Design výzkumu BSSn4405 Koncepce a metody v BSS Teorie •Množina tvrzení, jež společně popisují a vysvětlují určitý fenomén, jeho příčiny nebo důsledky • •Cíl – nejen popsat, ale i vysvětlit • •Vysvětlení věcí na logice pokud – tak • •Van Evera – teorie není nic víc než soubor kauzálních zákonů a hypotéz • Pravidelnosti a trendy •Ambicí je najít sociální zákonitosti, ne pochopit chování každého člověka • •Námitky: •Triviálnost •Výjimky •Specifika společenské reality a adaptace Koh Phi Phi – thajské nebe na zemi | Blog Invia.cz Thai court orders repair of The Beach location 22 years after filming | Thailand | The Guardian Kauzalita •Příčinná souvislost • •Kauzální efekt: •Změna v hodnotě závislé proměnné pokud se změní hodnota nezávislé proměnné • •Kauzální mechanismus: •Mechanismy, jež propojují příčinu a následek •Objasňují charakter vztahu nezávislé a závislé proměnné • •A (NP) à q à r à s à B (ZP) • http://edushyster.com/wp-content/uploads/2013/11/match.jpg http://cdn.flaticon.com/png/256/32165.png https://expertbeacon.com/sites/default/files/act_quickly_and_calmly_when_suffering_a_boiling_water_ burn.jpg http://cdn.flaticon.com/png/256/32165.png http://www.med.unc.edu/ophth/news/june-is-uv-safety-month/image https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSrlwdnLzFD_uwHces_8K-WnASBXJBVay49ZAIyxSuHpT3 O3sdqiQ Výsledek obrázku pro photosynthesis equation Výsledek obrázku pro photosynthesis equation „Dobrá“ teorie •Má vysokou vysvětlovací schopnost: •Význam – nezávislá proměnná způsobuje výraznou změnu závislé proměnné •Počet pokrytých oblastí •Aplikovatelnost – jednoduchost aplikace v reálném světě • •Vysvětluje hodně s málem: •„Úspornost“ teorie •Své efekty vysvětluje pomocí malého počtu proměnných • „Dobrá“ teorie •Není banální: •Samotný fakt, že je „pravdivá“ ji ještě nedělá významnou •Příliš všeobecná příčina není optimální •Prohráli jsme, protože soupeř získal více bodů (náhodný sportovní trenér) • •Je jasně formulovaná: •Jasně definované pojmy, vztahy •Ne pouze „A způsobuje B“ a zbytek je ponechaný každému na úvahu •Bez jasné formulace nelze teorii aplikovat, testovat a vytvářet z ní predikce •Volební kampaň ovlivňuje chování voličů • Free photo Blue Butterfly Nature Butterflies Animal Insect - Max Pixel Papilio Ulysses Butterfly Ornament Fotobeeldje Ornament | Zazzle.be „Dobrá“ teorie •Je testovatelná: •Teorie musí být testovatelná (a tedy i falsifikovatelná) •Teorie, která se nedá testovat, není teorií •Musí existovat prostor pro její zpochybnění • •Netestovatelné „teorie“: •Nejsou spojeny s daty •Nemohou být nesprávné • •Typicky – náboženská dogmata • „Dobrá“ teorie •Má schopnost preskripce: •Vyvozování důsledků na základě poznání proměnných a okolností •Důležité, pokud máme možnost ovlivnit hodnotu nezávislé proměnné • •Konzumace nadměrného množství cukru poškozuje zuby •Více hodin matematiky ve školách zvyšuje finanční schopnosti společnosti •Silné deště snižují volební účast • Práce s teorií •Teorie ve výzkumu má své opodstatnění • •Není v práci „do počtu“, aby se naplnily znaky • •Dva základní postupy: •Tvorba •Testování • •V práci může dojít k jejich kombinaci • •Tvorba teorií je typicky spojena s kvalitativním přístupem a testování s kvantitativním à není to výlučné • Indukce Dedukce Pozorování, sběr dat Teorie à hypotézy Hledání pravidelností Testování hypotéz Generalizace, nové teorie Potvrzení / zamítnutí teorie Logika výzkumu •Induktivní: •Identifikace pravidelností / trendů •Cíl – generalizace, formulování teorií • •Deduktivní: •Formulace hypotéz z teorie •Cíl – testování teorií • •Dopad na podobu, strukturu a výstupy práce Testování teorií •Popper – žádná teorie není věčná • •Testování probíhá přezkušováním hypotéz, které se potvrzují nebo zamítají • •Výsledkem nemusí být pouze potvrzení (zachování) nebo zamítnutí teorie, ale i její modifikace • Testování teorií •Experiment: •Výzkumník manipuluje s nezávislou proměnnou a sleduje se efekt vyvolaný touto změnou •Experimentální (manip.) vs. kontrolní skupina (bez manip.) • •Kontrola i těch proměnných, o nichž nevíme • •Náročná realizace, ne vždy se dá použít (v sociálních vědách obzvlášť) • Testování teorií •Pozorování (observační studie): •Sledování a sběr dat bez zásahu výzkumníka •Lehčí realizace proti experimentu • •Statistická analýza (velký počet případů) •Případové studie (jeden nebo málo případů) • •Typy: •Průřezové (cross-sectional) – více případů v 1 čase •Logitudinální (time-series) – 1 případ v různých časech •Kombinace obou • Longitudinální studie Průřezová studie Teoretická část práce •Žádný výzkum se neodehrává ve vakuu, literatura je povinná a nevyhnutelná součást práce • •Navzdory častému přesvědčení, nejde o: •Nutné zlo a „vatu“ v textu •Kapitolu, jejímž jediným významem je přispění k naplnění požadovaného počtu znaků • •Význam: •Specifikování problému a zasazení do rámce probíhajících debat •Dodání serióznosti vaší práci a zvýšení její „vědecké“ váhy •Později zisk představy o vlastních zjištěních a jejich vztahu s existující literaturou • Teoretická část práce JE NENÍ Místo pro specifikování problému identifikovaného v úvodu práce Místo první zmínky a definice problému vaší práce Místo, kde diskutujete otázky relevantní pro váš výzkum Seznam všeho, co jste přečetli a aspoň trochu to souvisí s vaším tématem Kritická rozvaha nad argumenty v relevantních textech – posouzení významu pro vaši práci Prostá deskripce za účelem zabrat co nejvíce místa uváděním všech možných argumentů Místo, kde odkazujete i na akademické zdroje Část textu založená výhradně na akademických zdrojích Teoretická část práce http://life-as-play.com/wp-content/uploads/2013/08/messy-room-pre-trip.jpg http://blog.daydesigndecor.com/wp-content/uploads/2011/01/245846499_bdeadabf9e.jpg Teoretická část ve vaší práci •Řazení literatury: •Chronologické •Tematické •Kombinace • •Vyhněte se příliš dlouhým přímým citacím • •Pokud je to možné, upřednostněte primární literaturu před sekundární • Význam návrhu výzkumu •Optimálně by měl návrh prokazovat, že: • •Rozumíte svému tématu • •Jste schopní srozumitelně formulovat své cíle a otázky • •Máte promyšlené dopady práce, rozumíte jejímu významu, uvědomujete si její validitu a reliabilitu • •Budete pracovat v souladu se základními etickými principy vědecké práce • Podoba návrhu výzkumu •Významný aspekt jednoduchosti – jako kdyby byl návrh určen neodborníkům • •Zkuste váš návrh vnímat jako argument: •Vede k potřebě důsledného a jasného zdůvodňování výzkumu, jeho částí a kroků •Důležitá je interní koherence návrhu •Návrh má ukázat logiku výzkumu a ne výzkum popsat • Návrh výzkumu - struktura •Typické prvky: •Téma, cíle, výzkumné otázky •Krátký přehled a shrnutí literatury •Konceptualizace, operacionalizace •Výběr metod •Sběr dat •Analýza dat •Závěr • Úvod •Uvedení do problematiky • •Představení problému, jeho zařazení do širšího okruhu literatury, případné nedostatky literatury • •Objasnění cíle a významu problému • •Definování výzkumné oblasti a tématu • •Úvod má být výrazný a poutavý – půda pro další části návrhu • Úvod •Stanovení výzkumných otázek • •Odůvodnění otázek: •Z jakého důvodu je otázka důležitá •Jaký význam má její zodpovězení •Byla už položena anebo jde o její první aplikaci? • •Odůvodnění je součástí všech prvků návrhu (problém, otázky, metody, práce s daty) • Krátké shrnutí literatury •Při návrhu výzkumu jde o krátký přehled a shrnutí literatury • •Zmapování výzkumného pole a uvedení problému do kontextu • •Důležitá je zaměřenost na problém a ne snaha uvést všechno, co bylo napsáno o vámi zkoumané oblasti • •Význam: •Základ pro formulaci hypotéz (pokud s nimi pracujete) •Podložíte svůj výzkum teoretickými argumenty • Operacionalizace konceptů •Konceptualizace – zachycení prvků do pojmových konceptů •Operacionalizace – převod konceptů do měřitelných pojmů a kategorií • •Tato část má prokázat, jak budete s koncepty pracovat ve svém výzkumu: •Jejich identifikace v realitě •Jejich změření • Nerezová ocel •Definice - vysocelegovaná ocel se zvýšenou odolností vůči chemické i elektrochemické korozi… •Operační definice – ocel obsahující 12-30% chromu a až 30% niklu • http://www.givinggallery.com/images/products/27/KitchenAid-Gourmet-Essentials-2-Qt-Whistling-Tea-Ke ttle-in-Brushed-Stainless-Steel-N617_XL.jpg http://img.directindustry.com/images_di/photo-g/stainless-steel-pressure-sensor-16540-2264809.jpg http://www.delaval.com/ImageVaultFiles/id_1689/cf_5/Feeding-stainless-steel-bucket.jpg Operacionalizace •Inteligence • •Levicový extremista • •Politická apatie • •Volební úspěch • •Životní zkušenosti • •Dobrá volební kampaň http://www.sproutright.com/blog/wp-content/uploads/2013/09/question-mark.jpg Metody – strategie a rámec •Propojení mezi teorií a empirií • •Je potřebné uvést, jaké metody budete ve výzkumu využívat a z jakých důvodů jste tuto volbu provedli • •Představení, zda půjde o výzkum kvantitativní, kvalitativní anebo kombinující obě logiky (pokud to v návrhu už nezaznělo) • Vzorek •Kvantitativní práce: •Velikost vzorku •Způsob výběru •Reprezentativnost • •Případové studie (malé N studie): •Konkretizace případů •Odůvodnění daného výběru • Sběr dat •Důležitý je přesný a jasný popis • •Způsob získávání – terénní výzkum, elektronické zdroje, sekundární analýza • •Příklady technik: •Dotazník – míra standardizace, strukturovanosti •Pozorování – skryté, otevřené, zúčastněné, nezúčastněné •Analýza dokumentů – jaký typ dokumentů, odkud je budete čerpat (zdroj) • Analýza dat •Jako v předešlých bodech platí co možná největší detailnost, jasnost a přesnost • •Nestačí uvést, že data budou „analyzována“ • •Uvést konkrétní postupy, způsoby, využití softwaru a jednotlivých technik: •Obsahová analýza, analýza metafor, korelace, regrese… • Závěry (a co je vhodné uvést) •Omezení výzkumu: •Má je každý výzkum, uvádějí se, pokud jsou výzkumníkovi známá • •Etická stránka věci: •Vyrovnání se s možnými etickými (právními) problémy •Nakládání s daty, přístup k datům, jednání s jinými osobami • •Závěry: •Shrnutí očekávaných závěrů •Načrtnutí významu pro teorii anebo politickou praxi • Návrh výzkumu - shrnutí •Nezapomínejte na to, že návrh výzkumu nemá význam pouze pro vás, ale i pro vašeho vedoucího/školitele • •Z toho vyplývá potřeba jasné a přesvědčivé formulace • •Návrh není studentská povinnost, ale klasická součást výzkumu • •Vždy se ujistěte, zda z návrhu vyplývají odpovědi na základní otázky výzkumu - co, jak, proč (otestujte na příbuzných, známých) • •Dobrý test vašeho návrhu – Punch, s. 205 •