1 Příprava rozpočtu projektu – návrh GA ČR Alena Lorencová 2 Věcné náklady - 1 Materiální náklady • drobný hmotný majetek ≤ 80 tis. Kč včetně DPH s provozně-technickou funkcí delší než jeden rok • knihy (jaké, proč), kancelářské potřeby • tonery, externí disk, média pro uložení, přenos dat, specifická výpočetní technika, ne běžné kancelářské PC/NTB a jen pokud výhradně pro projekt! Zdůvodnit! Běžné kancelářské PC, notebooky – lze nakoupit jen z režijních nákladů a lze zahrnout jen poměrnou částku do výše odborných úvazků na projektu (= prokázání podílu využití pro projekt), zbytek doplatí pracoviště navrhovatele. Cestovné + ubytování, stravné • konference - jen aktivní účast: 1 přednáška, poster =1 prezentující, pasivní účast jen z režií!, jen na dobu trvání konference, • konference Evropa cca 25-35 tis./4 dny, zámoří cca 80 tis. Kč, česká cca 5-6 tis. Kč, jedna osoba/2 dny po ČR 2,5-3 tis. Kč (konferenční poplatky - položky Služby!), • zdůvodnit kdo, kam, proč, kdy, co cesta přinese (např. sběr dat, setkání týmu, získání zpětné vazby, navázání spolupráce, diseminace výsledků, srovnání se zahraničím…) ✓cestovat by měli všichni členové týmu, nejen řešitel 3 Věcné náklady - 2 Náklady na ostatní služby a nemateriální náklady • korektury (1 článek 30-40 NS * 1,5, 1 NS 250-300 Kč), překlady (400-500 Kč/NS) • konferenční poplatky cca 3-7-10 tis. Kč/1 osobu • odměny respondentům Smlouva dle občanského zákoníku § 1746, 500-1000 Kč (ne vouchery!) • publikační a ediční náklady, open access poplatky (APC) 25-90 tis. Kč/článek+21% DPH (s částkou pomůže Mgr. Pilátová z knihovny FSS, openscience@fss.muni.cz) • poštovné, datové soubory nezbytné pro realizaci, licence software • náklady na provoz a opravy přístrojů využívaných v projektu • pronájem prostor pro konání akcí s vědeckým výstupem (např. konferencí, seminářů) • kurzové ztráty, bankovní poplatky, daně a poplatky vázané na projekt • členské příspěvky - jen pokud nezbytné či ekonomicky výhodné - většinou nelze! Investiční náklady • dlouhodobý hmotný majetek nad 80 tis. Kč s funkcí delší než rok • max 10% z dotace na celkové náklady projektu • většinou v projektech neplánujeme, možné by byly jen odpisy dle trvání projektu 4 Věcné náklady - 3 Doplňkové (režijní) náklady – 20 % z dotace na přímé náklady administrativní náklady, náklady na infrastrukturu, náklady na péči o děti osob podílejících se na řešení projektu a další závislé osoby, popř. další Jen z režií lze hradit: • pasivní účast na konferenci • pořádání workshopu, občerstvení • užívání služeb elektronických informačních databází (registrační poplatky, za stažení souborů, přístup k fulltextové databázi…) • prohloubení kvalifikace: učebnice, školení, kurzy • běžná výpočetní technika • kontrola plagiátorství • služby konzultantů • rekonstrukce, opravy místností, budov; nábytek Fakultní režie cca 17-20% z celkové dotace na rok – FSS si strhává již celou částku režijních nákladů 5 Část B v GRIS – zdůvodnění finančních položek • stručně zdůvodnit náklady v každé položce na každý rok a popsat, jak se k částce došlo Příklad: 1st year: conference fee (+příklady vytipovaných konferencí, kolik osob), 7 ths CZK; Open Access fee...ths. CZK (název časopisu); prooofreading (cca počet NS, za jednu 250 CZK, tj. cca...); fees for copies of documents from archives....CZK. In total ....ths. CZK 2nd year: … • přiložit nabídku dodavatele a předběžné ceny, je-li požadováno pořízení dlouhodobého majetku v hodnotě vyšší než 250 tis. Kč, resp. dodávka od jednoho dodavatele v celkové hodnotě vyšší než 750 tis. Kč za celou dobu řešení + min. 2 další nabídky a zdůvodnění výběru; nebo rámcová smlouva uchazeče 6 Osobní náklady • dle jmen kmenových pracovníků MU a/nebo pozice a náplně práce stanoví možnou hrubou mzdu personalistka • průměrný roční úvazek - doporučeno min 0,20 pro navrhovatele a 0,10 pro spolunavrhovatele • úvazek pro odborné členy týmu dle potřeby • administrativní úvazky (37 tis. Kč/úvazek 1,0): ✓finanční řízení - správa rozpočtu, pro EO (0,05-0,1) ✓administrativní podpora - pro projektové oddělení (0-0,1 úvazku) • dotace od GA ČR na mzdy max 65 tis. Kč/měsíc/plný úvazek a max 400 Kč/hod u DPP, DPČ (zbývající část hradí z vlastních zdrojů pracoviště navrhovatele) • příznivě hodnoceno zapojení studentů do výzkumné činnosti (ne jen pomocné práce) • zvážit genderovou otázku ve skladbě týmu a rovné příležitosti pro muže, ženy 7 Rozpočet a zdůvodnění - část B v aplikaci GRIS Pro každou organizaci (uchazeč, spoluuchazeč) se vyplňuje zvlášť. Pomocná tabulka pro přípravu rozpočtu ✓připraví Ekonomické oddělení pro každou výzvu ✓má nastaven výpočet režijních nákladů, spolufinancování a výše povinných odvodů + sociální fond ✓částky lze opsat z tabulky do návrhu v aplikaci GRIS (v celých tisících, bez nul). 8 Pomocná tabulka na přípravu rozpočtu 9 Pomocná tabulka – osobní náklady týmu Administrativní pracovník (37 tis. Kč/FTE 1,0) plánovat úvazek 0,05- 0,2 celkem DPP - pokud odpracuje ≥ 80 hodin a zároveň dohoda byla uzavřena na delší dobu než 28 dní, vznikne nárok na dovolenou. Student PhD - cca 250-300 Kč/h 10 Část B – v aplikaci GRIS - Rozpočet a zdůvodnění Část B – v aplikaci GRIS - Rozpočet a zdůvodnění 12 ISEP - Informační systém pro evidenci projektů Editor návrhů projektů FAQ ISEP Název česky, anglicky Akronym Období řešení Investor Aplikovaný výzkum ano/ne GDPR ano/ne ETIKA ano/ne Pracoviště navrhovatele Abstrakt 13 ISEP – záložka Rozpočet Kč/EURO Dotace Vlastní zdroje Investice/neinvestice Z čeho budou hrazeny vlastní zdroje Výše režie z projektu (případně nutnost doplacení režie pracovištěm) Zdůvodnění rozpočtu 14 ISEP – další záložky návrhu ISEP – další záložky návrhu ISEP – GDPR • MU je povinna zajistit dodržování obecného nařízení o ochraně osobních údajů (tzv. GDPR) v projektech. Osobním údajem je jakákoliv informace, která se týká žijící osoby, pomocí které jí lze přímo či nepřímo identifikovat (jméno, UČO, tel. číslo, fotka, IP adresa počítače, datovka, rodinný stav) • MU je povinna vést evidenci s informacemi o tom, jak se s osobními údaji v projektech nakládá a jak jsou osobní údaje chráněny. • Nakládání s osobními údaji upravuje směrnice č. MU 1/2018 Ochrana a zpracování osobních údajů. Správcem osobních údajů je organizace zodpovědná za osobní údaje (MU). Pověřencem pro ochranu osobních údajů MU je Mgr. Iva Zlatušková, poverenec@muni.cz Více o GDPR a typech osobních údajů na MU zde. Kurz o GDPR (MU) zde. 17 ISEP – záložka Základní údaje návrhu - GDPR Je předmětem Vašeho výzkumu zpracování osobních údajů? NE 18 ISEP – GDPR Je předmětem Vašeho výzkumu zpracování osobních údajů? ANO 19 Děkuji Oddělení pro výzkum a projektovou podporu lorencova@fss.muni.cz Zadání přípravy návrhu projektu Termín odevzdání návrhu v ISEP 25. 4. 2024 Pomocné materiály k přípravě návrhu v ISEP • Pomocné materiály, příklady, vysvětlení, tabulka pro rozpočet…: https://is.muni.cz/auth/el/fss/jaro2024/POLd0109/pomocne_materialy_pro_ vypracovani_navrh_projektu/ + předchozí prezentace • Návrhy prosím připravte v angličtině, ale čeština je také možná ☺ • Konzultace k přípravě návrhů (cokoliv): lorencova@fss.muni.cz, kancelář 5.53, telefon: 54949 5778 – prosím, nejlépe až po 3. 4. 2024 (DL výzev GA ČR) Cíl: příprava vlastního návrhu projektu dle pravidel GA ČR • ISEP, Editor návrhů projektů: https://inet.muni.cz/app/proj/navrh_find • Tlačítko Nový návrh dle šablony • Investor: Masarykova univerzita → Interní projekty FSS → FSS-KURS • Období řešení (2-3 roky, od 1. 1. 2025) • Uzávěrka podání návrhu: 25. 4. 2024 • GDRP – ANO/NE, pokud ANO – vyplnit záložku GDPR • Pracoviště - vybrat • Stručná anotace projektu (1100 znaků) 500 znaků A brief structured professional CV, and a list of activities over the last 5 years in the field which is to be the subject matter of the project. The Applicant may describe and explain any career gaps and/or drops in research productivity. Max 3600 znaků. Viz nápověda v ISEP, max 18 000 znaků Description of the result types, with emphasis on quality (not quantity): articles (Jimp, Jsc, Jost) chapters (C type), monographs (B type), articles in international proceeding (D type result) – how many, their aim/topic, examples of journals. Max 2000 znaků. Project proposal - content 1. a summary of the current state of knowledge of the subject matter in the given scientific field 2. a statement of the substance and timeliness of the project, its aims, methods including conceptual and methodical procedures, a detailed schedule, and project phases. 3. Where relevant: a description of the implications for addressing possible biological differences or differences in the experience and needs of women and men (gender) 4. identification of the risks to the achievement of the project results, including the intensity of such risks, their probability, and ways to minimise the risks 5. information on the equipment to be used for the project on-site, and about the opportunities for collaboration – also international collaboration, if relevant 6. description of the team: justification of the participation of collaborators, professional and other, the definition of their roles in dealing with the subject matter, including the expected aggregate workload of the individual workers 7. a brief description of the research data to be generated, used, and stored in the course of the project, and how these data will be handled, stored and shared 8. a brief description of the potential benefits of the project and possible future application potential 9. a brief plan of how the project results will be communicated to their potential users and the public 10. literature Budget - doplnit dle pomocné excel tabulky (čísla i s nulami) Budget - Financial budget justification Brief description of the cost in each item for each year and how the amount was estimated E.g. Material: Purchase of literature - 20 000 CZK (12 000 CZK in the 1st year and 8 000 CZK in the 2nd year) Office materials - CZK 24 000 CZK (8 000 per year, paper, toner, etc.) Travel costs: In the case of the budget for conferences and business trips abroad (data collection), this is an informed estimate based on the past experience of the project team members. Included are estimated travel, food and accommodation expenses. 1st year: 91 000 CZK 1 conference presentation at a conference in Europe - 30 000 CZK data collection in the Czech Republic - 18 000 CZK (5 one-day trips, 2 researchers = 10000 CZK +1 two-day trip to Prague/Plzeň, including accommodation = 2 researchers x 4 000 CZK = 8 000 CZK) 2nd year:… Salaries: XY (principal investigator, 0,4 FTE) will manage the project, i.e. distribute tasks and control their implementation. At the same time, XY will also be involved in data collection (interviews and analysis of strategic documents). A PhD student (0.2 FTE) will be involved in data collection, processing and analysis (interviews) and will participate in writing of at least 1 article. … Záložka People – můžete doplnit osoby z FSS NEBO nevyplňovat a osoby (mohou být smyšlená jména ☺) uvést jen do pomocné excel tabulky pro přípravu rozpočtu. Záložka Documents – vložte prosím pomocnou excel tabulku s připraveným rozpočtem. Ikona Add document. Záložka Approval – až bude návrh finální, tiskněte tlačítko Close and submit the proposal for electronic approval (návrh projektu se přiloží k průvodce automaticky) = odevzdání návrhu Přijde Vám výzva ke schválení návrhu e-mailem, poté schválí Lorencová, pak Wolfová. Hodnocení návrhu • 1. Formální kontrola (přijat/nepřijat – dle dodržení formálních náležitostí) • 2. Kvalita návrhu (10 bodů – splněno, velmi kvalitní návrh, 5 bodů – splněno s výhradou, 0 bodů – nesplněno, podprůměrný návrh) + komentář • 3. Finanční plán a zdůvodnění (10 bodů – splněno, velmi kvalitní, 5 bodů – splněno s výhradou, 0 bodů – nesplněno, podprůměrný) + komentář • 4. Celkové slovní hodnocení návrhu (silné a slabé stránky, komentář, 0-10 bodů) + komentář Celkem maximálně 30 bodů.