Adobe Systems 1 Terén už volá! Příprava, prostředí, role a kompetence, realizace 1 ZURn6337 Fokusní skupiny Adobe Systems 2 O čem to dnes bude? ̶Rekrutace účastníků/ic ̶Místo ̶Role a kompetence ̶Mederátor/ka ̶Zapisovatel/ka ̶Skupinová dynamika a práce s ní (moderování) ̶Zapisování a podpora ̶ ̶ Adobe Systems 3 Jak zajistit účastníky/ce? Adobe Systems 4 Obecně Rekrutace ̶Jde o techniky a způsoby získávání a motivace parteicipantů/ek k účasti ve výzkumu. ̶Ovlivňuje složení souboru, a tedy i výsledky ̶Doporučuje se spíše homogenní složení z hlediska backgroundu, nikoliv palety zkušenosti nebo názorů (tam heterogenita) ̶Neheterogenizovat na základě více znaků (vybrat jeden, např. muži různého věku, nebo muži a ženy podobného věku) Vždy nutné rozvažovat s ohledem na výzkumné téma a možná rizika homogenity/heterogenity Vyhneme se potížím s rekrutací a roztříštěností diskuse ̶Častější jsou anonymní skupiny Může posilovat, ale i snižovat pocit bezpečí, záleží na tématu Skupiny známých lidí můžou jak pomáhat, tak zabraňovat bandwagon efektu Možné nastavit maximum blízkosti: např. nejblíže rozšířená rodina Šetří čas (rozehřívání) Větší jistota účasti ̶ ̶ Adobe Systems 5 Kvalitativní výzkum Rekrutace (typicky) Kvantitativní výzkum ̶Úsudkový/účelový výběr ̶Kritéria „nositelství“ daného jevu ̶Mezní, zvláštní, okrajová zkušenost/status může být vítán ̶Víme co chceme zkoumat, hledáme populaci ̶Flexibilní ̶Lze upravovat podle vývoje výzkumu ̶Množství dat závislé na jevu ̶Ideálně do teoretické saturace ̶ ̶Náhodný výběr ̶Kritérium statistické reprezentativity ̶Outlieři nejsou příliš vítáni ̶Máme populaci a sledujeme rozložení jevu v ní ̶Rigidní ̶Jakmile jsou data sebrána, nelze s nimi v zásadě nic dělat ̶Množství dat závislé na počtu proměnných a statistickém využití Adobe Systems 6 Rekrutační/výzkumná agentura Rekrutační strategie Gatekeeper ̶Běžné u profesionálních výzkumů ̶Ideálně pro jevy dobře dostupné v běžné populaci ̶Některé agentury samostatnou rekrutací nenabízí ̶Cena se odvíjí podle náročnosti rekrutace a složitosti segmentace vzorku ̶Mohou poskytnout i doplňkové služby (místo, občerstvení, zapisovatel/ka,… výzkumná zpráva) ̶Může být praktické, ale má i limity ̶o nic se nemusíte starat ̶někdy si neumí poradit s absentéry ̶obtížný přehled o vzorku (profesionální účastníci/ce) ̶nízká motivace (nízká odměna, nezajímavé téma) ̶ ̶Vhodné pro výzkum „přirozených jednotek“ (neformálního) charakteru ̶Vhodné pro těžko dostupné jevy a populace ̶sousedství ̶sociálně vyloučená oblast ̶stigmatizovaní (minoritní sexuální preference) ̶kriminální komunity ̶„Uzlový bod“ skupiny ̶Vysoký sociální kapitál ̶Vysoký symbolický kapitál (důvěryhodnost) ̶Vysoký kulturní kapitál (znalost skupiny, pravidel apod.) ̶Příklad: ̶sociální pracovník ̶člen gangu ̶Pozor na přílišnou závislost ̶Hrozba rozpadu rekrutace Adobe Systems 7 Formální organizace Rekrutace Neformální sítě ̶Vhodné pro populace silně spojené s danou organizací/užíváním jejich služeb ̶Klienti zdravotnického zařízení ̶Studující ̶Vězni ̶Členové fary ̶Zaměstnanci/kyně firem ̶Členové sportovních klubů ̶Organizace může pomoct s rekrutací: ̶Rozesílá informace a žádost o participaci ̶Poskytne prostor pro kontaktování/prezentaci ̶Poskytne kontaktní a jiné údaje ̶Může ale i „škodit“: ̶Trvání na předvýběru ̶Trvání na kontrole rekrutace (HR firmy apod.) ̶ ̶Vhodné pro situace, kdy formální a zprostředkovaná rekrutace není žádoucí nebo možná ̶Jakékoliv populace ̶Osobní známost (a následně sněhová koule) ̶OSS skupiny ̶Návštěva míst setkávání/pobytu (kina, knihovny, parky, nákupní střediska, kroužky, sportovní utkání) ̶Může být velmi neúčinné Adobe Systems 8 Reklama Rekrutace Křížová rekrutace ̶Vhodné pro velké studie (velký počet participantů/ek, mnoho míst) nebo velmi těžko dosažitelná populace (velmi specifické vlastnosti) ̶ ̶Různé typy ̶Reklama v jakémkoliv médiu ̶Reklama ve veřejném prostoru ̶Kontextová reklama ̶Při plošném použití velmi nákladné a komplikované ̶Vyžaduje silné motivační nástroje ̶Vhodné pro mixed method výzkum ̶Jedna výzkumná populace slouží pro rekrutací do jiné (typicky dotazníkové šetření -> FG-> rozhovory) ̶Usnadňuje dostupnost a účelovost výběru ̶Pozor na přezkoumanost a „obvyklé podezřelé“ ̶„Profesionální“ účastníci/e Adobe Systems 9 Kde a čím realizovat? Adobe Systems 10 Obecně Místo Uspořádání ̶Soukromé ̶Průhledné příčky, zvuková izolace, venkovní FG ̶Tiché ̶Soustředění, vzájemné porozumění, kvalita záznamu, pocit důvěrnosti ̶Snadno přístupné, používané, známé ̶Disability, hrozba navádění, opožďování, neúčast, nutnost řešit tuto logistiku ̶Neutrální ̶Pocit důvěrnosti ̶Zmapovat „výzdobu“, přítomnost kamer, umístění ve firmě, vč trasy k místnosti ̶Vybavené ̶Židle/polštářky, možnost sedět v kruhu, flipchart, další pomůcky ̶Občerstvení Bezpečné (bez hrozby ušpinění), dostupné (do středu nebo na více míst), nic velkého (ovoce, sušenky, drobné pečivo) Voda, čaj, káva ̶Kruhové/půlkruhové: ̶Podněcuje diskusi ̶Pohled na sebe navzájem ̶Bez dominantního člena ̶Bez člověka na okraji ̶Adresnější moderace (natáčení, pohled) ̶Podélné ̶Brzdí diskusi ̶Pohled na moderátora (sériový rozhovor) Začlenit mezi účastníky ̶Špatný přehled o ostatních účastnících (pohled, jmenovky) ̶Dominantní člen (moderátor, očekávání prezentace) ̶Lidé na okraji (odstrčenost, nízké zapojení) ̶Obtížná moderace Adobe Systems 11 Technika ̶ ̶Diktafon – stačí jeden? ̶ ̶Baterky, kabely, nabíječky… ̶ ̶Alternativy ̶ ̶ ̶Budete potřebovat wifi? Zařídit dopředu! ̶ Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems 12 Tištěné materiály ̶ ̶Podnětové materiály/ prezenční listina, … ̶ ̶u PM pozor na počet a velikost ̶ -> všichni na ně musí dobře vidět (i moderátor) -> očíslovat! Snažit se, aby do diktafonu zaznělo, o kterém materiálu zrovna komunikační partneři mluví Adobe Systems 13 Jmenovky ̶ ̶Eliminace hej-ty-tam-ství ̶ ̶Stickers + fixy ̶ ̶ ̶Pozor na přezdívky ̶ (výhody i nevýhody) Adobe Systems 14 Odpovědnosti a role Adobe Systems 15 Moderátor/ka Klíčové role FG Zapisovatel/ka ̶Zajišťuje průběh FG ̶Přivítání ̶Instruktáž ̶Zajištění formalit ̶„Řídí“ diskusi ̶Uzavření, rozloučení ̶Udržuje integritu FG ̶Rapport ̶Zjišťuje „obsah“ a hlídá focus ̶Hlídá dynamiku Atmosféra Mírní příliš průbojné Povzbuzuje tiché ̶Samostatný datový zdroj, záchrana v případě nemožnosti nebo selhání záznamu ̶Zajišťuje zápis ̶Témat diskuse ̶Části důležitých promluv ̶Obraty a změny v diskusi ̶Návaznosti reakcí ̶Nonverbální komunikace Tělo, tvář, kývání… ̶„Síla“ (ne/souhlasu) ̶Rušivé vlivy ̶Zápis bez interpretace ̶Zajišťuje záznam ̶Zajišťuje zařízení a jeho kondici ̶Zapíná a vypíná záznam ̶Pomáhá s aktivitami (rozdává papíry, materiály, pokud to nedělá moderátor) ̶Sedí stranou ̶ Adobe Systems 16 Klíčové role FG ̶Výzkumný tým může být i vícečlenný ̶Několik moderátorů/ek ̶Několik zapisovatelů/ek ̶Při velmi složitých FG ̶Více viz: Stewart, D., Shamdasani, P., & Rook, D. (2007). Conducting the Focus Group. In Focus Groups. SAGE Publications, Ltd. https://doi.org/10.4135/9781412991841 Prince, M., & Davies, M. (2001). Moderator teams: An extension to focus group methodology. Qualitative Market Research: An International Journal, 4(4), 207–216. https://doi.org/10.1108/EUM0000000005902 ̶ Adobe Systems 17 Shrnutí role moderátora/ky Úloha moderátora Adobe Systems 18 Na místě Adobe Systems 19 Co včíl ̶ ̶Úvodní slovo – kdo, co, proč, jak, do kdy ̶ ̶Tykání/ vykání ̶ ̶Prostor pro dotazy před začátkem FG ̶ ̶Upozornění na nahrávání, nakládání s nahrávkou ̶ ̶Citlivá témata (je však lepší řešit předem!) ̶ Adobe Systems 20 Moderování ̶Využívá dynamiku skupiny, ale neřídí jí (nejde o dotazník) ̶Udržuje v mezích tématu a funkční atmosféry Ale ne každé odklonění je na obtíž (jde o míru) Konflikt není principiálně na škodu ̶Ideál: moderátor se v zásadě jen mírně doptává na důvod a význam a ošetřuje přechody, participanti/ky na sebe reagují plynule sami a vedou se k vysvětlování ̶Moderace se mění v průběhu: Na počátku zpr. „direktivnější“, následně volnější. Aktivní/pasivní moderace ̶Aktivní moderace ̶Direktivnější ̶Konstantní srovnávání toho, co bylo řečeno, jak a proč s cíli výzkumu ̶Vztah situace „teď“ k celku zkoumání ̶Založena na cíleném usměrňování diskuse ̶Pasivní moderace ̶„Neviditelnost“ moderátora/ky ̶Koncentrace uvnitř situace „teď“ ̶Aktivita založená na tichém naslouchání, oceňování debaty a její udržování nebo podněcování ̶ ̶ New James Bond Pinball Machines Adobe Systems 21 Sondy (probes) ̶Krátká (non)verbální vodítka udržující a prohlubující diskusi ̶Tématické (ve scénáři) ̶Zajišťují, aby se na nic důležitého organizačního nezapomnělo ̶Zajišťují pokrytí všeho důležitého ̶ ̶ ̶Motivační ̶Udržují chod diskuse, motivují účastníky/ce v diskusi, vyjadřují zájem ̶Verbální: citoslovce zájmu, údivu, souhlasu, „chápu“, „zajímavé“, „Má to někdo podobně/jinak?“; ̶Nonverbální: pokyvování hlavou ̶Nepřehánět: návodnost, „přílišné divení se“ ̶Reflexivní ̶Ujišťuje korektní pochopení ̶Parafráze (+ ujištění): „Říkali jste, že…“; „Je to tedy tak, že…?“; „Rozumím tomu správně, že…?“ ̶ Adobe Systems 22 Sondy (probes) ̶Expanzivní ̶Pobízí k dovysvětlení, rozvedení, osmyslnění ̶„Zajímavé, můžete nám o tom povědět více?“; „Říkali jste, že důležitá je objektivita, můžeme se u tohoto malinko zastavit? Pro různé lidi může toto slovo znamenat různé věci, můžete mi prosím říct, co znamená pro vás?“; „Jde vidět, že zde panují rozdílné pohledy, což je v pořádku, co je důvodem, že vidíte X jinak?“ ̶Tichá ̶Účel jako u motivační a expanzivní, jiná technika ̶Pro moderátora/ku náročná, ale účinná ̶Mlčení: vyvolává pocit očekávání, které „je nutno“ zaplnit ̶Pozor na techniku: doplnit o účastný pohled na participující, např. je přejet pohledem s pokýváním (x koukání na jednu osobu, koukání jinam) Max cca 5 sekund, delší vytváří trapno, dusí diskusi nebo vyvolává vynucené nebo „plané odpovědi“ (opakování, bez hloubky) neaplikovat mnohokrát (jde o „koření“ diskuse) ̶ Adobe Systems 23 Účastníků/ic Nonverbální komunikace Moderátora/ky ̶Důležitá kontextuální i věcná součást diskuse ̶Kontextuální (důležité pro atmosféru) ̶Zapojení (naklonění dopředu, pozorný pohled) ̶Nezájem/dominance (chytání lelků, „rozvalenost“, hraní si s věcmi, nepřítomný výraz) ̶Nervozita (třes, držení těla, těkání pohledem, uhýbání pohledem) ̶Věcná (lze využít pro dotazování nebo zjišťování informací) ̶Souhlas x nesouhlas (kývání, přizvukování, výraz tváře, řeč těla) ̶ ̶Ovlivňuje dojem a atmosféru ̶Výraz tváře: nemračit se, nekroutit hlavou, přímý oční kontakt ̶Řeč těla a pozice: nervozitu řešit předměty v ruce, nezakládat ruce, nestrkat do kapes nebo za záda ̶Pozice: nepoposedávat po nábytku, nenarušovat osobní zóny ani se příliš nevzdalovat Adobe Systems 24 Signály ̶(non)verbální komunikace mezi zapisovatelem a moderátorem FG ̶ ̶Proč je to důležité a jak k nim přistupovat Adobe Systems 25 Tichý/á účastník/ce Skupinová dynamika Dominantní/hlasitý/á účastník/ce ̶Zábrany vyjádřit se ̶Vyjádření zřídkavé, tiché, úsporné ̶Riziko přehlédnutí ̶Riziko „vyhasínání“ (čím déle ticho, tím déle ticho) ̶Techniky: ̶Oční kontakt: přímý, mírně delší, ne příliš dlouhý ̶Výzva: nejdříve obecně „máme tady tedy několik pohledů, máte to ostatní stejně, nebo se naopak v něčem lišíte?“; ̶ středně adresně „máme tady několik pohledů, pokud by rád kdokoliv přidal svůj další, ceníme pohledy všech…“; ̶ vysoce adresně „Beřichu/Martino, jak to máte vy, budu moc rád, pokud se podělíte i o váš pohled, pokud nebudete proti…“ ̶Povzbuzení může přinést účastníkovi/ci úlevu, i větší stres ̶Více tichých účastníků/ic může ukazovat na problém v rekrutací nebo tématu (nebo jen na tabu, které je třeba lépe uchopit) ̶Bez zábran, snaha dominovat, být první, mít nejsilnější hlas ̶Vyjádření ke všemu, hodně a co nejhlasitěji, případná agrese ̶Riziko zániku kolektivního narativu a negativní sociální moderace (utichání, zábrany se vyjádřit) ̶Nutnost respektovat, ale zároveň moderovat ̶Techniky: Oční kontakt: po domluvení přechází k dalším účastníkům a u nich zůstává, sklopení zraku k poznámkám Tělo: natočení bokem, čelo k ostatním Verbální: Mírná „Děkuji za váš pohled, co na to ostatní?“; Střední: „Děkuji, vidím, že k XY máte co říci a budu rád, pokud se budete zapojovat i dále, nicméně by bylo moc fajn kdybychom dali prostor i ostatním.“ Výrazná: „Marie/Petře, můžeme se prosím domluvit na tom, že budete více myslet i na ostatní a přenecháte jim také prostor?“ Dobré kombinovat se zopakováním pravidel skupinové debaty, a se souhlasem s nimi na počátku. V krajním případě přerušení a požádání o chvilku mezi čtyřma očima bokem: vyjasnění pravidel a nabídka nebo žádost o opuštění ̶Udržet profesionální vystupování ̶Více dominantních účastníků/ic může naznačovat polaritu v tématu. Utišit hádku důrazem na pravidla a případně vytěžit, nebo odklonit k jinému tématu. ̶ Daná mixem charakteristik účastníků a způsobem moderace Adobe Systems 26 „Bloumající“ účastník/ce Skupinová dynamika ̶Snaha být dobrým účastníkem/cí, komunikativně řešená nervozita, výřečnost ̶Vyjádření dlouhé, mimo téma, bez jasného směru a závěru ̶Riziko zániku kolektivního narativu (únava) a šumu (nejistota směru a obsahu diskuse) ̶Techniky (podle typu „bloumání“): Pro dlouhé/opakující se promluvy Oční kontakt: po domluvení přechází k dalším účastníkům a u nich zůstává, sklopení zraku k poznámkám Tělo: natočení bokem, čelo k ostatním Verbální: Mírná „Děkuji za váš pohled, co na to ostatní?“; Střední: „To bylo velmi podrobné. Děkuji, vidím, že k XY máte co říci a budu rád, pokud se budete zapojovat i dále, nicméně by bylo moc fajn kdybychom se pokusili dát prostor i ostatním.“ Výrazná: „Marie/Petře, děkuji za váš podrobný pohled. Můžeme se domluvit, na větším prostoru pro ostatní?“ Přerušení, skočení do řeči, poděkování a zdvořilé zopakování nutnosti dát prostor i ostatním. Zmatené promluvy Pokusit se jednu hlavní tezi shrnout pro ostatní, nechat validovat „Díky, rozumím tomu správně, že…?“ Případně pro vyhnutí se nové iteraci „Díky, Luboš/Zdena si tedy myslí, že…, co a to ostatní? ̶Udržet profesionální vystupování Adobe Systems 27 Skupinová dynamika Citlivost, tabu, skupinové mlčení ̶Přimykání se k jednomu pohledu ̶Podezřele intenzivní a rychlý konsenzus ̶Podle některých přirozená součást sociální dynamiky, podle jiných nutné řešit: ̶Využít odlehčenou verzi nějaké aktivizace: často napište si předem/vyznačte/ ohodnoťte sami pro sebe a následně přečtěte ̶Jedna otázka poležená různě vícekrát ̶Citlivost/tabu ̶Odosobňující techniky „Hypotetické“ situace (osobní) „Coby kdyby“ (obecné) „Setkali jste se někdy?“ ̶Osobní disclamer Musí být dostatečně vtahující, ale ne příliš diskreditující ̶Skupinové mlčení ̶Aktivizace ̶Reformulace otázky Snížení abstraktnosti Příklad ̶ ̶ „Skupinové myšlení“ Zobecňující postupy (coby kdyby – „pokud byste byl člověk, který by se choval rizikově, co by to znamenalo“?; Setkali jste se někdy s něčím, jako…) Adobe Systems 28 Nahrávání Asistence a zajištění ̶Přesný a kontinuální záznam ̶Audio: méně náročné na přepis, náročnější na poznámky, běžnější ̶Video: velmi náročné na přepis, méně náročné na poznámky, méně běžné (vyjma marketingu, psychologie a behaviorálních věd), více stresující ̶Nutné správné umístění: natočení, záběr všech ̶Kvalitní technika: dnes i telefony (zvážit dojem a riziko notifikací apod.), kruhové/směrové diktafony Zapisovatel/ka: V dostatečné vzdálenosti, aby vše slyšel/a viděl/a, ale ani „nezacláněl“ (může znervózňovat) Adobe Systems 29 Zápis/poznámky Asistence a zajištění ̶Nutně reduktivní ̶Nutné součásti ̶Hlavička: datum, čas, místo, téma, výzkumný projekt, účastníci/ce, moderace a asistence ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶Obsah: Parafráze: „X mluví o…“; „X a Y se shodli, že…“ četnější Citace: „Tak nejdůležitější je ta objektivita, to, aby nikomu ten moderátor nestranil.“ Důležité promluvy Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems 30 Neverbální komunikace ̶ ̶Je fajn, pokud zapisovatel píše i o atmosféře, která v průběhu FG panuje (kdo se s kým baví, kdo je znuděný, …) ̶Někdy může významně napomoci při tvorbě celkového obrazu ̶ Adobe Systems 31 Zápis/poznámky Asistence a zajištění ̶Strukturované/podrobné ̶Např. vpisování přímo do scénáře pod jednotlivé otázky (vhodnější pro psaní na PC, ale možné i v papírové verzi) ̶Striktněji vymezený prostor (často tří sloupce = otázka, zápis, poznámka) ̶Větší důraz na obsah (více citací), podrobné vymezení přechodů a okolností (slovní popisy) ̶Méně strukturované/podrobné ̶Volné navazování na čísla otázek ̶Méně striktní práce s prostorem (např. jen číslo otázky a zápis) ̶Úspornější záznam (méně přímých citací), používání značek (pro typy reakcí a sílu) a grafických znázornění (návazností aktérů formou čísel, šipek apod.) ̶ ̶ Adobe Systems 32 Strukturovanější Příklad archu zapisovatele/ky Office of School Climate and Prevention Services. (n.d.). Focus Group Toolkit. Oklahoma Education. https://sde.ok.gov/sites/default/files/documents/files/PDF%20Focus%20Group%20Toolkit.pdf https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjcjOODlLr9AhXJg_0HHYLoBj0 QFnoECC0QAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.pacwrc.pitt.edu%2FCQI%2FFocus%2520Group%2520Note%2520Taking%2520T emplate.docx&usg=AOvVaw1ofMwK_d38rvdThKRCW2s4 Adobe Systems 33 Méně strukturovaný Příklad archu zapisovatele/ky Valencia College. (2020). Facilitator and Note Taker Guide. OMNI. (n.d.). Toolkit for Conducting Focus Groups. Adobe Systems 34 Hlídání času ̶ ̶Zvukové či jiné? ̶ ̶Výhody a nevýhody Adobe Systems 35 Po skončení ̶ ̶Debriefing ̶ ̶Co se bude dít dál + kontakty ̶ ̶ ̶Doplňující materiály k tématu Adobe Systems 36 O čem to dnes bylo ̶O typech získávání účastníků/ic (rekrutace) ̶O odpovědnostech moderátora/ky a zapisovatele/ky ̶O tom, jak moderovat a opečovávat skupinovou dynamiku ̶O tom, jak zapisovat