Procesní modely programu Jan Činčera Cíle • Po ukončení studenti použijí vhodný model pro sestavení či analýzu procesní teorie programu. Otázky k zamyšlení • Programy se skládají ze sekvence aktivit. Podle jakých zásad je nejlépe seřadit? Procesní teorie programu = přesvědčení o nejvhodnější sekvenci aktivit z hlediska podpory učení a dosažení cílů programu Vhodné pořadí aktivit podporuje učení Teorie efektivního učení • Transmisivní • Konstruktivistické • Zkušenostní Možnosti skupiny • Fáze vývoje skupiny Specifické metodické přístupy • Procházky po Zemi • Tematická interpretace • Badatelský cyklus… Doporučené „modely učení“ Skupina Teorie Praxe Kurs Orbis Kaktus. Foto: Marta Veselá, JČ Pořadí aktivit může vycházet z teorií o efektivním učení Transmisivní modely: žáci přijmou informaci, zpracují ji a pak využijí. Konstruktivistické modely: žáci konfrontují svůj prekoncept s novými významy a následně zachovají či změní. Zkušenostní modely: žáci něco zažijí, zkušenost pak reflektují a využijí ke změně svých akčních teorií. „Nejdříve si řekneme něco ochraně veverek…“ „Proč si myslíte, že bychom měli chránit veverky?“ „Najděte v okolí všechny stopy po veverkách…“ V informačně-asimilačních modelech vzniká znalost v procesu „informace – asimilace – aplikace“. Dovednosti se rozvíjí v sekvenci „vysvětli a ukaž – procvič – aplikuj“. Informace • Asimilace Aplikace • V konstruktivistických modelech se mění porozumění a postoje v procesu „evokace prekonceptu – uvědomění nových významů – reflexe nového konceptu“ (E-U-R) Jak udržitelně využívat přírodní zdroje? Jak udržitelně využívat přírodní zdroje? Jean Piaget Zdroj: Wikimedia Commons Ve zkušenostních modelech se mění akční teorie, rozvíjí kompetence či získává porozumění a self-efficacy v procesu „zkušenost – reflexe – zobecnění - transfer“ (Kolbův cyklus) Zkušenost Něco se stalo Reflexe Co se stalo? Zobecnění Proč se to stalo? Transfer Jak to dál využít? Akční teorie = předpoklady o vhodném postupu k dosažení určitého cíle. • metafora, výklad, prezentace • problémové úkoly, experimenty • prožitek, diskuse, příběh, reflexe • komunitní projekt, osobní reflexe 4. Nech využít v praxi 1. Propoj s žáky 2. Dodej informace 3. Procvič dovednosti Bernice McCarthyModely učení je možné i kombinovat: Model „4MAT“ je vhodný pro větší integrované tematické celky. Řazení aktivit by mělo respektovat možnosti skupiny. Ty se proměňují v čase. Formování Seznámení, nastavení pravidel, rozvíjení důvěry Bouření Kooperativní hry Normování Větší týmové úkoly Výkonnostní Žákovské projekty Zakončování Reflexe, uzavření Tuckmanova teorie vývoje skupiny Koheze skupiny Čas Metodika mnoha metod vychází z ověřování v praxi nebo ze specifických metodických přístupů Zvukylesa Zaujetí pozornosti, ponoření Zvuk, soustředění Místo Okonanebi Přechod Zrak, perspektiva Větrnítanečníci Zrak, pohyb, detail Tucetdoteků Přechod Hmat, kontrasty Sněžnéscenérie Zrak, linie, kontrasty, kompozice, vrchol „Procházky po Zemi“ vyžadují práci s místem, ale mají i přesná pravidla pro uvádění, např. střídání stacionárních a přechodových aktivit. Programy „tematické interpretace“ se postupně vrací a rozvádí hlavní sdělení programu Řazení aktivit v programu terénní tematické interpretace Foto: David Kavan, SEV Jizerka Upoutání pozornosti Vysvětlení dílčího sdělení Propojení s hlavním sdělení Přechodová aktivita Kořeny – pobytový program pro žáky ZŠ Programy „badatelsky orientované výuky“ předpokládají sled fází podle badatelského cyklu Téma Otázka a hypotéza Plán výzkumu Sběr dat Analýza Interpretace, závěr JČ. Foto JČ Badatelský cyklus Závěr • V rozvaze o vhodné procesní teorii programu můžeme vycházet z relevantních teorií učení, vývojové fáze skupiny, či specifických metodik. • Při sestavení či výběru vhodného modelu je třeba zvážit cíle programu, vlastnosti skupiny, celkový kontext a způsob našeho uvažování o programu. Příklad: využití konstruktivistického modelu v krátkém programu Babička cvrček • Pro potřeby výuky upraveno z NaZemi: Podobal – příručka o globálních souvislostech našeho obchodování VODA JE ZBOŽÍ. Souhlasíte s výše uvedeným výrokem? Se svojí sousedkou navrhněte 3-5 otázek, ve kterých se (v možných různých slovních tvarech) objevují všechna tři výše uvedená slova (voda-je-zboží) a zkuste si na některé z nich odpovědět. https://youtu.be/AXz4XPuB_BM Podle skutečných události v Bolívii, Cochabamba, 2000 … VODA JE ZBOŽÍ. Změnil se po filmu Váš pohled na otázky, které jste si před ním položili? Jak zajistit dostatek pitné vody v regionech, kde je/bude voda drahá a pro chudší obyvatele cenově nedostupná? Co můžeme pro globální zajištění pitné vody udělat my?