Tobiáš Lolness Stromy znamenají svět 1984 Malevil Anna Konec civilizace Jezero Destrukce Svět bez konce Víš, kde jsou děti stromů? Hastrman Svůj vůz i pluh veď přes kosti mrtvých Skřítkové z Ňú Cesta Modlitba za Černobyl Gang obrancov zeme Sucho Klimatické kvarteto Whatever overwhelming change we might be going through needs to be part of the classroom. We used to think of the classroom as a space that was somehow removed from the world: I think that’s a losing game. Sofia Ahlberg: Teaching Literature in Times of Crisis, 2021 Ať už se potýkáme s jakoukoliv změnou, která se zdá nezvládnutelná, musí být součástí výuky. Zvykli jsme si považovat třídu za prostor, který byl tak nějak oddělen od světa: myslím, že tuto hru prohráváme. Učit literaturu v časech krize • výuka pro výuku = chronologicky převyprávěné dějiny velkých literatur a té naší • současnost je minulostí vytlačována za horizont, v minulosti jsou konflikty již vyřešené • literatura v době krize neodvrací oči od světa, který prostřednictvím médií volá o naši pozornost • kompetenční výuka nenabízí řešení problémů, ale zkoumá jejich podhoubí a dopady • otevírá cestu k porozumění těm, kterých se změna klimatu, války, nemoci, nesvoboda, nerovnost, chudoba, rasismus ad. dotýkají, včetně samotných studentů • indoktrinace do školy nepatří, kritické uvažování ano Globální rámec přenositelných dovedností (UNICEF 2019) ----------- Klíčové kompetence pro gymnázia (VÚP 2007) k učení k řešení problémů komunikativní sociální personální občanská k podnikavosti měsíčník PLAV https://www.svetovka.cz/ posilovna globálních dovedností téma krize 2012/5-6 Konec světa omeleta 2020/4 Když norské sci-fi potká cli-fi 2021/3 Život do katastrofy 2023/10 Zdivočelé alter eko podmínky výuky motivace studentů, jejich zralost a schopnost kriticky myslet I. aktivita: rozhovor / 45 min. II. indoorová aktivita: minipodcast / 45 min. • aktivita “jak rozumíme hlasům zvířat a jejich potřebám” poskytuje prostor pro reflexi vlastních či spolužákovských zkušeností • rozdělení rolí: S-expert si promyslí, co bych chtěl sdělit, spontánně vypráví o své zkušenosti a odpovídá na otázky; S-redaktoři formulují otázky a reagují na odpovědi; S-technici rozhovor zaznamenávají • společně vytvářejí minipodcast včetně titulku, perexu a stručného medailonu zpovídaného • představení výsledků spolužákům Kouzlo smyslů Empathy - Respect for Diversity - Communication - Creativity Critical thinking - Cooperation - Negotiation II. outdoorová aktivita: smysly /45 min. • vezmeme S ven a necháme je přírodní prostor prozkoumávat s využitím maxima smyslů, postupně: zrak, hmat, čich, sluch, chuť • necháme S prožitky ve dvojicích sdílet, nejprve ústně, pak písemně • S společně vyhodnocují míru úspěšnosti, s níž se zážitek daří předávat druhým a odpovídají na otázku „Díky čemu můžeme být citlivější při vnímání přírody/předávání svých vjemů“ III. aktivita: dary / 45 min. Hodnocení tematického celku ✔ / X student vlastní (proces) vrstevnické (proces) kriteriální (proces + výsledek) zpětná vazba S – U I. aktivita texty co mi šlo na čem musím pracovat co nám fungovalo v čem máme rezervy spolupráce + vytvořen titulek rozhovoru Keep Improve Stop Start II. aktivita podcast n. smysly co mi šlo na čem musím pracovat co nám fungovalo v čem máme rezervy spolupráce + vytvořen podcast nebo text zpracovávající smyslové vjemy KISS III. aktivita dary co mi šlo na čem musím pracovat co nám fungovalo v čem máme rezervy spolupráce + vytvořen plán akce KISS učitel ✔ / X ✔ / X naplněno 0-6 ze 6 plánovaných výstupů ✔ / X Tipy Nebojme se učit (literaturu) v časech krize!