Obsah obrázku oblečení, značení, cedule, lidé Popis byl vytvořen automaticky Voter Turnout April 2, 2024 Voter behavior and decision making •Vote choice •Decision to vote • •Why is voter turnout important?? •Should there be high turnout? • •Who it helps/hurts? Voter turnout •Why voters vote? •Who is more/less likely to vote •What factors matter? Obsah obrázku text, osoba, krabice, cedule Popis byl vytvořen automaticky Why do you vote? Obsah obrázku skica, Grafika, klipart, kresba Popis byl vytvořen automaticky The D Term! Obsah obrázku osoba, hřebík, interiér, ruka Popis byl vytvořen automaticky Front steps and columns of a majestic city building Civic duty •Works for some voters as motivator •Voting compulsory in 29 democratic countries •In 8 constitutions: voting is a civic duty •2000 US presidential election: 71 % feeling of guilt when not voting •90% voters in Canada = vote as a civic duty (Blais et al. 2000) •80% in the UK (Clarke et al. 2004) •95% in Japan (2000) Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Písmo, řada/pruh Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Písmo, číslo Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, snímek obrazovky, řada/pruh, Vykreslený graf Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Písmo, dokument Popis byl vytvořen automaticky Experimenting with voter turnout •Can different messages increase voter turnout? •Gerber, Green, Larmier 2008: Social pressure to increase turnout? •Michigan primaries 2006, 180,002 households •Mailing one of the messages, turnout data from public records •CIVIC DUTY, Hawthrone effect, Self, Neighbors vs. Control group • • Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Písmo, číslo Popis byl vytvořen automaticky Communication channel •Large-scale study of GOTV •1998 election, New Haven • Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, bílé Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Písmo, číslo Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, menu, dokument, účtenka Popis byl vytvořen automaticky What other factors matter? •Focus on aggregate level and systems (country-level factors) •Focus of social characteristics Obsah obrázku text, osoba, krabice, cedule Popis byl vytvořen automaticky Aggregate level •In/equality and electoral turnout? •Some research confirms •Some does not •Role of operationalization •Wilford (2013) • Across 41 elections in 22 countries • Economic hardship = lower turnout among people of lower socioeconomic status • Political factors (Geys 2006) •Closeness indicates competitiveness •Increases probability of one‘s vote having effect •More party mobilization in close districts •Campaign expenditure •Increase information •GOTV •Pol. Fragmentation •Number of parties (inconclusive) • Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Písmo, číslo Popis byl vytvořen automaticky Institutional factors •PR systems = higher turnout rates •Compulsory voting is the strongest predictor •Concurrent elections increase turnout •Automatic registration increases turnout •Additional factor •“Order of the election” • • Obsah obrázku text, snímek obrazovky, číslo, Písmo Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, mapa, snímek obrazovky Popis byl vytvořen automaticky Demographics and social groups •Very straightforward analysis •Measurement issues • • • Age •Low turnout among the youngest eligible voters •Steep increase in adulthood, gradual increase until sixities •Does turnout fall in old age? • •Explanation •Gradual clarification of interests •Gradual internationalization of social norms •Peer influence (other young people not voting too, low turnout context, low level of social cues, no expectations etc.) • SES •Wide range of characteristics •Social class – various operationalizations (i.e. occupation – income and prestige) (modest to minimal effects •Income effects (mostly in the US) •Education – strong predictor but is there some other intevening variable? •Is it an indicator of social class? •Causal studies support the idea of direct effect of education on voter turnout • • Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Písmo, účtenka Popis byl vytvořen automaticky Gender • •Women enfranchisement later then men •Traditional gender gap in voter turnout •Does it still apply????? Summary •We should still ask normative questions about why people should(not) vote •Factors on individual (psychological, social) and systematic level (political, institutional, systemic factors) •Accumulation of much knowledge •Vast literature, feel free to study more! • Obsah obrázku oblečení, značení, cedule, lidé Popis byl vytvořen automaticky Next step: •Your position paper! •Due next week! • •Looking forward to learn more about your countries.