lorencova@fss.muni.cz Oddělení pro výzkum a projektovou podporu, FSS MU 1 Hodnocení návrhů cvičných projektů, hodnocení kurzu, zpětná vazba Alena Lorencová, Jitka Wolfová 2 Rozpočet GAČR: pouze Z REŽIÍ lze hradit: ✓náklady na služby telekomunikací, náklady na pořízení, opravu a údržbu přístrojů a zařízení z oblasti komunikační techniky a technologií (telefony, diktafony, čtečky apod.) ✓náklady na pronájem prostor, …s výjimkou pronájmu prostor pro konání krátkodobých akcí s vědeckým výstupem ✓náklady na prohloubení kvalifikace osob podílejících se na řešení projektu (nákup učebnic, školení, kurzy apod.) ✓náklady spojené s účastí na konferencích a workshopech, s výjimkou aktivní prezentace výsledků řešení projektu ✓náklady na služby konzultantů, tuzemských či zahraničních ✓náklady spojené s pořádáním workshopu 3 Rozpočet • čerpání rozpočtu popsat po letech a jak se k částkám došlo (co, kdy, kdo, kolik, kam, proč) • částky v tabulce rozpočtu (excel/ISEP) musí v součtu odpovídat součtu položek v popisu čerpání • položky rozpočtu musí odpovídat počtu a rozložení výstupů během řešení (proofreading, APC, služby, konference) • správně opsat čísla z pomocné excel tabulky do aplikace (podíl FSS = spolufinancování) • přesun financí mezi lety jen do 5% dotace (FÚUP), více není možné – vracení peněz! nelze přesunout režie Materiál • na tištěné knihy spíše méně, zvážit a zdůvodnit potřebnost! Není již většina informací online-? • cca do 5 tis. Kč na kancelářské potřeby (toner, papíry…). 4 Rozpočet - cestovné • vždy uvést, kdo, kam, na jak dlouho a proč pojede (konference, výzkumné pobyty, sběr dat) • uvést příklady konferencí • 1 člověk = jedna přednášky, poster – je reálné už první rok mít data na např. 3 přednášky-?? • částka (25-35 tis. Kč/evropská konference, min 80 tis. Kč/zámořská) zahrnuje ubytování, cestovné, stravné 5 Rozpočet - služby • je-li v návrhu projektu požadováno pořízení dlouhodobého majetku v hodnotě vyšší než 250 000 Kč, resp. dodávky od jednoho dodavatele v celkové hodnotě vyšší než 750 000 Kč za celou dobu řešení, je nezbytné předložit 3 nabídky a zdůvodnit výběr nejvhodnější (není nutné, pokud je vybraný dodavatel jediným dodavatelem nebo máme rámcovou smlouvu na požadovaný typ dodávky). Skutečná cena pak nesmí být vyšší o více než 10 %. • odměny participantům přes smlouvu dle § 1746 Občanského zákoníku • konferenční poplatky – odhad dle plánu konferencí/zkušenosti • licence - popsat co a proč + kalkulace (poměrná část na projekt) • proofreading – uvést výpočet (1 článek cca 30-40 NS * 1,5, 250-300 Kč/NS, správný rok a počet článků dle timeline) • APC – odhad dle uvažovaných časopisů (pomůže knihovna FSS), do vhodného roku! (APC se platí až po přijetí článku), není povinné (zatím) mít všechny články v režimu open access 6 Rozpočet - osobní náklady • možný rozsah mezd sdělí personalistka pro konkrétní členy týmu • v popisu zmínit i výši úvazků členů týmu – měla by odpovídat popsanému zapojení, odpovědnostem, činnostem (0,2 doporučeno pro navrhovatele) • v excel tabulce omylem někde zůstalo moje jméno - jen příklad! ☺ Zkreslení částek na mzdy • odměny respondentům – dle smlouvy 1746 – položka Služby!! • DPP - většinou přepisy rozhovorů, kódování…Max 300 h ročně, max 400 Kč/h • zapojení studentů nejen do pomocných prací, ale i výzkum, psaní článků – posun v jejich kariéře 7 Rozpočet shrnutí • Přímý náklad X režie • Popis po letech • Provázanost s textem/tělem návrhu • Být co nejvíce konkrétní (uvádět příklady) • Reálný odhad ceny (popsat, průzkum trhu) • Rozsah prací a sazby u mzdových nákladů 8 Vlastní návrh • doba trvání – dle pokynů poskytovatele, GA ČR 2-3 roky, od 1. 1. • GA ČR projekty – základní výzkum, pozor na přesah do aplikovaného výzkumu • pro lepší čitelnost, přehlednost – členění na odstavce, tučně zvýraznit důležité věty, vložit přehledné grafy (timeline), tabulky, obrázek • rizika: popsat v textu či zvolit tabulku (pravděpodobnost / dopad / jak minimalizovat) • řádně zdůvodnit - vyzdvihnout – zdůraznit význam a aktuálnost návrhu a jeho řešení, proč je nutné jej podpořit! • mezinárodní spolupráce – pokud relevantní a existuje, popsat konkrétně (instituce, jména osob, proč, s čím pomohou, spoluautorství, návaznost na předchozí spolupráci) • návrh / jeho téma / výsledky – ne vazba jen na Českou republiku, ne jen lokální význam, ale mezinárodní přesah / souvislosti / srovnání… 9 Vlastní návrh - metodika • popsat co nejkonkrétněji, co a jak budete dělat, jak budete postupovat, jaké metody budete využívat • jak zajistíte dostatečný počet participantů, jak je budete vybírat, jaká zvolíte kritéria, kolik jich bude třeba. Gender-? Agentura? • rešerže literatury / review – mělo by být součástí přípravy návrhu a zdůvodnění „knowledge gap“, ne první fází řešení projektu • gender ve výzkumu 10 Vlastní návrh – výzkumná data Masaryk University supports the implementation of Open Access and FAIR Data processes in the MU Open Science Strategy 2022–2028. All data will be handled according to the principles of this document. The project will generate XXX* data that will be stored according to the Recommendations for the Use of MU Repositories. The data will have a permanent DOI identifier. Sensitive data that cannot be anonymized will be stored for the duration of the project. The management of research data will be described in the Data Management Plan. XXX* – fill in, e.g., text data/documents, tabular data, image data, audio data, video data, instrument data, etc. 11 Schválení Etickou komisí pro výzkum • pokud ji návrh vyžaduje – podat žádost k EKV přes ISEP před podáním návrhu • termín podání žádosti u větších výzev je stanoven EKV, či min 4 týdny před podáním návrhu/zahájením řešení • k návrhu se přiloží předběžné schválení EKV, před zahájením řešení návrh ještě jednou EKV posoudí, vypořádají se všechny připomínky a vydá finální schválení • v průběhu řešení – možné podat žádost jen u HE, OP JAK apod. velkých projektů skládajících se z mnoha samostatných studií • legal statement 12 Výsledky • GA ČR uznává jako výsledky jen Jimp, JSc, Jost, D, C, B (?? Resarch or registered report, aplikovatelný výsledek: SW, stupnice…) • u knihy uvést plánovaného nakladatele a plánovat částku na vydání (bývá i více než 100 tis. Kč) • plán dosahování výsledků – stejný v timeline, v popisu výsledků v návrhu, v kapitole Výsledky a musí odpovídat popisu rozpočtu (APC, proofreading) • popsat návaznost výsledků na aktivity / etapy projektu • jaké cca téma budou jednotlivé výsledky zpracovávat • jaké časopisy plánujete (příklady), jaký typ (Jimp, JSc, Jost), kvartil • plán výsledků – přiměřeně Vaší předchozí publikační činnosti a složení týmu • cca na každý jeden celý úvazek dva výstupy/rok, ale...hlavní je kvalita, ne kvantita • publikování článků je možné až rok a půl po skončení projektu (odložené hodnocení ZZ) a je to OK ☺ Děkuji. lorencova@fss.muni.cz