Etologie RNDr. Petra Křížková Etologie •Věda zabývající se studiem chování živočichů • •Schopnost vnímat a aktivně reagovat na podněty přicházející z vnějšího i vnitřního prostředí • •Fyziologická podmínka = reflexní oblouk •Podráždění – vzruch – mozek – rozkaz – efektor Akce a reakce •Reflex – automatická odpověď organismu •Nepodmíněný – dán stálou vrozenou dráhou (reakce je vždy stejná) •Podmíněný – vzniká následkem dočasného propojení nervových drah (učení) • •Záleží na stupni vývoje nervové soustavy a orgánů s vnitřní sekrecí • > Jak se liší podmíněný reflex od nepodmíněného (Medicína a zdraví) | Srovnání lidí, předmětů, jevů, automobilů, potravin a dalších. Historie •Znalost chování zvířat byla podmínkou k lovu už od pradávna •Aristoteles – malí pěvci vydávají hlasitější zvuky než velcí dravci •Tomáš Akvinský – podvědomé úsilí uspokojit vlastní potřeby •Renesance – řada autorů vyvodila základní poznatky etologie •Charles Darwin – podnět ke zkoumání živočichů Historie – přelom 19. a 20. stol 1.Z fyziologie •I. P. Pavlov předpokládal vyšší nervovou činnost à reflexologie •Pes – slinný reflex 2.Z psychologie •E. L. Thorndike, J. B. Watson, B. F. Skinner à směr behaviorismus •Laboratorní potkani v bludišti – učení 3.Ze zoologie •K. Lorenz, N. Tinbergen, K. V. Frisch à etologie •Pozorování živočichů v přirozeném prostředí 4.Sociobiologie – eusociální blanokřídlý hmyz 5.Behaviorální ekologie – chování v prostředí > Zdroj: biography.com Vrozené chování •Chování dle genetických vzorců instinktivních činností • •Již od narození, i když je živočich vychováván izolovaně •Chování typické pro daný druh > Vrozené odpovědi Podle složitosti Fáze instinktivního chování Spouštěče chování •Klíčový podnět – druhově charakteristické podněty, ostatní vlastnosti jsou přehlíženy (např. samec koljušky tříostné napadá jakoukoliv atrapu, důležité je, že má červené břicho) • •Obvykle vrozené •Zkušenostmi mohou vznikat nové • •Jednotlivé klíčové podněty se pak mohou sčítat = sumace • Popis není dostupný. Vliv •Motivaci ovlivňují také hormony • = chemická podřízenost •Nejčastěji pohlavní: •Prolaktin – rodičovské chování •Testosteron – teritoriální a bojové chování •Také hypotalamohypofyzární komplex a nadledvinky •Adrenalin a noradrenalin – fáze útoku či úprku, fáze klidu • •Další motivací mohou být fyziologické mechanismy •Např. centrum hladu – citlivost na hladinu glukózy v krvi • Potravní chování •Motivací k pohybu je hlad •Spojeno s dalšími projevy: krmení mláďat, vytváření zásob, přežvykování •Druhově charakteristické: •Pití (kopytníci sají, šelmy lížou, ptáci nabírají do zobáku, sloni chobotem) •Kálení ( v norách jen na jedno místo např. králík) •Močení (značkování př. gepard) • > Ochranné chování •Před abiotickými vlivy (teplota, slunce) •Před ostatními organismy •Preventivní (rozhlížení se, větření) •Aktivní (varovné signály, únik, shlukování) •Nepohybové – strnutí, dělání mrtvého př. vačice •Pohybové – útěk, shlukování, obranný útok •Mimetické – snaha o maskování, varovné zbarvení • > Komfortní chování •Péče o povrch těla nebo o pocit tělesné libosti •Příklady: •Otírání se o stromy •Válení se po zemi •Olizování těla •Probírání peří •Protahování, zívání •Sociální péče: •Vzájemné „hledání blech“ u primátů • > Sexuální chování •Rivalita – tvorba teritorií •Značkování, zpěv •Potyčky nejsou „na život a na smrt“ •Dominance a submisivita •Partnerství • přibližování, pozdravné ceremoniály, tanečky, „námluvy“, •Péče o potomstvo •oba, jeden či žádný z rodičů, někdy i celé uskupení (stádo, hejno) > Sociální chování •Náhodné seskupení – časově limitované •Anonymní otevřená societa – jedinci mohou libovolně odcházet a přicházet (hejna ryb) •Neanonymní otevřená societa – znalost navzájem, výměna jedinců (hnízdní kolonie) •Anonymní uzavřená societa – velký počet, pachová příslušnost (včely, potkani) •Neanonymní uzavřená societa – znají se a zůstávají spolu po většinu života (stáda opic, kopytníků, šelmy) • • •Hierarchie, pachové a zvukové dorozumívání, dělba činnosti altruistické chování vůči nemocným a slabým > Komunikace •Biokomunikace •Signálními strukturami (celým tělem) •Signálními funkcemi (pachy, zvuky) • •Cílem je přiblížit se nebo oddálit se • •Chemická •Dotyková •Akustická •Optická • > Komunikace chemická •Uvědomovací chemické signály •Pachové značky značící teritorium •Pachové informace o připravenosti samice •Pachové informace o zdroji potravy •Feromony bezobratlých • > Zdroj: chovzvirat.cz Komunikace dotyková •K dotyku instinktivní zábrany à obranné chování •Možný jen u jedinců, kteří se znají (matka-mládě, pár, členové smečky) • •Kontaktní typ (hlodavci, netopýři) •Distanční typ (vlaštovky) • • > Komunikace akustická •Výstražné či varovné funkce (dupnutí, syčení) •Teritoriální (pěvci) •Přivolání jedinců vlastního druhu (vlci) •Echolokace (netopýři, kytovci) > Zdroj: extrastory.cz Komunikace optická •Nejméně častá a na krátké vzdálenosti •Zbarvení těla •Postoje hlavy, těla, končetin, ježení srsti, čepýření peří •Obličejová mimika (šimpanzi) • • • •https://www.youtube.com/watch?v=i74RbATjBk4 > Zvláštní druhy chování •Hravé chování •Zvědavost •Pátrací chování •Spánek • > > > > > Získané chování 1. Vtisk •Ustálená odpověď na podnět z raného mládí •Např. mládě rozpozná matku a následuje ji v dané vzdálenosti •V zoo či velkochovu – může být i člověk •Vtištění chování svých rodičů – zpěv, chování ve smečce • •Např. Mladí samečkové kachen si podle vtištěného obrazu matky vybírají družku > Zdroj: prezi.com 2. Zpřesňování koordinace pohybů •Pohyb je instinktivní •Zdokonalování mláděte v pohybu podle vzoru rodiče •Imitace •Hravé chování • •Př. Kuřata se naučí zobat přesně a jen zrnka > 3. Přivykání •Nejjednodušší a nejčastější způsob učení •Učení se neodpovídat na podnět •Ztráta plachosti zvířat •Nezbytná podmínka k domestikaci • •Ochranný pohyb „nestojí za námahu“ > Zdroj: primamazlicek.cz 4. Strukturní vnímání •Schopnost vnímat prostorový nebo časový úsek •Schopnost vnímat určitou vlnovou délku či melodii •Živočich pozná mezi mnoha jedinci jedince vlastního druhu • 5. Podmiňování •Pravé učení (I. P. Pavlov) •Pokus – omyl x pokus – úspěch • • • • • • • • •Zvláštní případ – chuťová averze (potkani se naučí vyhýbat jedovým nástrahám) • 6. Objevitelské chování •Orientace zvířete v novém prostoru nebo nové situaci •Nabyté zkušenosti může využít jinde • •Např. havran a nový předmět •1. Nepřítel? •2. Živá kořist? •3. Mrtvá kořist? •4. Jen věc, na kterou si můžu sednout? > 7. Vhled •Chápavost •Umění vyřešit situace, které jsou nové •Vyhodnocení situace a rozhodnutí •Nejvyšší projev inteligence • •Např. šimpanz, hromada bedýnek a zavěšený banán 8. Tradice •Přenos naučeného chování na potomky •Podmínkou je paměť a život v určité societě •Význam v evoluci chování • •Např. v Japonsku jedna opice umyla brambor ve slané vodě a následně to začala dělat celá populace na ostrově > Strach z člověka •Vliv člověka na chování živočichů – vrcholový predátor •Vrozené i získané chování •Vliv na fitness – větší obezřetnost než krmení/rozmnožování •Adaptabilita na přítomnost člověka •Živočichové závislí na lidské přítomnosti •Živočichové využívající lidských obydlí (bezpečnost, potrava) •Živočichové izolovaní od lidské přítomnosti • •https://www.youtube.com/watch?v=fXCBITLi9qg - přednáška Petra Mikuly na téma strach živočichů z člověka Altruizmus •Mezi příbuznými vyšších obratlovců – zejména v rodinách •Mezi členy ochranných, klidových skupin • •Platí Hamiltonova podmínka: •Ztráta jedince nesmí převyšovat zisk příjemce, který je násoben příbuzností • •https://www.youtube.com/watch?v=GcJxRqTs5nk Obsah obrázku zvíře, savci, medvěd, hledání Popis byl vytvořen automaticky