Adobe Systems 1 Zrna a plevy: hodnocení kvality výzkumu založeného na skupinových diskusích ZURn6337 Fokusní skupiny Adobe Systems 2 O čem to dnes bude? ̶Úkol z minula: reflexe ZZ ̶O hodnocení kvality výzkumu (zejména kvalitativní) ̶Techniky dosahování kvality ̶Tip na automatické kódování dat FG v Atlasu.ti Adobe Systems 3 Klady Reflexe výzkumných zpráv Limity ̶Doporučení obsažena ̶Více cílovek (komparativní perspektiva) ̶Do rekrutací zapojen insider ̶Přehledné výsledky ̶Upraveno pro pohodlný tisk ̶Interpretace doplněna literaturou ̶Reflexe limitů ̶Perspektiva zaměřena na konkrétní oblast ̶Přístupný jzyk ̶Nepěkné formátování ̶Nekonzistentní práce s prezentací výňatků (některé v těle textu, některé samostatně) ̶Možné přeceňování spojitosti jevu s cílovou skupinou (zacílení výzkumu) -> stigmatizace? ̶Malá inovativnost ̶Není úplně jasné, proč zrovna tato technika sběru dat ̶Nejasná struktura jednotlivých FG ̶Citace nekvalitně provázané s textem (věcná x grafická ?) ̶Možné využití fotografii na hraně etiky (emocionalita, bez popisků)? Adobe Systems 4 Obecně Kvalita výzkumu ̶Postupná a intenzivní snaha o profesionalizaci, standardizaci, transparentnost a účelnost vědeckého provozu ̶Důraz na metriky vědeckého výkonu (citovanost, počty publikací) ̶Důraz na metriky kvality (žebříčky univerzit, pracovišť, odborných časopisů) ̶Projevuje se i v mimoakademickém sektoru ̶Hodnocení produktivity a kvality provozu výzkumného subjektu (agentura, neziskovka, apod.) Klient Poskytovatel financování (EU, ministerstva, donoři apod.) ̶Hodnocení účelnosti a kvality poptávaného výzkumu u klienta Interní reporty a evaluace (výkonné složky organizace, divize, interní analytické týmy) Externí reporty a evaluace (externí auditor, poskytovatel financování) Adobe Systems 5 Obecně Kvalita výzkumů ̶To vše vystavuje výzkum drobnohledu z několika úhlů pohledu: ̶Užitečnost: jak kvalitní výstupy přináší? (evaluační přezkum) ̶Validita: přesnost/správnost výsledků? ̶Reliabilita: spolehlivost/konzistentnost výsledků? Adobe Systems Opravdu jsou výsledky dostatečně soudržné, ukazuje „reálné“ jevy? Interní validita: Opravdu zjišťujeme to, co chceme? Externí validita: Dají se výsledky zobecnit? 6 Byl výzkum přínosný? Kolika osobám přinesl užitek /zasáhl je? Kolik prostředků bylo ušetřeno, o kolik stoupla hodnota, prodej apod., co bylo vytvořeno, čemu bylo zabráněno? Jsou výsledky konzistentní napříč měřeními, časem, populacemi, kontexty? Užitečnost, validita, reliabilita Adobe Systems 7 Kritika Validita, reliabilita ̶Vychází z logiky pozitivismu: svět zjednodušíme na mechanismy, najdeme vhodné měření, aplikujeme, najdeme vhodné měření, změříme spolehlivost ̶Vhodné pro kvantitativní přístupy (experiment, survey) ̶Jde o pozitivistický imperialismus (naše pravidla, pro vaše pole) ̶Hrozba marginalizace některých technik (jen módní a nyní „validní“) ̶Neexistuje jedna objektivní realita, ale mnoho intersubjektivních realit ̶„Intervence“ není nežádoucí, ale podmínka provádění výzkumu ̶Intersubjektivní význam se nedá zkoumat náhodným výběrem ̶Očekávat naprostou opakovatelnost a stejnost mezi kontexty je naivní a nebezpečné ̶Dvojí závěr na poli kvali výzkumu: ̶Je nutné využívat jiné pojmy Validita -> důvěryhodnost, věrnost, legitimita, autenticita Reliabilita -> konzistentnost, stabilita, přenositelnost, ̶Je možné použít stávající, ale přistupovat k nim jinak ̶ Adobe Systems 8 Stejně a přitom jinak ̶I kvalitativnímu výzkumu jde o kvalitu ̶Základem je svědomitost, reflexivita a transparentnost ̶Probíhá v celém procesu výzkumu ̶Liší se jen techniky k jejich dosahování (navíc ne nutně všechny) ̶Výsledkem je zhodnocení kvalit a limitů studie ̶Úspěšnost postupu při vytváření a výsledku v podobě „krajiny významu“ (Reed) ̶ ̶ Adobe Systems 9 Interpretace Techniky k dosažení validity ̶Validace účastníky ̶Konzultace celého procesu/klíčových částí s jedním nebo několika členy/kami cílové skupiny a/nebo zadavatelem ̶Předložení dílčích nebo konečných výsledků ke konzultaci nebo autorizaci ̶Zabraňuje chybám v zakázce a porozumění, nedůvěře ̶Umožňuje větší důvěru, transparentnost, etičnost a porozumění ̶Pozor však na prolomení anonymity a důvěrnosti a problémy souvisejícími se snahou zasahovat do výzkumu nebo ho problematizovat Účastnici/e nebo i zadavatel/ky mohou mít tendenci zpochybňovat záležitosti, které jim nekonvenují nebo jsou v rozporu s jejich interpretací. ̶Peer validace ̶Podobné, jen provádí odborníci zabývající se podobným tématem nebo alespoň metodou ̶Validace negativním případem: ̶Systematická snaha o zpochybňování závěrů (jinými kousky dat, literaturou) ̶Vede k solidnějšímu vysvětlení a porozumění kvalit i limitů ̶Triangulace ̶Využití více zdrojů dat a analytických sond ̶Důslednost v hranicích výkladu (týká se všech, nebo části, proč?) ̶ Adobe Systems 10 Přenositelnost (zobecnitelnost) Techniky k dosažení validity ̶Rekrutace ̶Vedena snahou o homogenitu nebo heterogenitu? ̶Interpretace ̶Pomůže zejména literatura ̶Lze se s věcně stejnou záležitostí setkat v jiném kontextu? ̶Lze se s jinou záležitostí setkat ve stejném kontextu? Adobe Systems 11 Výzkumu jako celku Techniky k dosažení reliability Datové analýzy a výsledků ̶Transparentnost ̶Co nejvíce pro všechny fáze ̶Reflexivita ̶Neustálé odstupování a sebezpochybňování ̶Svědomitost ̶Ve všech fázích ̶Kódovat ve více osobách ̶Kódovat svědomitě a konzistentně ̶Mít kódovací knihu Soupis kódů Jejich podstata Jejich osud (proč byly vytvořeny, jak se měnily) ̶Kontrolovat shodu kóderů/ek ̶Opakované/pravidelné kódování vzorku dat ̶Snaha dosáhnout přijatelné shody postupu Stejné věci stejnými kódy Stejné věci ve stejném rozsahu Adobe Systems 12 Datové analýzy a výsledků Techniky k dosažení reliability ̶Techniky k dosahování shody kóderek/ů ̶Subjektivní „okometrické“: debata o kódech, procesu kódování a významu kódů ̶Relativní shoda: výpočet „tabulky“ s procentuálním podílem shodných kódů. Zavedené kritérium > 80 % ̶Cohenovo Kappa: Koeficient shody zohledňující rozsah oblasti (náhodnou shodu). Kritérium > 0,7–0,8 v pořádku. Náročné na dosažení i proces. Umí i Atlas, viz: https://www.youtube.com/watch?v=68muE8dq6LI https://atlasti.com/research-hub/measuring-inter-coder-agreement-why-cohen-s-kappa-is-not-a-good-ch oice Adobe Systems 13 Checklist Techniky k dosažení validity a reliability Adobe Systems 14 Checklist Techniky k dosažení validity a reliability Adobe Systems 15 Automatické kódování přepisů FG Atlas.ti (ještě jedna vychytávka) ̶Viz https://doc.atlasti.com/ManualWin.v9/FocusGroups/FocusGroupDataGuidelines.html ̶ Adobe Systems 16 O čem to dnes bylo? ̶O tom, že různé ZZ mají různé klady a limity ̶O tom, proč je důležité uvažovat nad kvalitou výzkumného úsilí ̶Jak to udělat, aby byl náš výzkum kvalitní ̶Jak si ušetřit práci s kódováním základních informací o účastnících/icích ̶ V prezentaci byly použity piktogramy pocházející z platformy Flaticon, děkuji původcům Freepik, IYAHICON, ̶ Adobe Systems 17 Cokoliv dalšího? ̶Jak se vám daří s prací? ̶Jak hodnotíte kurz? ̶…