POLb1104 14.3. 2024 Miloš Gregor Politický marketing – de fi nice a pojmy co je to politický marketing? mgregor@fss.muni.cz “Proces, ve kterém kandidáti nabízejí voličům své programy, které mají splnit jejich přání a potřeby, výměnou za jejich hlasy.” Shama 1976 mgregor@fss.muni.cz “Studium procesů výměny mezi politickými aktéry a okolím, příp. mezi jimi samotnými s důrazem na jejich vzájemné pozice a komunikaci. Soustředí se na alokaci, komunikaci a metody, s jejichž pomocí mohou být tyto strategie uplatněny - včetně zjišťování postojů, povědomí a reakcí cílového publika.” Lock - Harris 1996 co je to politický marketing? mgregor@fss.muni.cz “Polmark usiluje o vytvoření, udržení a zlepšení dlouhodobého vztahu, který bude přínosný pro společnost, čímž se naplní cíle jednotlivých politických aktérů. Toho lze docílit vzájemnou směnou a naplněním slibů.” Henneberg 2002 co je to politický marketing? mgregor@fss.muni.cz “Polmark je marketing navržený k ovlivňování cílového publika tak, aby volilo pro dané politiky, strany nebo sliby.” AMA 2007 “Polmark je soubor aktivit, procesů a politických institucí použitých politickými stranami nebo politiky k vytvoření, komunikaci, naplnění a výměně slibů s voliči-spotřebiteli, zainteresovanými stranami a společností jako takovou.” Hughes - Dann 2009 co je to politický marketing? mgregor@fss.muni.cz “Polmark se zabývá výměnou hodnot mezi politickými subjekty a jejich prostředím.” Winther - Nielsen 2011 co je to politický marketing? “S politickým marketingem se setkáme jen několik týdnů (měsíců) před volbami.” mgregor@fss.muni.cz co je to politický marketing? mgregor@fss.muni.cz úzké x široké chápání co je to politický marketing? spolupráce: ‣ volební ‣ parlamentní ‣ vládní mgregor@fss.muni.cz triadický model politické výměny odlišnost od komerční sféry? voliči občané parlament vláda strany kandidáti parlamentní spolupráce parlamentní marketing vládním arketing naplňovánívládních nařízení volebním arketing volby Henneberg, Ormrod 2013 mgregor@fss.muni.cz triadický model politické výměny mgregor@fss.muni.cz pletení pojmů s dojmy politický marketing politická komunikacex Politická komunikace jako veškerá interpersonální a mediální komunikace týkající se politických věcí mezi sociálními aktéry. Negrine - Stanyer 2007 Butler - Collins 1994 Scammell 1999x mgregor@fss.muni.cz pletení pojmů s dojmy nízká informativní hodnota specialisté obcházení médií propaganda politický marketing propaganda komerční přístup přilákat lidi se zájmem jen v demokracii veřejný hlavní sdělení známé nahrazení vzdělávání přesvědčit za každou cenu často v autoritářstvích tajná pravý účel skryt X poznáte jejnepoznáte ji mgregor@fss.muni.cz pletení pojmů s dojmy politický marketing spinning & spin-doctoring? mgregor@fss.muni.cz pletení pojmů s dojmy ‣pojem spin-doctor vznikl v 80. letech 20. století v USA ‣management interpretace politických zpráv ‣‘spin’ = prezentovat politiku, osobnost nebo událost příznivě ‣negativní konotace (manipulátor, propagandista, konspirátor) (více info: McNair 2000, 2005; Maloney 2000) mgregor@fss.muni.cz pletení pojmů s dojmy ‣nevědecký novotvar vytvořený novináři ‣ani akademický koncept, ani sebeoznačení ‣součást novinářského protiútoku mgregor@fss.muni.cz pletení pojmů s dojmy (politická) reklama (politická) kampaň public relations media relations permanentní kampaň mgregor@fss.muni.cz další vybrané pojmy strategie taktika mgregor@fss.muni.cz I. volby si můžeme koupit II. politika se stala bezobsažnou III. populismus IV. “nevhodné” uvažování o politice V. manipulativní techniky a kouřové clony VI. negativní kampaně VII. nevěnuje se politice ale prchavým aktivitám VIII. podporuje “nevhodné” uvažování o politice IX. nevyužívá so fi stikovaných teorií, je triviální X. v politice by nemělo jít o marketing XI. absence diskuze o přínosech polmarku teorie: kritika politického marketing praxe: mgregor@fss.muni.cz kritika politického marketing mgregor@fss.muni.cz sněmovní volby 2017 mgregor@fss.muni.cz morální dilemata praxe politického marketingu mgregor@fss.muni.cz morální dilemata praxe politického marketingu mgregor@fss.muni.cz morální dilemata praxe politického marketingu mgregor@fss.muni.cz morální dilemata praxe politického marketingu děkuji za pozornost! mgregor@fss.muni.cz