Adobe Systems 1 Nestátní aktéři jako vyzyvatelé státní moci BSSn4404 Výzkum konfliktu Jan Kleiner 22.4.2024 Obsah obrázku kruh, zrcadlo, umění, světlo Popis byl vytvořen automaticky Intro Adobe Systems Intro 2 Rest z minula a povinná literatura ̶Seminář III měl ještě být zarámovaný do kontextu vnitrostátních konfliktů à ̶Prediktory viz: Trinn, C., a Wencker, T. (2021). Integrating the quantitative research on the onset and incidence of violent intrastate conflicts. International Studies Review, 23(1), 115-139 [25 stran] ̶ ̶ ̶Ezrow, N. (2017). Global Politics and Violent Non-State Actors. Londýn: SAGE Publications Inc, Part III (kap. 6-10) [112 stran]. ̶Typologie nestátních násilných aktérů – tak, abyste je byli schopni vlastními slovy popsat a odlišit od sebe. Adobe Systems Intro 3 Outline přednášky Adobe Systems 4 Nestátní aktéři: základní rámec Obsah obrázku osoba, lidé, interiér Popis byl vytvořen automaticky Intro Adobe Systems NSAs: základní rámec 5 Nestátní aktéři (Josselin a Wallace, 2000) ̶Obecně: subjekty, které se účastní mezinárodních vztahů prostřednictvím interakcí s vládními orgány, jinými nestátními subjekty a mezinárodními organizacemi, aniž by byly oficiální vládou nebo státem. ̶ ̶3 indikátory: „[1] organizace zcela, nebo zásadně autonomní na vládě a jejím financování, které vychází z občanské společnosti, tržních sil, nebo politických impulzů za hranicí státní kontroly nebo direkce; [2] operující nebo účastnící se sítí, které přesahují hranice jednoho státu – tedy účastnící se nadnárodních vztahů…; [3] chovající se způsoby, které mají politické důsledky v jednom nebo více státech nebo v rámci mezinárodních institucí – buď jako primární cíl nebo jako aspekt jejich aktivit“ (Josselin a Wallace, 2000, s. 3-4). ̶ Adobe Systems NSAs: základní rámec 6 Typy nestátních aktérů (Josselin a Wallace, 2000) ̶Základní dělení: násilní (teroristé, guerilla apod.) vs. nenásilní (NGOs, environmentální skupiny, kulturní organizace apod.) ̶ ̶ ̶Nevládní organizace: organizace které usilují o sociální, humanitární a politické změny (např. Amnesty International). ̶Nadnárodní korporace (MNC): velké společnosti působící za hranicemi které ovlivňují hospodářskou politiku (např. Shell, Microsoft). ̶Teroristické skupiny: organizace, které využívají násilí k dosažení politických cílů a ovlivňují bezpečnostní politiku na celém světě (např. ISIS). ̶Mezinárodní média: vydavatelství, která utvářejí veřejné mínění a tok informací napříč zeměmi (např. BBC, CNN). Adobe Systems NSAs: základní rámec 7 Vliv a mechanismy: NSAs jako doplněk ke státní moci (Josselin a Wallace, 2000) ̶Mechanismy vlivu: ̶Lobbing a propagace: přímá interakce s politickými představiteli a fóry. ̶Veřejné kampaně: využití médií a veřejných akcí k formování názorů a nátlaku na vládu. ̶Partnerství: spolupráce s vládami a dalšími organizacemi při realizaci projektů. ̶Příklady vlivu: ̶Nevládní organizace: kampaně za lidská práva a environmentální standardy. ̶Nadnárodní korporace: lobbování za příznivé obchodní podmínky a právní předpisy. Adobe Systems NSAs: základní rámec 8 Výzvy a kritika (Josselin a Wallace, 2000) ̶Odpovědnost (accountability): otázky týkající se toho, koho nestátní subjekty zastupují, čí zájmy hájí a komu a jak jsou za své jednání odpovědné. ̶Legitimita: obavy o demokratickou legitimitu vlivu nestátních subjektů na veřejnou politiku. ̶Dopad na státní suverenitu: otázky týkající se oslabení tradičních pravomocí státu v souvislosti s činností nestátních subjektů (viz další slidy). Adobe Systems 9 Vědecký pluralismus vs. vědecký monoismus: NSAs z pohledu vybraných teorií MVZ Obsah obrázku ozubené kolo, kovové předměty, kolo Popis byl vytvořen automaticky Nestátní aktéři z pohledu mezinárodních vztahů Adobe Systems NSAs a stát: teorie 10 Nestátní aktéři vs. stát z pohledu vybraných teorií (MVZ) I ̶Neorealismus: stát jako primární aktér, ale uznává roli těch nestátních (kteří jsou ale sekundární) (Jalal, 2021). ̶ ̶Liberalismus: nestátní aktéři jako nadnárodní korporace, NGOs a další hrají klíčovou roli v při podpoře spolupráce a míru prostřednictvím ekonomické, globální interdependence (Charountaki, 2018). ̶ ̶Konstruktivismus: Zdůrazňuje význam sociálních konstruktů, jako jsou normy, identita a kulturní faktory v mezinárodních vztazích. Nestátní aktéři přispívají k utváření těchto konstruktů, které ovlivňují chování států a mezinárodní dění (Jalal, 2021). ̶ à agentocentrický (neorealismus, liberalismus) a/nebo strukturalistický (konstruktivismus) pohled à Adobe Systems Nestátní aktéři vs. stát z pohledu vybraných teorií (MVZ) II NSAs a stát: teorie 11 ̶Teorie strukturace - zdůrazňuje dualitu struktury a jednání v sociálních systémech. Předpokládá, že sociální struktury jsou konstituovány lidským jednáním (agent-centric) a zároveň jsou samotným prostředím této konstituce (struktury) (Giddens, 1984). Obsah obrázku černobílá, interiér, zeď, velké Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems NSAs a stát: teorie 12 NSAs v kontextu EU a teorie nového intergovernmentalismu (Baird, 2017) ̶Navzdory nárůstu rozsahu činností EU nebyly na EK, EP apod. přeneseny významné nové pravomoci. Členské státy si zachovaly silnou roli v řízení EU a často dávají přednost mezivládním metodám spolupráce a rozhodování (Bickerton, Hodson a Puetter, 2015) à přehlížejí roli nestátních aktérů, zejména ekonomickou v procesu evropské integrace à 6 hypotéz. ̶ Obsah obrázku interiér, židle, nábytek, strop Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems NSAs a stát: teorie 13 6 hypotéz upravujících nový intergovernmentalismus (Baird, 2017) 1.Jednání a konsenzus (v EU) podmíněny informacemi a zdroji od soukromých subjektů. 2.Nadnárodní soukromí aktéři nemusí nutně podporovat integraci států – musí to vyhovovat jejich ekonomickým zájmům. 3.Vytvoření a posílení pravomocí nových orgánů vytváří prostor pro soukromé subjekty k přesunu zdrojů s cílem získání vlivu na činnost a rozhodovací procesy těchto orgánů. 4.Nadnárodní soukromé subjekty se snaží zasahovat do procedur i výstupů a mohou obcházet problémy na domácí scéně prostřednictvím víceúrovňových strategií (přenesení/obejití domácího problému na úroveň EU). 5.Soukromé subjekty přispívají k rozostření rozdílu mezi vysokou a nízkou politikou (problém synoptic delusion a Hayekovo (1973) a Gausovo (2021) řešení). 6.Soukromé subjekty přispívají k nerovnovážnému stavu EU. Adobe Systems 14 Stát a státní moc Obsah obrázku černobílá, zeď, zrcadlo, budova Popis byl vytvořen automaticky Stát a státní moc Adobe Systems Stát 15 Stát a státní moc (Vandergeest a Peluso, 1995) ̶Politická organizace - nárokuje si a udržuje monopol na legitimní použití fyzické síly na vymezeném území. ̶Státní moc, odvozená od tohoto monopolu, je vykonávána prostřednictvím mechanismů řízení, které zahrnují legislativu, výkon práva a soudní procesy. ̶Monopol síly definuje svrchovanost státu nad jeho územím a lidmi na ně à země, vzduch a voda (Vuniqi a Riza, 2019) + kybernetická suverenita (Corn a Taylor, 2017). ̶+ Další modes of governance (Bell a Hindmoore, 2009): hierarchie, přesvědčování, trhy, community engagement. Adobe Systems 16 NSAs jako vyzyvatelé státní moci Obsah obrázku černobílá, umění, kresba, černobílý Popis byl vytvořen automaticky NSAs vs. stát Adobe Systems NSAs vs. stát 17 Outsourcing násilí (Cork, 2000) ̶PMCs nabízejí levnější služby, než jaké mohou poskytovat vlády pro vojenské operace. ̶Po studené válce – trend nárůstu privatizace bezpečnosti - zpochybňuje tradiční představu, že státy mají monopol na legitimní použití násilí. ̶Propojení s korporacemi (MNCs) – obrací se na PMCs, aby chránily své ekonomické zájmy v zahraničí, zejména v nestabilních regionech – nebudují ale svoje kapacity, protože se primárně zaměřují na maximalizaci zisku. ̶ALE: nemusí nutně znamenat nahrazení státních armád - spíše partnerství mezi veřejným a soukromým sektorem. Adobe Systems NSAs vs. stát 18 Autonomní násilní NSAs (Tokdemir a Akcinaroglu, 2022). Obsah obrázku Pozemní vozidlo, vozidlo, silnice, kolo Popis byl vytvořen automaticky ̶Násilní nestátní aktéři nemusí být nutně jen násilní à AVNSA představují významnou výzvu pro existenci a legitimitu států a využívají strategie, které přesahují rámec násilí, aby oslabily státy a získaly loajalitu lidí à kombinace s IN a COIN: hearts and minds. Adobe Systems NSAs vs. stát 19 Nadnárodní organizovaný zločin (Galeotti, 2000) ̶Globalizace + technologie + měnící se role států à rozšíření nadnárodního organizovaného zločinu. ̶ ̶Organizovaný zločin může narušovat suverenitu státu tím, že korumpuje úředníky, zpochybňuje státní monopol na násilí a vytváří nestabilitu prostřednictvím nezákonného obchodu a násilí. ̶ ̶V některých "kriminalizovaných" státech jsou politické elity podřízeny zločineckým zájmům nebo s nimi splynuly a utvářejí zahraniční politiku tak, aby vyhovovala zločineckým záměrům – fenomén state capture. ̶ ̶Zločinecké skupiny se často spojují s teroristickými/povstaleckými skupinami a poskytují jim finanční prostředky a logistiku výměnou za přístup k trasám, diasporám atd. Adobe Systems NSAs vs. stát 20 Diaspory (Ostegaard-Nielsen, 2000). ̶Nadnárodní komunity - udržují ekonomické, sociální, politické a emocionální vazby se svou vlastí nebo jinými segmenty diaspory. ̶Opět globalizace + technologie + ekonomické propojení. ̶Nástroje: ̶přímé ovlivňování dění ve vlasti prostřednictvím ekonomických/politických prostředků; ̶lobbování u hostitelských vlád, aby prosazovaly určitou politiku ve své vlasti; ̶hledání podpory/ochrany v zahraničí; ̶mobilizace za sebeurčení nebo proti režimu v domovině. ̶Diaspory zpochybňují představy o teritoriální ohraničenosti "politického" tím, že udržují nadstátní loajalitu. Adobe Systems NSAs vs. stát 21 Náboženská (islamistická) hnutí (Dalacoura, 2000) ̶Vytvářejí sociální, kulturní, teroristické a kriminální vazby obcházející vlády. ̶Jejich vzniku napomohly faktory jako selhání arabského nacionalismu po roce 1967, ekonomické krize podkopávající legitimitu státu a íránská revoluce v roce 1979 à strukturalistický pohled – # podobně např. první vlna homegrown extremismu a terorismu v USA. ̶ Státy čelí islamistické výzvě tím, že tato hnutí zadržují (Západ), kooptují nebo formují (Írán) v souladu se svými zájmy. Adobe Systems NSAs vs. stát 22 NSAs v kyberprostoru (Sigholm, 2013) ̶Charakteristiky: asymetrie, absence atribuce, nízké vstupní náklady, právní nejednoznačnost a účinnost při šíření zpráv a narativů. ̶Opět vyzyvatelé i doplněk státu – zapojení se do jeho kybernetických operací (v jeho prospěch). ̶Hacktivisté (politická/společenská změna, Anonymous), patriotičtí hackeři (podpora „svého“ státu), kybermilice (podobně jako armáda, ale nejsou podporovaní státem), rouge malware authors (jednotlivci/skupiny, ekonomický zisk), organizovaní kyberzločinci, nestátní aktéři. ̶Koncept „sdílené suverenity“ – tech + stát (Bitas, 2022) Obsah obrázku osoba, lidé, bublina, noc Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems NSAs vs. stát 23 Ekonomická suverenita (Davis, 2009) Obsah obrázku ulice, budova, mlha, osoba Popis byl vytvořen automaticky ̶Ekonomické aktivity nestátních ozbrojených aktérů, jako jsou soukromé bezpečnostní firmy, gangy a mafie, vytváří alternativní mocenské a ekonomické sítě. ̶Napoleoni (2011) upozorňuje na propojení globálních ekonomických praktik s financováním a šířením teroristických sítí a nekalých ekonomických aktivit à stínová ekonomika. ̶od 7 až 8 % HDP v zemích s vysokou mírou regulace a ekonomickou stabilitou až po více než 60 % v zemích s vysokou mírou korupce a slabým právním systémem (Medina a Schneider, 2018). ̶Ve stínové ekonomice figurují i státy! – např. britské daňové ráje. ̶Rozvojové banky jako významní nestátní aktéři (Bull s Bøas, 2003). Adobe Systems NSAs vs. stát 24 Stínová ekonomika - prediktory (Medina a Schneider, 2018) ̶Vyšší daňové a pojistné zatížení má tendenci tlačit více ekonomických aktivit do šedé ekonomiky, protože jednotlivci a podniky se snaží snížit své daňové povinnosti. ̶Špatná kvalita institucí a vysoká míra korupce mohou zvýšit rozsah stínové ekonomiky. Efektivní, transparentní a odpovědné instituce mají tendenci odrazovat od aktivit v šedé ekonomice. ̶Přísné regulace, zejména v oblasti trhu práce nebo obchodu, mohou motivovat jednotlivce a podniky k neformální činnosti, aby se vyhnuly nákladům a omezením, které tyto regulace přinášejí. ̶Nekvalitní a nedostatečné veřejné služby mohou snížit výhody spojené s formálními ekonomickými aktivitami a vytlačit více aktivit do stínového sektoru. ̶Vyšší daňová morálka, kdy jednotlivci cítí morální povinnost platit daně, je spojena s menší šedou ekonomikou. Efektivní veřejné služby zlepšují daňovou morálku. ̶Vyšší míra nezaměstnanosti a nižší celkový hospodářský růst mohou zvýšit stínovou ekonomiku, protože lidé hledají alternativní způsoby výdělku mimo formální sektor. ̶Ekonomiky s vyšším využíváním hotovosti mají tendenci mít větší stínovou ekonomiku, protože hotovostní transakce je obtížnější sledovat a regulovat. ̶ ̶ Adobe Systems NSAs vs. stát 25 Válka proti teroru a její dopady (Napoleoni, 2011) ̶Přímé náklady. ̶Nepřímé náklady - dlouhodobé závazky na obnovu válkou zničených regionů, podpora spojeneckých vlád, zvýšené pojistné, zvýšená bezpečnostní opatření ve veřejném i soukromém sektoru, narušení světového obchodu + spillover effect. ̶Změna globálních ekonomických priorit a toků investic. ̶Náklady obětované příležitosti – protiteroristická opatření místo zdravotnictví apod. ̶Dlouhodobá narušení ekonomik – vč. snížení efektivity globálních trhů ̶Dluhy. Obsah obrázku obloha, venku, voda, osoba Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems NSAs vs. stát 26 Veřejné zdraví a bezpečnost (Lemard-Marlow a Wilt, 2017) ̶V regionech s vysokou mírou násilí hrají nestátní aktéři klíčovou roli na různých úrovních správy (od národní po komunitní) a mohou zde posilovat sociální a ekonomický rozvoj. ̶ ̶Zapojení do systému veřejného zdraví à i pozitivní přispění nad rámec tradičních bezpečnostních rolí tam, kde stát toto nedokáže. Obsah obrázku plavecký bazén, obloha, voda, bazén Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Reference 27 Reference I ̶Bell, S. a Hindmoore, A. (2009). Rethinking Governance: The Centrality of the State in Modern Society. Cambridge University Press ̶Bickerton, C. J., Hodson, D., & Puetter, U. (2015). The new intergovernmentalism and the study of European integration. The new intergovernmentalism: States and supranational actors in the post-Maastricht era, 1-48. ̶Bitas, B. (2022). Finding Equilibrium Amid the Deep Disruption of the “Geopolitical Metaverse”: Implications for the Sino-US Relationship and ASEAN. China and the World. https://doi.org/10.1142/s2591729322300014. ̶Bull, B., & Bøas, M. (2003). Multilateral Development Banks as Regionalising Actors: The Asian Development Bank and the Inter-American Development Bank. New Political Economy, 8, 245 - 261. https://doi.org/10.1080/13563460307176. ̶Charountaki, M. (2018). State and non-state interactions in International Relations: an alternative theoretical outlook. British Journal of Middle Eastern Studies, 45, 528 - 542. https://doi.org/10.1080/13530194.2018.1430530. ̶Cocker, Ch. (2000). Outsourcing war. In: Josselin, D., & Wallace, W. (2001). Non-state actors in world politics: a framework. In Non-state actors in world politics (pp. 189-202). London: Palgrave Macmillan UK. ̶Corn, G., & Taylor, R. (2017). Sovereignty in the Age of Cyber. AJIL Unbound, 111, 207 - 212. https://doi.org/10.1017/aju.2017.57. ̶Davis, D. (2009). Non-State Armed Actors, New Imagined Communities, and Shifting Patterns of Sovereignty and Insecurity in the Modern World. Contemporary Security Policy, 30, 221 - 245. https://doi.org/10.1080/13523260903059757. ̶ Adobe Systems Reference 28 Reference II ̶Ezrow, N. (2017). Global Politics and Violent Non-State Actors. Londýn: SAGE Publications Inc, Part III (kap. 6-10). ̶Galeotti, M. (2000). Underworld and Upperworld: Transnational Organized Crime and Global Society. In: Josselin, D., & Wallace, W. (2001). Non-state actors in world politics: a framework. In Non-state actors in world politics (pp. 203-217). London: Palgrave Macmillan UK. ̶Gaus, G. (2021). The Open Society and Its Complexities. Oxford University Press. ̶Giddens, A. (1984). The Constitution of Society: Outline of the Theory of Structuration. Polity Press. ̶Hayek, F. A. (1973). Law, Legislation and Liberty, Volume 1: Rules and Order. The University of Chicago Press. ̶Jalal, H. (2021). Theoretical approaches towards the steps of non-state actors in world politics: global para-diplomacy of the Iraqi Kurdistan (KRI). International Relations, 23-33. https://doi.org/10.7256/2454-0641.2021.1.34461. ̶Josselin, D., a Wallace, W. (2001). Non-state actors in world politics: a framework. In Non-state actors in world politics (pp. 1-20). London: Palgrave Macmillan UK. ̶Lemard-Marlow, G., & Wilt, R. (2017). Global Governance and the Role of Non-state Actors in Improving the Social and Economic Development of Growing Economies: A Conceptual Approach Using a Global Public Health Framework on Violence Prevention. Civil Society: The Engine for Economic and Social Well-Being. https://doi.org/10.1007/978-3-319-89872-8_11. ̶ Adobe Systems Reference 29 Reference III ̶Medina, L., & Schneider, F. (2018). Shadow Economies Around the World: What Did We Learn Over the Last 20 Years? IMF Working Paper, WP/18/17. International Monetary Fund. ̶Napoleoni, L. (2011). Terrorism and the economy: How the war on terror is bankrupting the world. Seven Stories Press. ̶Ostegaard-Nielsen, E. (2000). Diasporas in World Politics. In: Josselin, D., & Wallace, W. (2001). Non-state actors in world politics: a framework. In Non-state actors in world politics (pp. 189-202). London: Palgrave Macmillan UK. ̶Sigholm, J. (2013). Non-state actors in cyberspace operations. Journal of Military Studies, 4(1), 1-37. ̶Trinn, C., a Wencker, T. (2021). Integrating the quantitative research on the onset and incidence of violent intrastate conflicts. International Studies Review, 23(1). ̶Tokdemir, E., & Akcinaroglu, S. (2022). State and non-state actors in world politics. In Handbook of Research Methods in International Relations (pp. 167-182). Edward Elgar Publishing. ̶Vandergeest, P., & Peluso, N. (1995). Territorialization and state power in Thailand. Theory and Society, 24, 385-426. https://doi.org/10.1007/BF00993352. ̶Vuniqi, D., & Riza, A. (2019). Independence, Sovereignty, Preponderance – The Prevalence and the Territorial Expansion of State Power. PRIZREN SOCIAL SCIENCE JOURNAL. https://doi.org/10.2139/SSRN.2374615. Adobe Systems 30 Děkuji za pozornost! Nestátní aktéři jako vyzyvatelé státní moci Dotazy? Dotazy k projektům? Obsah obrázku kruh, zrcadlo, umění, světlo Popis byl vytvořen automaticky Outro