajících se Rusko-Ukrajinské války: Můžete použít jako inspiraci při přemýšlení, zda nám "křikloun" ve skupině může pomoct/škodit a jaké techniky jsou na tyto osoby vhodně aplikovatelné. Dokument jsem okomentoval a některé pasáže (ty, které zejména považuji za důležité) orámoval. Mé komentáře berte opravdu jako kvalifikované komentáře, nikoliv jako něco jasně daného (tedy krom některých terminologických nepřesností v textu ;-)). Například role "křiklounky" nejde z textu plně zhodnotit.
Podcast Piko, epizoda 5: Minimálně v epizodě 5 Apolena a Pavel techniky "coby kdyby" jako způsob, jak se bavit o věcech tak, aby minimalizovali 1) mlčení 2) újmu. Na hodině jsem uváděl, že se tato technika objevuje i v epizodě 1. Považuji to za velmi pravděpodobné, ale s odstupem už si nejsem tak jistý, zkuste případě.