Exekutivní politika v EU doc. Marek Rybář, PhD. EUMO, jaro 2024 Klíčoví aktéři v exekutivní politice EU lEvropská rada – hlavy vlád a států lRada EU – ministři zastupující vlády lEvropská komise – nadnárodní aktér, výlučné právo iniciovat nové právní předpisy v oblastech, v nichž má EU plnou pravomoc lKomise a členské státy se dělí o výkonné pravomoci; rozhodnutí o tom, kdo bude implementovat rozhodnutí, je součástí dohody stanovené v přijatých právních předpisech Konceptuální rámec pro studium exekutivní politiky v EU 1/2 lanalytický rámec principal-agent: lprincipal, původní držitel exekutivní moci, deleguje část pravomocí na agenta lagenti mají tendenci prosazovat vlastní zájmy a preference, zvýšit svůj vlastní vliv lagent se může odchýlit policy od nejpreferovanějších řešení principal-a, nebo nemusí být kompetentní splnit dané instrukce lKromě toho o delegování v EU často rozhoduje kolektivní orgán, jehož členové nemají stejné preference Model delegovaní úkolu na Evropskou komisi A diagram of a diagram of a business Description automatically generated with medium confidence Konceptuální rámec pro studium exekutivní politiky v EU 2/2 lprincipal může použít monitorovací prostředky nebo omezit možnost odklonu upřesněním delegovaného úkolu l1. možnost použití jiného subjektu ke kontrole nebo monitorování (komitologie) l2. principal může spoléhat na dotčené strany (potenciálně ovlivněny odklonem agenta) l Stát C iniciuje zpřísnění mandátu Evropské komise A diagram of a diagram of a company Description automatically generated Koordinace exekutivní politiky EU lvývoj jednání o smlouvách EU je příběhem selektivního delegování politických a administrativních pravomocí vládami na Komisi lEvropská rada určuje hlavní směr a sleduje, jak Komise implementuje tato rozhodnutí. ldává pokyny pro práci na zasedáních Rady (ministrů) a pověřuje Komisi, aby vypracovala politické iniciativy v odborných oblastech, a monitoruje domácí politiky členských států. Změny v postavení a fungování Komise lZpočátku byla Komise administrativním orgánem obsazeným státními úředníky, teprve později v ní hráli klíčovou roli politici na rozhodovacích pozicích. lpostavení Komise v centru dění EU = vystavení kritice, veřejné kontrole a pozornosti médií lPád Santerovy komise v roce 1999 znamenal začátek správní reformy a zvýšené pozornosti veřejnosti Tlaky a dilemata v EK lRiziko konfliktu mezi politickými a administrativními funkcemi Komise (kritika: Komise dělá příliš mnoho a zároveň příliš málo). lJ. Monnet (vedoucí Vysokého úřadu): odpovědí je Komise jako elitní orgán administrátorů. lW. Hallstein: "politická" Komise - konflikt s de Gaullem - krize prázdného křesla v roce 1965: l1965-85: EK jako "nepolitický orgán", který se vyhýbá konfliktům Změny ve strategii EK l1965-85: iniciativy k institucionálním změnám ponechány na členských státech a ESD lJ. Delors: kompletizace vnitřního trhu lpo roce 1992 - postupné zvyšování politické role Komise lvýběr členů Komise, který odráží výsledky voleb do EP lrapidní nárůst počtu komisařů s významným politickým zázemím (premiéři, ministři) Hrozby a konfliktní potenciál lKonfliktní potenciál v rámci EK vyplývá nejen z protichůdné logiky politických a administrativních rolí lDůležité jsou také konflikty mezi generálními ředitelstvími a jejich vedoucími (a komisaři): např. životní prostředí vs. hospodářská soutěž atd. lKomise disponuje koordinačními mechanismy k překonání této heterogenity Předseda Komise lKomise byla původně jmenována na základě dohody Evropské rady a schválena EP (stejně jako celá Komise) a pracovala pod "politickým vedením předsedy". lOd Nice vyžaduje jmenování předsedy kvalifikovanou většinu v Evropské radě a souhlas EP lSpitzenkandidat process lSilnější (formální) postavení předsedy, rozděluje portfolia, může odvolávat komisaře Sbor komisařů lRozhodování prostou většinou, zásada kolektivní odpovědnosti lnejdůležitějším faktorem ovlivňujícím jednotu a soudržnost Komise je leadership předsedy Komise. lposlední dvě desetiletí: žádné vizionářské ambice a komisaři se soustředili na své vlastní oblasti Kabinety komisařů lV minulosti byly bašty národních zájmů členských států EU lmostem mezi Sborem komisařů a administrativní částí Komise lvšechny kabinety jsou nyní obsazeny lidmi z nejméně tří členských států EU lzasahování do personální politiky v EK, obviňování z prosazování zájmů jednotlivých členských států Administrativa EK lKomise je rozdělena na politické útvary, tzv. generální ředitelství (DGs), které jsou odpovědné za různé oblasti politiky. Výkonné agentury řídí programy zřízené Komisí. lhorizontální úkoly plní administrativní útvary, jako je generální sekretariát, Eurostat, právní služby, tisk a komunikace atd. lnejvyšší administrativní funkcí je generální ředitel (vedoucí GŘ). lgenerální ředitelství se dělí na ředitelství, která se dále dělí na sekce a odbory. Pravomoci a funkce Komise linovovat stávající politiky liniciovat legislativní návrhy. lvýkonná funkce l"strážce smluv" lzprostředkovatel legislativního procesu lzastupuje EU navenek Kontrola Evropské komise (členskými státy) lPokud je legislativa implementována Komisí, zákonodárce využívá ke kontrole tzv. komitologické výbory lPokud je implementovaná členskými státy, musí být přijaté směrnice začleněny do vnitrostátních právních předpisů prostřednictvím vnitrostátních mechanismů (zákon, vyhláška atd.) Kontrola Evropské komise (členskými státy) lVýbory komitologie zřizuje zákonodárce (Rada spolu s Evropským parlamentem nebo sama Rada). lVe výborech je vždy jeden zástupce každého členského státu EU a předsedá jim zástupce Komise. lEvropský parlament může vznést námitku proti návrhu prováděcího aktu, pokud překračuje pravomoci Komise stanovené v původním aktu Kontrola členských států (ze strany orgánů EU) lrovněž existuje riziko agency drift: l1. důsledek racionálního chování států: dodržování předpisů lze zajistit vyššími sankcemi a monitoringemà státy pak z nedodržování předpisů neprofitují a provádějí je včas a správně l2. důsledek nízké kapacity státu a nejasných pravidel: nutné posílit kapacitu státu, používat transparentní pravidla pro přípravu pravidel a včas vysvětlovat jejich důsledky l Centralizovaná kontrola členských států lV rukou orgánů EU - Komise a Soudní dvůr EU lMonitorují, napravují porušování dohod a odrazují státy od jejich nedodržování lPrevence: přechodná období, výkladové pokyny, finanční a technická podpora při změně vnitrostátních pravidel lVymáhání: Komise varuje, urguje a žaluje stát ve třech krocích, po rozsudku ESD a dalším ignorování v analogických krocích pokutuje Decentralizovaná kontrola členských států lPřímý účinek práva ES a jeho nadřazenost vnitrostátnímu právu lSystém předběžných opatření vydávaných ESD na žádost vnitrostátních soudů, k nimž se mohou uchýlit osoby, jejichž práva byla porušena v důsledku neprovedení politik EU lOdpovědnost státu za škody způsobené neprovedením politik EU