Dramaturgické a produkční praktikum: Cyklus diskuzí v Huse na provázku

Týden 3 (1. 3.): Název a základ anotace

Připomenutí z minulého setkání: Brainstorming k debatě

  • diskuze na základě Padletu ()
  • předběžná (obecná) témata, která budeme blíže promýšlet v následujícím týdnu:
    • společenský tlak a společenská očekávání od žen (v mateřství, rodině, v práci) a zobrazování žen v médiích, tzn. obecně směr přemýšlení od společnosti k ženám; ženy jako matky, pečovatelky, kariéristky (ale na každém je vlastně pořád něco špatně)
    • různé podoby vystupování žen v mateřství, rodině, v práci (samoživitelky, vědkyně, političky...), individuální podoby těchto rolí navzdory obecným tlakům a očekáváním, tzn. jak skutečně žijí ženy ve srovnání s normami a očekáváními, která na ně klade společnost ("hrdinky" v hledání vlastní cesty)


Diskuze nad konkretizací tématu

ženy – mateřství  –  kariéra; zaměření na očekávání od žen a na pozici žen v situaci, kdy se stanou matkami (zůstat doma? Jít do práce? Kombinovat mateřství a kariéru?)


Slova, pojmy, sousloví jako inspirace pro název

cítění, pečování, naslouchání, životní balanc ženy, víra v sebe sama, samostatnost, síla, vzdělání, kariéra, mateřství, matka, kariéra, předsudky, nezávislá, odhodlaná, ambiciózní kariéristka, bezohlednost, sebestřednost, ženy, které "lezou po cizích zádech nahoru"


Východiska pro otázky pro anotaci

  • Jak se změnil pohled na roli ženy ve společnosti? Lze to v něčem porovnat? Zlepšilo se to? (posledních 30 let od revoluce)
  • Kdy se ženy vracejí do práce po porodu? Na jaké pozice?
  • Jak je procento žen v manažerských/vysokých pozicích (a jaké bylo dřív)? Co pay gap (platové rozdíly)?
  • Jak dlouho pracují ženy před porodem? Co když musejí pracovat až do porodu? A co když naopak chtějí?
  • Jak reagovat na stereotypní názory o ženách? Když mi někdo řekne, že žena patří do kuchyně – co mám říct?
  • Je mateřská dovolená opravdu dovolená?
  • Osamělost žen na mateřské dovolené – jak se s tím ženy vyrovnávají? (psychický aspekt nového mateřství)
  • Je kariéristkou žena, které nebyla tři roky na rodičovské, ale šla do práce už dřív, protože chtěla? Není někdy naopak nunté, aby ženy pracovaly, aby se rodina uživila – a jsou pak kariéristky, nebo obětavé?
  • Musejí si ženy nadpracovat (získat peníze), aby si vydělaly na rodičovskou?
  • Rodičovská – očekává se automaticky, že se o děti budou starat ženy? Je za tím, že se rozhodne být muž na rodičovské, jen ekonomický aspekt?
  • Role chův – žena jde do práce, aby zaplatila chůvu, která se jí stará o dítě, a žena pak není doma s dítětem – začarovaný kruh – je to problém, nebo řešení?
  • Jak reagovat, když ženu odmítnou na určitou práci kvůli tomu, že je to žena? (např. žena hasička, mladá a čerstvě vdaná žena, u které se čeká, že bude mít brzy děti a podobně – fyzická zdatnost)
  • Jakou roli v tom mají média, sociální sítě? Jak zobrazují či „hodnotí“ ženy? Jak se o nich vyjadřují lidé v komentářích na online sociálních sítích?
  • Jak se formují rolová očekávání od žen-matek, i ohledně jejich návratu do zaměstnání? Co v tom dělají média, politika, systémové nastavení?
  • Nastavení systému, podmínek pro ženy, kterým se narodí dítě – raději návrat do práce, nebo zůstat doma s dítětem? Co se v ČR podporuje a je to správně?


Úkol do 14. března

Název a anotace
S využitím Padletu, poznatků z diskuze, pojmů a slov zmíněných na společném setkání a formulovaných otázek navrhněte název a anotaci. Svůj návrh vložte do 14. března (včetně) do odevzdávárny.

Název by měl obsahovat tři slova, anotace tři až čtyři otázky. Zde najdete pro inspiraci názvy anotace přechozích debat: https://www.provazek.cz/cs/provazek-tema